Morbær

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Okculuk
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2007, 13:43

Morbær

Legg inn av Okculuk »

Hei

Er det noen av dere medbueskyttere der ute i det ganske land som vet om det er mulig å få tak i trevirke fra tre tilhørende morbærfamilien?
Skal bruke det til kjerne i en rytterbue (må ty til glassfiber denne gang istede for horn/sener :oops: :cry: )
Har sjekket litt rundt og funnet ut at bare bambus og trær fra morbærfamilien egentlig duger til kjerne... (vet at klåpbakken selger bambus, men man må jo lodde markedet for andre muligheter, eller hva?)
Det er når en oppdager sånt det er litt surt å bo oppe i det kalde nord... :(
Takknemlig for alle råd og svar :D
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Tyrkerne brukte Lønn. Så lenge du har glassfiber på begge sider er det mange treslag som kan brukes. Oddbjørn.
Okculuk
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2007, 13:43

Legg inn av Okculuk »

Jepp, vet at tyrkerne brukte lønn (glemte å skrive det :oops: )
Er det greit å få tak i det her i landet?
Naboen har noen fine emner, men det er litt dristig å kuppe dem, enda noen år til jeg flytter hjemmefra...
Vil glassfiberen føre til mindre stress i treet i kjernen enn det ville blitt med horn/sener? I så fall skulle ikke tresort ha så mye å si, som Oddbjørn nevnte.
Jeg la inn en post på et annet forum angående tresort, men nevte ikke bruken av glassfiber...
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Morbær er vel nærmest asiatenes barlind, brukt til buer over hele kontinentet.

Her i hjemme tror jeg ikke jeg har sett noe morbærtre stort større enn en busk og ihvertfall ikke noe å lage bue av.

Flere av de amerikanske "Bowyers" som lager glassfiberbuer tilbyr det som kjernelaminat, eller som ytterlag utenpå kjernen,som vanligvis er lønn eller bambus.
Tradisjonelt er kjernen i glassfiberbuer nesten alltid "hard maple". Vår egen spisslønn, Acer platanoides, er helt super til å lage buer av, attpåtil vokser den seg lang og rett og er vanlig.

De fleste seriøse trelasthandlere har lønn (vanlig i parkett) og ALLE som selger buebygger-ting har ferdigslipte lønnekjerner.

For morbær, søk deg gjennom de amerikanerne som selger buebyggergreier.

murraygaskins.com
binghamprojects.com
3riversarchery.com
www.bowsite.com/lostnation/
www.kustomkingarchery.com

Bambus og lind er vanlig i persienner, sjekk IKEA og lignende.

Når du laminerer med glassfiber på begge sidene (bueglassfiber, ikke duk og slikt) kan du bruke nesten alle treslag, de enkleste å få tak i her hjemme vil være eik, bjerk, lønn, ask, alm. Ikke bruk gran eller furu.

K
Okculuk
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2007, 13:43

Legg inn av Okculuk »

Takker så mye. :D
Skal bruke bueglassfiber. Hvis ikke blir det bare tull 8)
Svar