Pilhøvel til salgs

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Pilhøvel til salgs

Legg inn av Jæger »

Nå er den første av disse klar for salg/bytte for første gang på noen århundrer, kanskje? ;-)
Ask med kile av rogn. Lett pusset med spor etter kniv og rasp og innsatt med rå linolje og tjære fra furu.
Tar omtrent 15mm skaft og nedover så mye en ønsker. Pris har jeg ikke blitt helt enig meg meg selv om enda men det løser seg nok.

Tar den med til Bronseplassen i dag.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 02 aug 2017, 19:21, redigert 3 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel inspirert av Nydam-funnene

Legg inn av Jæger »

Tre ferdige fettere :-)
Lett blanding av Nydam/Vimose laget kompakte for å passe til en bueskytter på farten.
Kommer med eggbeskytter av lær. Beholder den i kristtorn til eget bruk, de to av ask kan vandre videre ut i verden. Den lyse er spikket og siden skrapt glatt, linolje og litt tjære. 1500,- pluss eventuell frakt. Den mørke har spikket overflate og kun tjære. 1600,- pluss eventuell frakt. Skal på ute-NM på Veien.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Pilhøvel inspirert av Nydam- og Vimosefunnene

Legg inn av Allan »

Altså, det er bare en ting å si om disse høvlene: grisefint! Jeg er imponert, særlig svak er jeg for den bittelitt røffe finishen, ikke uferdig og rå, men bare akkurat nok.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel inspirert av Nydam- og Vimosefunnene

Legg inn av Jæger »

Takker for gode ord, Allan. Det er intensjonen at ingen skal være like eller strøkne og at de skal ha enkelte verktøyspor (ikke etter elektroniske duppeditter). Dette er verktøy, ikke porselensnips ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel inspirert av Nydam- og Vimosefunnene

Legg inn av Jæger »

En solgt, vet ikke hvilken enda. Kunde kommer for å se på de i kveld.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel inspirert av Nydam- og Vimosefunnene

Legg inn av Jæger »

Den med spikket overflate er solgt.

Edit: Begge solgt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: [solgt] Pilhøvel inspirert av Nydam- og Vimosefunnene

Legg inn av Jæger »

Vurderer å lage et par til av bjørk, den første er i så fall solgt. Takker for interessen :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: [solgt] Pilhøvel inspirert av Nydam- og Vimosefunnene

Legg inn av Jæger »

Sett fra den middelalderfokuserte gjengens side, kunne det være av interesse med en tolkning av pilhøvelen fra Mary Rose?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel til salgs

Legg inn av Jæger »

Da er det en Nydam/Vimose og en tolkning av den 'fineste' Mary Rosehøvelen i bjørk på gang. Nydamen er trolig solgt. Tipper pris ca. 1700 på MR hvis alt går greit. I verste fall blir det pinne som på den 'enkle' fra MR og ca. 1500.
Tenker å gå for røff finish som originalen og avslutte med tretjære men er åpen for ønsker ved eventuell bestilling.
Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel til salgs

Legg inn av Jæger »

Bestilt høvel med runeskrift og symboler inngravert ferdig, hentes av kunde i kveld :-)
Gjør et fremstøt på Mary Rosehøvelen i løpet av noen dager.
Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel til salgs

Legg inn av Jæger »

Dårlig vær og form, lite søvn men desto mer spikking :-)
Tolkning av den lille Mary Rosehøvelen ferdig. Tar skaft opp til 17 mm. Laget av bjørk, har gått noen omganger med rå linolje tilsatt en skvett tretjære.
Pris: 1545 ;-)
BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Pilhøvel til salgs

Legg inn av GreenMan »

Hm - noe å sette på ønskelista den MR høvelen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel til salgs

Legg inn av Jæger »

Håper det er noe som kan tilfredsstille eventuelle middelalderbehov. Nå har den fått på seg skinnvest :-)Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pilhøvel til salgs

Legg inn av Are »

Fine arbeider Tor Bjarne. Bare nysgjerrig på dine tanker om den originale MR-høvelen. Hva tror du de to bitene i framre delen av sponåpningen kan ha vært? Biter for å krympe sponåpningen?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pilhøvel til salgs

Legg inn av Jæger »

Ja, jeg tenker at de er satt i for å få trangere rom. Ikke usannsynlig at den er laget romslig for å letteregjøre fremstillingen og at forbedringen enten er av produsent eller bruker (som forøvrik kan være samme person). Men jeg har ikke studert den ennet enn på tegninger og bilder. Når man ser på høvler eldre jernalder så er de gjerne veldig store i sponrommet og har kile mot pinne. Trangt sponrom og/elelr kile mot skråstilt spor er mer knot å lage uten fint verktøy, sett fra en ferskings side.

Eksempelbilde fra nett, vikingtid fra Roskilde:
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar