Osage Orange mm. nå oppdatert med priser og bilder

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Prisforespørsel går ut 10. desember, interesserte må ha meldt seg innen det.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Et lite tips. Eksotiske treslag har ofte en lei tendens til å sprekke
Purpleheart ja. Hvis disse plankene har vært lagret utendørs er det
å anbefale å gå varsomt frem med tørkingen.
Oddbjørn, klok av skade.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Har du redan beställt?
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Nei ingenting er bestilt enda, men importøren i danmark har fått beskjed om cirka hvor mye vi vill ha.
Når jeg vet nærmere hvordan prisene blir gir jeg beskjed, så får vi se hvor stor den endelige bestillingen blir.
Hvis man vil være med så er det bare å gi beskjed, men jeg kan ikke garantere at det er nok til alle, først til mølla.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag skulle vilja ha en stav av RedElm eller svart valnöt med både den vita sapwooden och den svarta heartwooden :)

Har dom det?
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

De har noe amerikansk valnøtt, men alt er i plank, så det er vanskelig å si om det er yteved (sapwood) med, vanligvis sages denne bort på hardtreplank.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

En planke Hickory, hvis det ikke er for seint. Blir det altfor dyrt og vansklig med frakt dropper vi det. Bor i Kristiansand, og det er jo litt tungvint....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Skal se hva jeg får til (det er ikke for sent).
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Dette er interessant.
Har nemlig fått mail fra Gunnar i Det Fynske Buemager Laug hvor han etterspør om det er noen som vil handle...

Har bedt om priser men har ikke hørt noe. Ville gjerne vite litt om hva som kan forventes at Osage Orange og Hickory ligger på i pris. Vi er flere i Viken Langbuelag som kunne tenkt oss materialer ja!
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg venter fortsatt på tilbakemelding fra importøren. Hvis det er mange flere som er interesert sørpå kan det kanskje være lurt å kjøre to bestillinger.
Da er det vel ikke umulig at noen fra min liste kan spare noen portokroner på å hoppe over til dere.

Dere kan komme i kontakt med det danske firmaet her: http://www.woodshop.dk/
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
søvik
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 24 jan 2007, 15:22

Legg inn av søvik »

Hvis det kan være til nogen hjælp - og hvis ellers Woodshop får fat i træ, så kan vi i Vendsyssel Langbuelaug fragte træet til det nordlige Danmark. Jeg bor 2 mil fra Hirtshals/Frederikshavn.
Da jeg har familie i både Gjøvik og Ålesund kan der måske blive en mulighed for at træet kan komme til Norge! - Men så er det tidligst til sommer.

Mvh. Rune Søvik
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag är intresserad av:
(i turordning)

Red elm
Valnöt
Osage orange

Jag vill dock veta vad det kan kosta innan jag bestämmer mig.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har fått tilsendt en e-post fra trelasthandleren med beskjed om at det er en uke igjen for å bestille.

Joarn, har du bestilt, og eventuelt for hvem? Alternaltivt, hvem skal bestille for hvem?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg har ikke bestilt, men har tidligere sendt en liste over hva vi kan være interessert i(reservering), slik jeg forstår det er den medregnet i det woodshop har tenkt til å ta inn. Det er fortsatt ikke avklart hva sluttprisene blir i Norge, når jeg har dette klart vil jeg gjerne ha en ny bekreftelse fra de som ønsker å bestille i gjennom meg.
Intill videre kan man se på følgende liste fra Peter hva som er aktuelt (priser er ikke inkl. frakt til Norge) i tilleg kommer materialer fra woodshops ordinære vareutvalg.

----------------------------
"Kære buebyggere,

Så nærmer vi os en løsning da vi fornemmer en rimelig overensstemmelse mellem træets kvalitet og Jeres ønsker.
For Hickory kan vi nok få deciderede buestave 2,1m med bark (70-100mm over bark), men da der er kommet nye EU regler med hensyn til indførsel må vi se hvad der kan lade sig gøre.

Når vi indregner fragt mm er der ikke ret stor forskel på de enkelte træsorters pris. Vi sætter derfor alle over en kam.
Dvs. Hickory bue stave eller 50-60x100mm i Osage, Amr. Valnød, Western Yew vil koste 225,- per meter. Inkl. moms.
Prisen reguleres efter stykkets bredde og længde. Eks: 150mm og 2,3m. 225*(150/100mm)*2,3m = 776,-
Fragten fra vores lager må ve se om der er en god løsning på.
Western Yew når muligvis ikke at være tilgængelig i brugbar kvalitet.
Osage vil være lufttørt 16-18%, Amr. Valnød vil være møbeltørt ved afsendelse, Hickory buestave friskskårne.
Vi lægger ordren i uge 10.
Der er derfor ca en uge til eventuelle sidste reserveringer.
Vi tager en smule overskud hjem, men det er ingen garanti for at vi har mere om 4 måneder.
Forsendelsen forventes at ske omkring midten af Marts. Jeg kender endnu ikke forsendelsesmåden, men den kan godt risikere at være på en måned.

Venlig hilsen
Peter"
-------------------
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Som dere ser er prisen noe høyere en først antydet.
Vil for øvrig minne om at 776,- danske kroner for tiden utgjør ca 840,- norske.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Svar