Osage Orange mm. nå oppdatert med priser og bilder

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Osage Orange mm. nå oppdatert med priser og bilder

Legg inn av Jorarn »

Osage Orange mm.

Jeg er for tiden i prat med et dansk firma om bestilling av en del materialer.
Særlig er Osage orange interessant, men det er også aktuelt med Hickory, valnøtt og Tigerwood (Goncalo Alves).

Dette er i første omgang en forespørsel for å lodde stemningen.
Jeg har ingen sikkre priser, da dette avhenger av hvor mye som bestilles, men de har anntydet ca 400-500 kr. for Osage orange i størrelse 50 x100 x 2000 mm

Hvis de som er interessert legger inn et svar med ca hvor mye de vil ha så kan jeg ordne med et prisoverslag og eventuellt bestilling.
Man kan også sende meg en pm eller ta direkte konatkt med firmaet: http://www.woodshop.dk/
De Danske buemakerne samler sammen til en bestilling i disse dager så hvis vi er raske (innen 10 des.) kan vi hjelpe hverandre med å oppnå så god pris som mulig.
Sist redigert av Jorarn den 27 jun 2007, 12:58, redigert 3 ganger totalt.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Problemet med dette er jo at man ikke får velge ut fiberretningen :(

Men hvordan har du planer om frakt? Om du får tilsendt alt i ei stor pakke opp nord, for så å sende det ned til f.eks Bergen blir det jo noe ekstra i frakt.


Men jeg tar gjerne to osageplanker, om det totalt inkl. frakt ikke overskrider 1400.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Ja det er i det hele tatt ikke ideelt å bestille materialer uten å ha tatt på dem først, men det er ofte den eneste muligheten.

Dette er som nevnt bare for å sjekke stemningen og helt uforpliktende. Jeg skal regne på fraktkostnedene, så får vi se hvordan vi organiserer det. Hvis interessen er størst sørpå vil det helt klart være mest fornuftig om noen der påtar seg distribusjonsjobben. (:idea: Da kan det kanskje være greit om interesserte nevner hvor de holder til )
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hvor i Danmark er dette? Jeg skal til Aalborg i løpet av vinteren for å hente noen møbler...
Bor i Kristiansand.

K
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

WoodShop ApS - Hestegangen 1 - 5792 Årslev

Ligger vistnok på Fyn få km syd for Odense. Et godt stykke fra Ålborg med andre ord.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg er forsåvidt interessert i en planke av Osage Orange. Men samtidig ser jeg at de har Ipe terasseplank og Purpleheart som også er glimrende buematerialerog en del billigere. Det hadde kankjse vært lurt å betille det i samme slengen? Jeg ser de regner ca 750 DKR i frakt innen Danmark, så det koster vel mer enn flesk å få det til Norge.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg kan spørre om de skaffer IPE og/eller purpleheart i egnede dimensjoner.

Frakt er som du sier den store bøygen, når vi vet sånn ca hvor mye vi skal ha, lager de et pakketilbud med frakt inkludert.

Planker i størrelsen 50 x100 x 2000 mm bør jo kunne romme flere emner (minst tre), mulig jeg gidder å dele de opp til passende emner, så kan folk få kjøpe det de trenger (da kommer jeg til å ta litt for jobben), si i fra hvis noen er interessert.

Noen som vet hvordan osage etc fungerer med stående årringer?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jorarn skrev:Jeg kan spørre om de skaffer IPE og/eller purpleheart i egnede dimensjoner.
Du behøver ikke. Det ligger på tilbud til spottpriser:
Spot Tilbud Ipe 25x140mm 2,14m
glatte sider afr. hjørner (475,-/kvm)
Pris: DKK 147,40

Spot Tilbud Purpleheart 25x140mm 4,88m
Modstandsdygtig som Ipe. Rigtig flot kvalitet. Glatte sider afr. hjørner. (360,-/kvm) OKTOBERTILBUD 325,-/m2
Pris: DKK 254,74

Purplehearten er bare å kappe i to, så halverer vi frakta også :)

Dette er rasende billig. Løp og kjøp...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oioi, skulle nesten hatt litt Ipe og Purpleheart også da :oops:

Da endres mitt til 1 osage, 1 ipe, og gjerne en halv purpleheart :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Da endres mitt til 1 osage, 1 ipe, og gjerne en halv purpleheart :)
Samme her

Og samme for Per O. også.

Vet du om noen av disse tresortene er på lista over truete tresorter Joachim? I så fall er det mulig jeg endrer min bestilling.

Vet du noe om hvordan kvaliteten er? Jeg vil heller betale litt ekstra hvis de kan sortere ut gode emner for meg.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Da begynner det å se ut som det kan bli en bestilling av det :D

Jeg har mottatt en oppdateringsmail fra Woodshop der de svarer på noen av de spørsmålene som har kommet opp her. Jeg skal forsøke å gjengi det viktigste.
Ad kvalitet: De importerer disse materialene (Osage orange) med spesiell tanke på våre kvalitetsbehov og har som utgangspunkt at de skal være ovnstørket, rettvokst og kvistfri .
Ad frakt: Fraktprisen på 750,- er et eksempel med utgangspunkt i bordplater, det er fortsatt uklart hva kostnaden blir for oss.
Ad dimensjoner: 50x100x2000mm er bare et eksempel, ønsker vi andre dimensjoner vil det kunne vurderes.

Ingen av disse er på CITES-lista så vidt jeg kan se, men purpleheart og tigerwood omtales likevell som "truet" i litteraturen.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

jeg vil også være med!
Ditto mengde og sorter som Are og Per Olav

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

vargen skrev:Ditto mengde og sorter som Are og Per Olav
Ikke Per Olav, han andre Per i Gjøvik :D
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

IPE og purpleheart er fortsatt på lager, siden det er terasseplank lagres de utendørs, man må derfor påregne noe tørketid.
De lover også at de "ikke forhandler truede træsorter."

Flere som vil være med?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Fristende fristende... Noen frist på når en må ha bestemt seg? må se hvor mye penger jeg får i lønn denne måneden ved siden av studielånet :roll:
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Svar