byteshandel bue/beuemne mot barlindemne?

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
axellinderholm
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 nov 2006, 16:05
Sted: Stockholm / Amsterdam

byteshandel bue/beuemne mot barlindemne?

Legg inn av axellinderholm »

Hej, detta blir mitt premiar inlagg. undrar ifall nogon skulle vilja byta ett barlindemne mot en bue?
barlind ar svart att komma over i Sverige....

Haer ar nogra exempel pa buer, tvaerspetsar og dylikt jag har gjort. Bue emnen i elm og hassel och rogn, langbuer i elm og ene, flatbuer i elm. mellan 35-80 lbs. mange av dessa har jag redan gett bort. men skulle du vara intresserad av ett byte till varen/sommaren sa hoer garna av dig!

Venliga helsningar Axel
Sist redigert av axellinderholm den 04 aug 2008, 13:01, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Mye pent der Axel. Kan dessverre ikke hjelpe deg med barlind. Har noen kvister liggende, men de har jeg planer for selv ;)
Velkommen skal du være til bueforum.no
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
axellinderholm
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 nov 2006, 16:05
Sted: Stockholm / Amsterdam

Legg inn av axellinderholm »

tack, Jo Jag forstar att det blir svart att fa tag pa barlind men jag ma i alla fall forsoka!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Fine buer 8) Hvor langt skyter de?

Det beste tipset når det gjelder barlind er vel USA. Der er det iallefall mulig å få tak på. Men det blir jo fort en del kroner for et godt emne, i tillegg til at frakten - såvidt jeg har erfart - begrenser lengden på emnet til 72". Og da må du få overtalt selgeren til å jobbe ned emnet til 1.75"x1.75". Det ligger av og til noen emner på e-bay.

En annen mulighet er å sjekke ut diverse parker, og høre med parksjefen om de skal beskjære eller ta ned ei barlind i nærmeste framtid. Er du heldig får du kjøpt et tre til prisen av en vedstabel :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
axellinderholm
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 nov 2006, 16:05
Sted: Stockholm / Amsterdam

Legg inn av axellinderholm »

Kommer inte ihag hur langt den tyngsta buen skjot.. Den var runt 100 lbs och gjorde 200meter nogonting. Hade en trad pa paleoplanet om detta men kan inte hitta den.

Jag arbetade om buen ett par ganger. tillsist var den pa 45 lb och jag gav bort den.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Hei Axel...mange flotte buer du har der... Jeg får fatt på barlind-emner fra tid til annet,... solgte et for NOK 500 for et par uker siden til Sverre Jensen en av Norges beste middelaldermusikere/instrumetmaker.. mulig han får to emner ut av det. Vurdert til terningkast 4:-) Barlind (Idegran) er ikke enkelt å foholde seg til. Haddde noen "perfekte" emner kvistfrie 220 lange, 25 cm diam. Men, når jeg "åpner" opp så er vridninger og svarte kvister ikke hyggelig å møte. Vel, ring meg til sommeren dersom du er i Oslo-traktene. Har et rest-emne liggende, en utfordring, det kan du eller den som kommer først til mølla få aldeles gratis .
En ting til ...kjenner du til det svenske regelverket til "Trad-bue-klass" eller "Långbåge-klass"? Vet bare at man godtar alu-piler og ikke alle fingre under pilen?
Bilde
axellinderholm
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 nov 2006, 16:05
Sted: Stockholm / Amsterdam

Legg inn av axellinderholm »

en utmaning... later fint. klart jag hor av mig i sommar nar jag ar i oslo!

Langbueklassen: Aluminium pilar ar tillatet. Det har diskuterats om att forbjuda dom men det rostades ner. Jag tror du far greppa strangen hur du vill. Nagot annat vore ju konstigt. Buen maste kunna foras genom ett ror pa 7 eller 9 cm (alltsa inga R/D buer).
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Velkommen. Har faktisk et barlind-emne til når jeg tenker meg om men det har skjøt på midten, men så er det nesten perfekt ellers da.
Kan du kort fortelle meg om hva som kreves av selve buen for at det skal være langbue? Pilhylle? Glassfiber? Vi har en regel som ikke tillater strengeklatring. Har dere ikke en klasse til som ikke tillater siktemidler og som kun tillater historisk utstyr? Mange snakker (rykter?)om svenskene som skyter over 550 på 60/18/FITA?
Bilde
axellinderholm
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 nov 2006, 16:05
Sted: Stockholm / Amsterdam

Legg inn av axellinderholm »

det jag vet ar att strangen inte far ha kontakt med buenockarna i strangat lage=recurv. Pilhyllan ma inte vara pasatt, det vill saga den maste vara en del i samma stycke som bagen aar gjord av-vilket ar lojligt med tanke pa att man far satta glasfiber pa bagen. ang, strangklattring later det bekant. tror det ar forbjudet men jag maste dubbel kolla det. den enda klassen jag kanner till ar bara langbue!.... 550 later mycket men vad vet jag :? far kolla upp det ocksa!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

I Sverige er det skutt over 570 poeng i Barebow klassen hvor strengklatring er tillatt. Dette på 40cm skive FITA 60 piler.
HVordan det er med langbue klasse vet jeg ikke.
Oddbjørn.
Svar