Lengdebue til salgs

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Lengdebue til salgs

Legg inn av Hardwood »

Jeg har bestemt meg for å selge Høvdingbuen, norges tyngste flatbue. Den er av høykvalitets alm, med defleks-refleks for høyere effektivitet. Den er ca 140 pund ved 32 tommers trekk og er testskutt av Daniel Taralrud (nidrinr) til 310 m med lengdepil, men han har ikke laget tilpassete piler til buen så her er det store muligheter.Her er buen før opptrekk :
Bilde
Fullt trekk :Bilde
Buen er hos Daniel på Tangen. Send pm til meg eller nidrinr. Han skal på ute nm og vil sikkert skyte med den i lengdekonkurransen hvis ingen kjøper den først.
Pris : 3000.- Daniel kan sikkert lage et sett lengdepiler til, da kommer det i tillegg i prisen.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdebue til salgs

Legg inn av nidrinr »

Tilpassa lengdepiler kan følge med bua for 175,- stykket. Standardpiler for 200,- stykket.
2 lengdepiler og ei standardpil for 500,-
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdebue til salgs

Legg inn av nidrinr »

-Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt om denne bua. Jeg har nå justert ner lengda på bua litt, og tynna tuppene en del. Den har nå en totallengde på 181 cm, og måler 177 cm ntn. Grepet, der pila passerer bua, er 29mm breitt. Bua smaler ganske jevnt fra å ha nesten 80mm breie lemmer rett etter grepet til 12mm bredde ved nokken. Tjukkelsen er vanskelig å si noe om, da den er konveks i ryggen og konkav i buken, men fra ca 23-24mm mot grepet ner til ca 16mm mot nokken. Her er det nok mulig å ta av enda litt mer mot nokken om man vil, men jeg har testskutt bua til over 340 meter nå. (uoffisielle meter målt med sykkel og sykkelcomputer). For den som virkelig ønsker å sette en lengderekord med heltrebue er dette definitivt ei bue med enormt potensial. Jeg har nok fortsatt ikke klart å finne ei 100% optimal pil, men den jeg har skutt lengst med er på 32", veier 23,5 gram og har balansepunktet mer eller mindre helt i senter av pila.
Forbedringer til pila vil i hovedsak gå ut på å lage ei pil som er mest mulig lik, men litt stivere. Jeg har prøvd andre piler også, og ei anna pil som veide 37 gram, var litt stivere men like lang og med samma balansepunkt gikk ca 5-10 meter kortere hver gang. Disse to pilene gikk lengst hver gang, ca 30 meter lenger enn de andre lengdepilene.

Den varierer litt i dravekt ettersom det er varmt/ kaldt/ tørt/ fuktig, sån som alle heltrebuer gjør, men jeg vil tippe den ligger ner mot 140# en varm sommerdag med høg luftfuktighet, og opp mot 155-160# en tørr og kjølig dag. De langste skuddene er gjort på tørre dager med ca 10 varmegrader og svak medvind. (svak vind her betyr at ospa rasler, men bjørka henger stille)

Nå skal bua sendes tilbake til Bjørnar, så får vi se om han gjør enda noen justeringer på bue og piler som gir enda flere meter :)
Svar