Jaktbue

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
gjoera
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 22 jun 2014, 02:38
Bosted: Evenskjer

Jaktbue

Legg inn av gjoera »

Heisann, er en ung mann på 18 år som skal investere i bue, tenker en jaktbue på 45-60 lbs. Har ikke så utrolig mye peiling så tips ønskes også :) dralengde er jeg usikker på så der ønsker jeg tanker fra dere, er 175 høy og middels sterk! Ønsker også at dersom det er noen som ser at folk gir kjipe tilbud, så kom med tilbakemelding!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Jaktbue

Legg inn av nidrinr »

..Hvis du mener jaktbue av typen steinalder kan jeg gjerne hjelpe deg. Om du mener ei bue av den moderne typen med trinser og slikt er jeg redd du må prøve noen andre. Uansett er det ganske stor forskjell på 45 og 60 lbs, og ikke minst på hvilken dralengde det er tenkt. (stor forskjell på 60#@32" og 60#@26")
gjoera
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 22 jun 2014, 02:38
Bosted: Evenskjer

Re: Jaktbue

Legg inn av gjoera »

Heisann, jepp! planen var en mer moderne en med trinser! kan du forklare dette med dralengde og lbs litt bedre? har ingen forhandlere i nærheten til så veldig stor hjelp...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Jaktbue

Legg inn av GreenMan »

Ikke for å være frekk, men trinsebuer er noe vi helst unngår på dette forumet. Det står vel ganske greit i overskriften - Forum for historiske og tradisjonelle bueskyttere.

Uten at jeg kjenner til denne buen men XXL har jo en greit priset compound på opp til 45 pund: http://www.xxl.no/jakt/jaktutstyr/buer- ... 08_1_style
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jaktbue

Legg inn av Are »

Siden buejakt i Norge er ulovlig skjønner jeg ikke hva du skal med den.
For råd om jaktbuer av moderne type ville jeg forespurt meg på forumet til norges buejegerforbund. Mange av dem bruker compound som er mye brukt til jakt. Hvis du derimot ønsker en mer tradisjonell bue som kan brukes til jakt ville jeg kontaktet Ola Klåpbakken på Tradbow. Ønsker du en historisk jaktbue stiller du spørsmålet på rette stedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jaktbue

Legg inn av Kviljo »

Dette er en ordentlig jaktbue :) Formen er inspirert av verdens eldste komplett bevarte bue - ca. 8000 år gammel og fra Danmark. Er du ute etter ordentlig pil og bue, er dette riktig vei å gå. Med trebuer tar du del i en tusenårig jakt- og blinkskytings-tradisjon. Dette er også en av de rimeligste veiene inn i buesporten, da du her har en top-of-the-line bue som ikke bare er god og begynne med, men som du heller ikke trenger å oppgradere fra senere. Buen på bildet koster 2000,-, og jeg lager samme type i alle størrelser og trekkvekter.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jaktbue

Legg inn av Are »

Å snakke om jaktbue er vel omtrent som å snakke om en bridgekortstokk.

Bare buen klarer å gi en jaktpil nok energi kan den kalles en jaktbue.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jaktbue

Legg inn av Kviljo »

Er ikke helt enig i det. Det finnes en rekke måter å tilpasse en bue på for at den skal bli bedre egnet til jakt enn andre. Jeg ville f.eks ikke kalt en Yumi for en jaktbue, uansett hvor tung den er. Krigsbuer og flightbuer er heller ikke jaktbuer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
gjoera
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 22 jun 2014, 02:38
Bosted: Evenskjer

Re: Jaktbue

Legg inn av gjoera »

Beklager så mye for at jeg skrev innlegget på feil forum, det var ikke meningen. Takk for en rekke tips :) ps: tror jeg satster på en nyere compound bue tiltross for at historiske og tradisjonelle buer er likså god og kanskje bedre også :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jaktbue

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Er ikke helt enig i det. Det finnes en rekke måter å tilpasse en bue på for at den skal bli bedre egnet til jakt enn andre. Jeg ville f.eks ikke kalt en Yumi for en jaktbue, uansett hvor tung den er. Krigsbuer og flightbuer er heller ikke jaktbuer.
Klarer ikke dy meg.

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Jaktbue

Legg inn av Kviljo »

Joda... :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar