Pilskaft

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Jeg har spikka noen pilskaft i dag, og tenkte kanskje at det kunne være av interesse for de av dere som mekker egne piler. I første omgang har jeg:

* 1/2" (12,7mm) av ask fra Telemark, som har tørket i 14 år. 34 tommer lange. Spine 100#+, men ganske lett og myk ask. Ypperlige for Mary Rose-piler, og andre kosteskaft. 35,- pr.stk.

* 1/2" (12,7mm) av en eller annen form for amerikansk rødaktig ceder. 31,5 tommer lange (noen 32"), og har spine som er utenfor spinetesterens skala - trolig 150#+. De er veldig lette (40 gram +/-4 gram) og har snorrette og forholdsvis tette årringer. Overflaten er svakt rufsete, så de forutsetter et par drag over med 120-papir før bruk. Har 32 stykk på lager, men jeg kommer ikke til å lage flere av disse, da jeg ikke vet hva slags treslag det er. Med disse kan man lage svære krigspiler som er så lette at de også vil kunne passe fint sammen med f.eks 50-60-punds langbuer. 40,- pr. stk.

* 10mm av ask fra Telemark, som også har tørket i 14 år. 34 tommer lange. Spine 50-55, 55-60, 60-65, 65-70 og 70-75. Disse egner seg godt som vanlige men litt tunge og solide blinkpiler, eller for mekking av piler til Standard-pil-klassen. Høyere spine kan også ordnes. 30,- pr. stk.

* 10mm ask. 32 tommer lange. Spine fra 100 til 140. 30,- pr. stk.

* 9 mm ask, fra 34 til 35 1/2" lange. Spine tilgjengelig fra 40 til 69. 25,- pr. stk.

* 10mm bjørk. 32-33 tommer lange. Spine rundt 140. 30,- pr. stk.

Jeg har også maskinerte brynjebrytere for standardpiler, og såkalte tudor-spisser i 1/2". - samt hornplater for hornforsterkede nokker. Lager også ferdige krigspiler på bestilling. Ta kontakt på PM, mail eller tlf/sms: 991 55 405 :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Are »

Spennend og slettes ingen upris. Er Tudorspissene hånd- eller maskinsmidde? Og hornplatene er bøffel?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Dere får eventuelt gi meg et hint om dere ser de samme skaftene billigere noe annet sted, så skal jeg re-vurdere prisingen. Som utgangspunkt har jeg som mål å ligge litt under laveste markedspris, om det lar seg gjøre. Bare materialkostnaden for 1/2"-skaftene er ganske høy :shock:

Både tudorspissene og standard-pil-brynjebryterne er maskinerte, og dermed ganske rimelige: 30,- pr. stk. Hornplatene er av bøffel.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Nå oppdatert med 1/2" i ceder.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av dagsunde »

Gratulerer med igangsatt produksjon! :)

Fornøyd med vidunderet?
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Takk for det :) Så langt ser det lovende ut. Etterhvert vil det nok dukke opp et uvanlig stort spekter av forskjellige pilskaft :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Pilskaft

Legg inn av Bowman »

Flott Ivar. Jeg er interessert i ask til standardpiler. Sender en p.m :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Notert! 70-75 kan nok fungere, men jeg tipper det blir litt mykt, spesielt med tanke på at du nok vil ha et lengre trekk enn 28 tommer. Dermed bør du kanskje ha spine rundt 90. Innen NM har jeg ganske sikkert høyere spine i 10mm også.

Edit: Ja, ok, hehe :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilskaft

Legg inn av Hardwood »

Herlig, Ivar. Dette lover bra 8)
De cederlignende skaftene høres meget interessante ut. Hadde du hatt dem i 33" eller lenger, hadde jeg slått til. Og om du hadde noen i mindre dim, feks. 9 mm. 40 gram og 150+ spine ? Må være meget bra materiale ! Gleder meg til fortsettelsen her !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

9mm i samme materiale gav mer normal spine, men jeg husker ikke eksakt hva den var. Lagde bare ett eller to testskaft. Emnene hadde jeg sagd opp i 2011 tror jeg, så alt ellers ble 1/2". Jeg skal lage noen piler til meg selv av noen skaft som ikke kom igjennom kvalitetskontrollen. Om man taperer dem ned til 3/8" bør de bli noen interessante blinkpiler.

- om det fantes noen krigspilklasse uten vektbegrensning men med krav om 1/2", ville disse vært 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Pilskaft

Legg inn av Bowman »

Kviljo skrev:Notert! 70-75 kan nok fungere, men jeg tipper det blir litt mykt, spesielt med tanke på at du nok vil ha et lengre trekk enn 28 tommer. Dermed bør du kanskje ha spine rundt 90. Innen NM har jeg ganske sikkert høyere spine i 10mm også.

Edit: Ja, ok, hehe :mrgreen:
Jeg forta meg å rydde opp. Huttetu.....fort gjort å få kjeft.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det er ikke trygt :lol:

Til eventuelle andre: jeg tar med litt forskjellig til NM i Moss, men det er nok lurt å gi meg et hint om hva dere eventuelt vil ha, så tar jeg med litt flere av akkurat de.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Pilskaft

Legg inn av Lurz »

Flotte greier Ivar!
Vil gjene ha 20 stk av de 10mm askeskaftene i 50-55 spine. Pleier å bruke 45-50 spine, men jeg tenker å pusse tønneform til 5/16, så det bør vel bli nogenlunde greit? Eller bør jeg opp i 55-60?
Og så 4 stk av de 1/2" askeskaftene :shock:
Hvis du legger til side så kan jeg hente eller du ta med på nm om jeg ikke rekker det.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Fint Lars :) Med tønneform ned til 5/16" skulle det ikke være noe problem å redusere spinen til 45-50. Det kommer jo litt an på hvor mye av skaftet du taperer. Tror jeg hadde vurdert 55-60. Om jeg husker det skal jeg gjøre et forsøk i morgen og rapportere tilbake om hva som kan passe best.

Akkurat nå er vi helt og totalt innesnødd her, men innen en uke eller to bør det være muligheter for å hente. :) Ellers er det ikke noe stress å ta med til NM.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilskaft

Legg inn av Kviljo »

Har et sett på 12 stykk 10mm skaft av ask fra Lista, hvor alle havnet på spine rundt 140. :shock: De er alle fra samme tre, og er 32 tommer lange. Tenkte de kunne gå samlet for 350,-. Det er hele 10 kroner avslag 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar