Recurve bue ønskes kjøpt

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Arniz
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 09 des 2012, 00:24
Bosted: Trondheim

Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Arniz »

Leter etter en Recurve med ca 40 lbs @ 29" trekk. Er noob på bueskyting generelt og tenker å lage min egen bue selv etter hvert, men trenger altså en helt grei og rimelig nybegynnerbue for å lære meg å skyte. Noen som har en? eller har andre tips til en som nettopp starter opp?

Arniz
- Arne R.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Kviljo »

Jeg kan lage en til deg :)

Men om du starter fra ganske bar bakke, ville jeg kanskje heller vurdert en langbue. De er ofte mer tilgivende rent presisjonsmessig, og en del rimeligere - om det er en rekurve av naturmaterialer du ser etter.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Arniz
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 09 des 2012, 00:24
Bosted: Trondheim

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Arniz »

Det er bue av naturmaterialer jeg tenker meg ja :-) Hvor ligger prisene for henholdsvis langbue og recurve på?

Arniz
- Arne R.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Kviljo »

Langbuene går for 1600,-, mens en laminert rekurve ligger på 3000,-. Det er også mulig å forenkle rekurve-buen til helved, som gir en pris på 2500,-.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Arniz
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 09 des 2012, 00:24
Bosted: Trondheim

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Arniz »

I utgangspunktet lurte jeg på om jeg kunne få tak i noe brukt, på den måten så kunne jeg fått buen raskt og kanskje til en grei pris også. Har bare lyst til å ha en bue jeg kan trene med nå i starten, ikke noe skikkelig performance fordi jeg sikkert suger nå i starten og får ikke utnyttet en kvalitetsbue...

Når det det gjelder valget om rekurve eller langbue, favoriserer jeg rekurve fordi jeg ønsker dette i fremtiden pga lengde, eventuell take-down mulighet og den ekstra kraften man får ut av en slik bue. Skal jeg først lære meg å skyte rekurve kan jeg vel bare starte der og bli bedre, tenker jeg ihvertfall... (men blir spennende å se :-P )

Takker for tilbudet, men er kanskje ikke rett tidspunkt for meg å skaffe meg custom-bue enda.
- Arne R.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Zeida »

Med mindre du absolutt ikke vil ha en historisk bue, har jeg en rytterbue (tre med glassfiber) som bare henger på veggen og er skutt 50 skudd med.
Nå skal det sies at rytterbuer er lite tilgivende når det kommer til presisjon. Den er 35# på 28" og ca 51" lang. Du finner den på tradbow.no under rytterbuer hvis du vil se på den (ungarsk rytterbue).
Jeg tenker jeg tar mellom 1500 og 2000 kroner, men dette kan vi diskutere hvis du er interresert. Jeg gentar dette er IKKE er bue du kan bruke i Historsk klassen, men i Tradisjonell klassen (Trad).

EDIT: Når det kommer til takedown-buer så tror jeg ikke det er lov innen Historisk klassen, men jeg er ikke helt sikker.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Lurz »

Fra regelverk for historisk klasse:
"Buen skal være laget av naturmateriale med eller uten laminering. Kunststoffer som glassfiber tillates brukt i såkalte hornbuer og japanske Yumi. Ved lengdeskyting tillates ikke buer med kunststoffer. Ingen form for sikte eller andre merker som kan brukes til å sikte med tillates. Det tillates ikke brukt noen form for stabilisering eller kunstig tilført vekt på buen. Moderne lim og overflatebehandling kan benyttes."
og
"Pilhylle på buer fra før 1900 er tilnærmet ikke-eksisterende. Pilen skal derfor hvile mot hånden som holder buen."

Når det gjelder takedown buer er det vansklig å være helt sikker, for det står det ikke noe om i regelverket. Vi burde kanskje diskutere det :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Moen »

Det er vel ingen ting i veien for å bruke en td så lenge den er uten hylle og sikter...og lemmene er uten glass og carbon? Dét er vel også grunnen til at vi ikke ser noen tenker jeg...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Zeida »

Er det egentlig noen tekniske fordel med takedown bortsett fra at de er lette å ta med seg?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Moen »

Det stive midtstykke gjør hele buen mere stabil enn uten...også vedder jeg en tier på at den 1/3 teorien min gjelder der også;-)
Arniz
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 09 des 2012, 00:24
Bosted: Trondheim

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Arniz »

Jeg har ikke tenkt så mye på bueklasse og slikt (historisk osv..)

I det siste har jeg sett på en bue ifra Bearpaw som selges av Tradbow Norge:
http://tradbow.no/bearpaw-recurves.html
Den øverste, Hard Hunter, noen erfaringer med den? Kan det være en fin nybegynnerbue?
- Arne R.
Arniz
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 09 des 2012, 00:24
Bosted: Trondheim

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Arniz »

Jeg tenkte, siden den er såpass billig.... tråkker jeg i noe hvis jeg kjøper den? Hva kan jeg forvente meg?
- Arne R.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av dagsunde »

Arniz skrev:Jeg har ikke tenkt så mye på bueklasse og slikt (historisk osv..)

I det siste har jeg sett på en bue ifra Bearpaw som selges av Tradbow Norge:
http://tradbow.no/bearpaw-recurves.html
Den øverste, Hard Hunter, noen erfaringer med den? Kan det være en fin nybegynnerbue?
Du tråkker antakelig ikke i noe som helst, bortsett fra dine egne intensjoner... :wink:
Du sa selv at du ville ha en bue i naturmateriale, og alle de buene du linket til har glassfiber-laminat i lemmene.

Jeg har selv ingen erfaring med recurve buer, så jeg kan ikke gi deg noen råd der.
Er ikke selv helt på det stadiet at jeg kan lage buer for salg ennå, og jeg har ingen jeg er villig til å gi bort, så... :(

Ikke gi deg, men fortsett å lete.

Hvis du fortsatt er innstilt på naturmatriale, så er de vanligste:
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Moen »

dagsunde skrev: Du sa selv at du ville ha en bue i naturmateriale, og alle de buene du linket til har glassfiber-laminat i lemmene.
Det betyr bare at trådstarter ble en fornuftig kar på "no time":lol:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett litt over til usa. Skal du ha en 3-delt bue, er ikke frakten så himla dyr heller. Og en bue er også tollfri vare. (sportsutstyr) Du får ganske mye bedre kvalitet for den summen borti der. Kanskje må du slenge på noen dollar, men ikke SÅ mye heller.

Edit: Ta en titt på denne. Du får 40% mere bue for penga.
$231+$19 i frakt (3-5 dager)=1495 norske penger;-)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Recurve bue ønskes kjøpt

Legg inn av Kviljo »

Nja, jeg handlet fra USA for noen uker siden og da endte jeg opp med en kurs på 7,7 etter alt var betalt, og da blir det over 1900,-.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar