Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Sørlendingen
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 sep 2012, 16:42
Bosted: Lyngdal

Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Sørlendingen »

Jeg er ny på forumet og trenger derfor litt hjelp av dere som har erfaring med å bestille på nett.. Jeg har nettopp begynt å skyte igjen etter noen år uten bue. Fikk prøve rytterbue (buer) på forrige trening og er helt "solgt" :D
Det er en jungel der ute med nettsider men jeg har likevel falt på buer fra Grozer-http://www.grozerarchery.com/ Er det noen som har kjøpt fra ham før og har gjort noen erfaringer, gode som dårlige?
Siden det er min første bue (den forrige var en lånt recurve, bar bue) vil jeg ikke legge voldsomt mye penger i den. Men har funnet et par jeg liker godt... sukk :wink:
Cathrine
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Aurvandil »

Det er en fyr i Tønsberg som selger rytterbuer i litt diverse prisklasser, produsenter (inkludert Grozer?) og kvaliteter. Husker ikke navnet akkurat nå, men regner med at noen andre her inne gjør det. Litt usikker på hvor mye høyere prisene hans er i forhold til å kjøpe direkte fra produsentene, men til gjengjeld trenger du ikke å tenke på frakt, fortolling og moms og du kan prøve et par buer og få litt hjelp til å finne en bue som passer deg før du legger frem pengene. Litt kjipt å få en bue som er alt for tung og med alt for kort dralengde.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Tjarand »

Fyren i Tønsberg er Terje Floberg. Tlf: 91700374. Kan være litt vanskelig å få tak i så ring flere ganger ;-)
Sørlendingen
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 sep 2012, 16:42
Bosted: Lyngdal

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Sørlendingen »

Tusen takk for hjelp :) Kan være greit å slippe å styre med toll og diverse.
Cathrine
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Bowman »

Du kan kjøpe direkte fra Grozer, eller du kan be Terje bestille. Han har noen Grozer-buer inne. Ring. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Zeida »

Hei!

Hvis det fortsatt er interesse for en rytterbue kan jeg informere om at jeg har en rytterbue, som jeg kjøpte på Tradbow.no for et års tid siden. Den er skutt ca 50 skudd med og har siden ligget på hyllen fordi buen ikke passer meg.

Kontakt meg for mer informasjon, enten her på forumet eller pr. epost: zeidahog@gmail.com

Arild
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Lurz »

Har kjøpt tre buer direkte fra Grozer, det har funka fint hver gang....
"If it breaks you get to keep both parts"
Sørlendingen
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 sep 2012, 16:42
Bosted: Lyngdal

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Sørlendingen »

Okay... Da har jeg vært i kontakt med fyren i Tønsberg. Han kunne ikke hjelpe meg før i slutten av mnd men han trodde han hadde 3 rytterbuer inne i 30- 32 # Jeg er skikkelig utålmodig og bestemte meg da for en Kassai Buzzard (later avar bow). Man måtte regne med alt ifra 1-4 dagers "responstid" fra man bestiller. I dag er det gått 5 dager uten at jeg har fått svar tilbake. Har drevet å mailet litt frem og tilbake og fått raskt svar hver gang, og når jeg akkurat har bestemt meg så blir det helt stille.. :? Sendte en ny hyggelig mail i morges i håp om at de ser bestillingen min :)
Og mens jeg skriver dette klikker jeg meg inn på Grozer sin side og DER, der har de Avar G6 i min pundstyrke inne igjen :D Den forrige buen ble solgt rett forran nesa på meg... vel nesten.. trengte 2 dager på meg men da var jeg for sein. Om kassai nå ikke skulle svare så kan jeg bestille fra grozer. Men Avar G6 har en dralengde på max 33 " og er på 32 #. Jeg trekker ant ikke i nærheten med trefinger grep og ankringspunktet midt på kjeven(?) Da blir vel buen lettere enn 32 #? Hva ville dere gjort? Om jeg begynner med tommelgrep vil jeg kanskje kunne
trekke lenger..?
Cathrine
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Lurz »

Hvis buen var målt på max dralengde 33" så ville den være svakere på kortere dralengde.
Men om du går inn på "usage" i venstremarge på Grozer sin side så ser det ut som at alle buene måles på 28" De fleste voksne vil vel trekke rundt 27-29" avhengig av armlengde om de ankrer ved munnvika/kjeven.
Tommeltrekk gir lengere trekklengde hvis du trekker lenger, fx bak til øret, eller rett over brystet uten fast ankringspunkt :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Sørlendingen
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 sep 2012, 16:42
Bosted: Lyngdal

Re: Rytterbue- hvor bør jeg kjøpe ?

Legg inn av Sørlendingen »

Takk for svar ! Buen er bestilt og når jeg får den skal jeg prøve å legge ut bilde av den.
Cathrine
Svar