Stoff til klær

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Stoff til klær

Legg inn av MalaWolf »

Jeg er en av få her inne som er oppriktig opptatt av alt pre-jernalder. I lys av dette er det visse fibre som er av større interesse enn andre. Her er en leverandør av håndspunnet garn og vevet stoff av bla brennesle :)

http://www.swicofil.com/the_natural_fiber_nepal.html

Ellers harhttp://www.korps.se mye flott ullstoff (til bronse- og jernalder)

Og på "Stoff og Stil" har de rimelig linstoff til jernalderklær

Om noen finner en norsk leverandør av neslestoff må dere si i fra - litt heftig å bestille fra Nepal ..
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Stoff til klær

Legg inn av Vibeke »

Har en dansk en: http://www.historicum.dk :-) Direkte til nælde stoffet: http://www.historicum.eu/group.asp?group=63
Såvidt jeg vet så er det dårlig med norske konkuransedyktige leverandører på markedet... Neslestoff har jeg ikke sett noen som har i det hele tatt, men på vanlig lin ligger de norske prisene ganske langt over de danske...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Stoff til klær

Legg inn av MalaWolf »

Den sida der var genial! De har akkurat det jeg er ute etter ... :)

Jeg tør påstå at nesle var i bruk som tekstil allerede i steinalderen. Glimrende! Tunika av nesle - flott vinterkveldprosjekt :)
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Stoff til klær

Legg inn av Vibeke »

Kjekt å ha noe å pusle med!
Har du no mønster du går etter, eller er det bilder av funn ol??
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Stoff til klær

Legg inn av MalaWolf »

Morsomt at du spør :)

Jeg har slått på stortromma - kjøpt ei fet bok om de danske bronsealderfunnene av Margrethe Hald, utgitt i 1940. Fant boka på www.biblio.com (utrolig fett nettsted!). Den har flere hundre tegninger & mønstre .. så noe burde jeg kunne finne. Brage som jobber som bibliotekar har fått fatt i en annen bok av samme dama, men den er ikke periodespesifikk. Der er stein-, bronse- og jernalder representert - med mønstre & vevteknikker - og ikke minst rekonstruksjoner av funn. Sistnevnte har de danske mosefunnene som hovedkilde :)

Om du kjenner til noe mønstre til en undertrøye fra eldre jernalder / yngre bronsealder tar jeg imot tips med stor takk (!) :wink:
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Stoff til klær

Legg inn av Vibeke »

Må innrømme at jeg ikke har veldig mye på jernalder/yngre bronsealder. Begynte å sysle med middelalder og viking (som de fleste andre) og har liksom ikke kommet så veldig mye lenger...
Men kommer jeg over noe så skal jeg bringe det videre, eller forvent en henvendelse fra meg når jeg kommer såpass langt tilbake i tid.

Så du hadde noen spørsmål i forhold til farger på plagg ett eller annet sted her. Kan jo tipse deg om å lese litt om plantefarging og historikken på det for å se om det gir deg no mer bakgrunn om hva som kan brukes... Hvis du ikke har funnet ut noe mer ang dette allerede.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Stoff til klær

Legg inn av MalaWolf »

Jeg forstår de fleste havner på middelalderen. Epoken er tildels godt dokumentert. Det er et større miljø. Det er enklere å gjøre alt riktig med så gode kilder. For min egen del er det opphavet som er drivkraften, begynnelsen og de aller eldste spor. Her er det fragmenter som gjelder. Men nyere teknologi har kastet nytt lys over mange eldre funn. Man finner stadig nye og klarere svar også her :) Dessuten er det større rom for innlevelse når man får flere ulike men likeverdige svar på sine spørsmål ...
Brukeravatar
Elisabeth Østby
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 27 jul 2009, 18:01

Re: Stoff til klær

Legg inn av Elisabeth Østby »

Flott, Torunn i Middelalderforeningen i Hedmark har sydd flere serker/kjoler i brenneslestoff fra Danmark. Kjempefine... :D

Elisabeth Østby :shock:
Keep it or loose it....
Svar