NÅLEBINDING - Riktig tilbehør

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Brukeravatar
Elisabeth Østby
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 27 jul 2009, 18:01

NÅLEBINDING - Riktig tilbehør

Legg inn av Elisabeth Østby »

Hei,

Jeg selger og tar oppdrag i NÅLEBINDING. Dette var teknikken FØR strikkinga kom og helt riktig middelaldersk.
Lager Ankelvarmere (kr 400.-) og Leggvarmere (kr 500.-) Forskjellen er lengden. Luer i mange fasonger (fritt valg) fra viking med liten topp på til skikkelige hele med ørevarmere (fra kr 300). Torgvanter og votter (kr 200.-/350.-). Litt endring i priser pga. lengder/voksen/barn og spesielle ønsker! Velg farger selv..... Kan lage det meste, bare fantasien her.....
Det blir nålebundet i dobbel teknikk ettersom hvor tykt du vil ha. Derfor går det mye garn og er mye jobb, men kjempegøy..... :D
Noen av dere har vel sett Per i ankelvarmere, vottene og luene sine. Har med noe på NM i august.

HOLD VARMEN med ekte middelaldertilbehør. Kjempefine gaver.....

Info/bestille: Elisabeth Østby. tlf. 478 55 501, e-post: herbine@online.no
Nåleb. Torstein .jpg
Leggvarmere og vikinglue
(94.35 kiB) Lastet ned 1740 ganger
Babylue.jpg
Middelalderbabyen
(73.34 kiB) Lastet ned 1740 ganger
Kurt m lue.JPG
Lue vanlig
(26.81 kiB) Lastet ned 1740 ganger
Kurt m lue.JPG
Lue vanlig
(26.81 kiB) Lastet ned 1740 ganger
Keep it or loose it....
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NÅLEBINDING - Riktig tilbehør

Legg inn av MalaWolf »

Leste ett eller annet sted noe om at dette var teknikken også i bronsealderen...

Kunne du ha laget lua som vist i bildet under, i grått ufarget ull? Hvilke mål trenger du evt?

Bilde
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: NÅLEBINDING - Riktig tilbehør

Legg inn av Vibeke »

Stemmer det at nålebinding er en teknikk som fantes LENGE før middelalderen. Såvidt jeg vet er det eldste funnet de har klart å datere datert tilbake til 300-400 e.kr.
Ser Elisabeth om noen dager, skal få henne be henne komme seg inn her og ta en titt på ønsket ditt jeg.
Svar