Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Kviljo »

Vi har diskutert det litt tidligere, å innføre en ny klasse i lengdeskytinga.

Det er sikkert moro nok å skyte lengde med vanlige piler og blinkbue, men det blir ikke helt rettferdig når de med en skikkelig rask "vanlig" bue med vanlige piler ikke har sjanse til å hevde seg. Ergo vi trenger en "normalpil"-klasse der man i prinsippet kan bruke samme bue til både blinkskytinga og lengdekonkurransen. En slik klasse vil både gi "folk flest" mulighet til å delta i en hensiktsmessig klasse i lengdeskytinga, og også fremme det å lage kjappe blinkbuer.

Problemet er som vi har diskutert flere ganger før, å finne et regelverk som fungerer både med tanke på rettferdighet mellom tunge og lette buer, og et regelverk som er rimelig greit å håndheve.

Vi har to alternaltiver:

1. 10 grain pilvekt per pund buevekt. - en svak fordel av tung bue og tunge piler, men et system som gjør at alle buer kan sammenlignes, og at man ikke trenger å lage buer til bestemte dravekter.

2. Flere separate underklasser: Eksempelvis 30 pund, 50 pund og 70 pund, hver inndeling har 10 grain pilvekt pr. pund buevekt. Helt rettferdig, men for å hevde seg må man ha en bue som er nær vektgrensen, og det kan gi problemer med buer som akkurat kommer over vektklassen. En slik ordning gjør også at man må lage buer som passer til regelverket, til forskjell fra alternaltiv 1. Her har vi også fordelen av at vi kan adoptere hele eller deler av det amerikanske regelverket. (se http://www.flightshooting.com) Da har vi et gjennomtenkt regelverk som vi trolig kan ha uforandret over lengre tid. Ulempen er at det kan være vrient å sette seg inn i.

I begge klassene må det uansett være et minimumskrav til fjørstørrelse som må gjenspeile det som oppfattes som normalt for blinkskyting. Kanskje må det også være større fjør jo tyngre pil og buevekt. Alternaltivt kan vi følge amerikansk standard, eller vi kan prøve å lage en mal som stemmer overens med eksempelvis ei av Oppdals-pilene. Begge ordningene forutsetter også at klubben handler vekter for å veie buer og piler. To muligheter her: Klubben kjøper inn to kommersielle buevekter, eller vi stoler på at to "vanlige" vekter er gode nok og tar en avgjørelse på at det er disse som skal brukes og følges. Den siste er en rimelig løsning og har fordel av at de fleste kan kjøpe like vekter og kontrollere utstyret selv.


Jeg legger dette ut som leder av Langbuelaget, og tenker at det kunne være greit å ta ei form for avstemming og/eller videre diskusjon av saken før vi ser på det i styret og eventuelt tar en endelig avgjørelse.


Selv er jeg svært usikker på hvilken ordning som er best. Jeg tror kanskje alternaltiv 1 er mest hensiktsmessig, siden vi ikke er så mange, og at vi da kun trenger å lage piler som passer til buene, og ikke helt nye buer som stemmer overens med faste buevekt-klasser. Helt 100% rettferdig er nok ikke et slikt regelverk, men det blir i det minste bedre enn det er i dag, og fordelen med større utstyr utgjør nok ikke allverden.



Så, hva mener dere? Legg gjerne igjen en kort post om hvilken ordning dere tror er best, og eventuelt også med en begrunnelse.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av nidrinr »

Jeg er vel ikke den med mest erfaring fra slike konkurranser i regi av noe som gjør resultater tellende, men jeg syns det er morro å gjøre noe mer enn å bare skyte på blink. Derfor har det ofte hendt at jeg har benytta meg av åpne jorder med pil og bue for å teste både lengde og presisjon på lang avstand.

Har man en kjapp blinkbue vil man vel kunne gjøre det relativt bra i lengdeskyting også, dersom man gidder å ta seg bryet med å lage eller få andre til å lage et par lengdepiler som er tilpassa bua? Er man interessert nok i å skyte langt kan vel ikke det være et kjempestort hinder :?:

Litt av moroa må jo være å kunne få til den perfekte matchen mellom kjapp bue og tilpassa pil. Er derfor heller ikke for å skulle sette regler for hvordan fjøra skal se ut.

Om jeg skulle stemme over det ene eller det andre forslaget ville jeg nok gått for nr. 1, (jeg regner med at 10 grain/# er ment som et minimum) Forslag nr. 2. vil etter min mening føre til for mange inndelinger i klasser, og vil stykke opp en konkurranse mer enn nødvendig.

En anna artig konkurranseform kunne jo vært å skulle bruke samme piler og bue i en slags samling av forskjellige former for konkurranse. Da ville man kunne satse på å lage piler og bue som er gode til alt, men ikke perfeksjonert til den ene eller andre formen for konkurranse. Utfordrende for både bue/pilmaker og skytter.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Kviljo »

For å skyte veldig langt må man ha en bue som er effektiv med svært lette piler. Vanlige buer må somregel ha ganske tunge piler for å bli effektive, og med tunge piler har man ikke mulighet til å skyte langt. Med andre ord må man ha både bue og pil som er spesiallagd for å skyte langt. Om man derimot setter en nedre vektgrense for pila i forhold til buevekta vil vanlige buer også kunne hevde seg. Dette ser man i USA, der man har rene lengdeklasser og en såkalt broadhead-klasse, som er utgangspunktet for tankene om en "normalpil-klasse". Det er normalt en del forskjell på buene i de to klassene. Broadhead-buene er gjerne lagd for å lagre litt mer energi, mens flightbuene skal ha høyere tørrslippshastighet.

Enig i at det blir for mange inndelinger i alternaltiv to til å holde noe norgesmesterskap i det. Da blir det i så fall en del 1.plasser, hehe. Men som en bi-konkurranse der man kan konkurrere med seg selv og andre om å havne høyt på lista vil den fungere.

Tanken er at i en "normalpil"-klasse trenger man ikke nødvendigvis lage egne flightpiler for å hevde seg. Feltet vil jevne seg ut en del slik. Det er heller ikke helt helselig å skyte ultralette piler med trebuer, så sånn sett vil en normalpil-klasse også være en god ting.

I prinsippet er nok dette en sak for årsmøtet, men slik jeg ser det er det ingen vits i å drøye diskuteringa om vi kan klare å få enighet blant et flertall. Finner vi ut av et regelverk nå kan vi ta det i bruk med en gang, og så ta en endelig fastslåing på årsmøtet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Are »

Jeg er nesten helt klar for forslag 1.

Det gjør konkurransene mer interessante for de som ikke har veldig spesielle lengdebuer. På den andre side gjør det at det er masse styr før man kan gjennomføre lengdekonkurransen. Hver enkelt bue og alle pilene må måles og veies. Dette igjen krever nøyaktige vekter (tatt op i en annen tråd).

Et annet spørsmål er om den vanlige bueskytter er interessert i dette? Eller er det bare vi som er interessert i lengdeskyting og uansett lager oss spesialutstyr som bryr oss om en slik klasse?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av GreenMan »

Jeg tror det blir for mye styr. Jeg synes det beste vil være å lage en strikkepinneklasse og en klasse for normale piler. F.eks med minimumskrav på skaft på rundt 9 millimeter på tynneste. Veiing av piler og buer tror jeg blir like mye styr i "normal"klassen ved mekking som om man skulle ha deltatt i strikkepinneligaen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Kviljo »

Hvorvidt den gjennomsnittlige bueskytter er interessert i dette er egentlig ikke så viktig, så lenge det er et par interesserte. Bare vi er 3-4-5 stykker og vi blir enige om et regelverk, er det alt vi trenger. Så kan vi prøve det ut noen år før vi eventuelt velger å la det inngå i NM. Vi burde bare få på plass et felles regelverk, for å skape grunnlag for en slik gren. På lang sikt tror jeg det er flere som vil ha glede av en slik klasse enn den lengdeskytingsklassen vi har i dag.

Det vil jo være noe mer bry med veiing av utstyr, men det må jo være opp til hver enkelt arrangør om det skal konkurreres i klassen. Det jeg først og fremst er ute etter er et felles regelverk og ei felles resultatliste, slik at man i det minste har muligheten til å arrangere noe slikt.

Minimumskrav på 9mm vil være det samme som å si minimum 40 gram. - og da er blir det en konkurranse der den kraftigste buen vinner. Det må være et forhold mellom pila og buen for at det skal fungere noenlunde rettferdig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av nidrinr »

Hva med en slags "friklasse", der det ikke er så mange andre regler enn at det skal være historisk materiale i bue og piler..?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av GreenMan »

nidrinr skrev:Hva med en slags "friklasse", der det ikke er så mange andre regler enn at det skal være historisk materiale i bue og piler..?
Det er vel et krav idag også det?
Kviljo skrev: Minimumskrav på 9mm vil være det samme som å si minimum 40 gram. - og da er blir det en konkurranse der den kraftigste buen vinner. Det må være et forhold mellom pila og buen for at det skal fungere noenlunde rettferdig.
Det er ikke nødvendigvis sant ;) Egentlig har jeg lyst på en "krigsbueklasse", hvor reglene er minst x-ant pund på buen med minst så så mye vekt/masse på pila.

Grunnen til at jeg er litt imot så så mye vekt per pund på buen er at det da i praksis blir nesten like mye styr med å tune utstyr som i strikkepinneklassen. Jeg tror egentlig ikke at de fleste som ikke skyter strikkepinner synes det gjør noe at de ikke vinner, men at det virker håpløst å skyte mot strikkepinner.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av odd »

Forslag 1 behøver ikke by på så mye styr med veiing og måling og..... Folk er vel Ærlige? Og vi stoler vel på folk?

Og dessuten! Dersom noen må jukse for å slå meg så synes jeg vi må tillate det!
-------------
Odd
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av nilstor »

Hva med en friklasse der det meste er tillatt innenfor naturmaterialenes grenser (i praksis den klassen alle skyter i i dag), og en klasse for "vanlige" buer og piler, med minimumsstørrelse på fjærene? Fjærstørrelsen kontrolleres enkelt og raskt med mal med minimumsmål. Har forsåvidt sans for minimumsvekt på pilen også, men da blir det mye styr med veiing av bue og piler. Og fjærstørrelsen betyr VELDIG mye for hvor langt pilen går.

Bare et par små forslag, sånn ....
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av ingos »

Hva med en krigsbueklasse og en klasse opptil 50" og en annen med en øvre grense på 100#
Bare et annet forslag. 25" mot 100" er blodig urettferdig;-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Kviljo »

Friklassen som vi har i dag må vi beholde.

Det kunne jo vært artig med en krigsbueklasse, der alle må skyte minimum 70 pund og piler etter en viss mal, men en slik klasse vil ikke være særlig inkluderende. Vi kunne gjort som i JH-klassen i Britannia, der det er minimum 75 gram pilvekt, og med minstemål fjør og lengden. - også er det opp til hver enkelt hvor kraftig bue man vil skyte. Men da er vi igjen tilbake på en klasse der den som skyter tyngst bue vil ha en tilsvarende stor fordel.

Sett at Ola Hood vil skyte lengde i normalpilklassen med sin bue på 45 pund. Han må da skyte piler på minst 450 grain. Det tilsvarer 29,15 gram, og er vel det som er helt vanlig å skyte med, om ikke litt lett. Hvor nær pilvektgrensen man vil være får være opp til hver enkelt. Vi kan sette opp tabeller med buevekt og tilhørende pilvekt i gram, og eventuelt, som Odd foreslår, å kun ta stikkprøver. Eksempelvis de 5 beste på hver konkurranse, og 5 stikkprøver nedover lista. Den enkelte har ansvar for at pilene veier nok, og ved bruk av for lette piler kan man finne på en eller annen form for pisking.

Cluet er kanskje ikke så mye å finne et opplegg som er ultralett å gjennomføre, men et regelverk som gjør det mulig å konkurrere i lengdeskyting med normale buer og piler. Det mangler klubben i dag :)

En minimumsstørrelse på fjørene ville jo vært enkelt å kontrollere, men der har man igjen problemet med at tunge buer får en fordel, siden tunge piler vil gå bedre med standardfjør enn lette piler.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Sturlabuer »

Som Odd også er inne på, trenger vi egentlig så mye måling av utstyret? Hvis vi deler i to klasser, en friklasse og en normalklasse?
Fritt er fritt, og normalt er det utstyret som anses som normalt, både krigs- og blinkbuer med tilhørende piler som skal tåle ørten treff i en blink.
Jeg skjønner ikke hvorfor man må henge seg opp i det der med 10 grain/pund pilvekt.
Man trenger hverken måle bue, pil eller fjær! Har man en trebue med en trepil som passer buen (rett stivhet), så vil pilavekta ganske ofte komme på rundt den magiske 10grain/pund uansett. Noen er dyktigere og klarer litt under, men de fleste vil nok havne litt over.
Samme med fjær, de må være store nok til at pila går rett. Må du ha flu-flu fjær for å få det til, så får det bare være, klarer du deg med små fjær,
så all ære til deg for det! :)
Med en slik ordning burde det være unødvendig å måle noe som helst, man kan bare se over utstyret som blir brukt, og så stole på folk.
Jeg tror ikke noen er så gira på å vinne at de vil jukse. Men kanskje det kan inspirere flere til å lage bedre buer og piler. Det er vel litt av vitsen med lengdekonkurranse også. Vinneren kan i så fall utfordres til å bruke pila si til å skyte på blink, nekter vedkommende så...

Lars
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av nidrinr »

vel talt sturlabuer. I en friklasse vil man kunne eksperimentere med alt mulig (innen historiske materialer), og om man så vil skyte blomsterpinner uten fjør fra en ytterst spesiell eksperimentbue så værsegod, bare materialene kan forsvares. (Pila skal vel uansett lande innafor et tilmålt område..)

En anna klasse for "blinkbuer og blinkpiler". Her tenker jeg fortsatt at det ville vært morro med en konkurranse der samma utstyr skal brukes til to konkurranser, en på blink og en lengde. 4 piler til blink, og de 4 samma pilene til lengde. Poengene fra lengde legges sammen med poengene fra blink. Poeng fra blinken kan f.eks ganges med 20, og antall meter fra hver pil kan brukes som poeng i lengde..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Are »

Samme bue/piler i presisjon som i lengde er en artig tanke og en enkel løsning. Da ender man på den gylne middelvei når det gjelder piler. Lette piler med fjær store nok til at de funker i presisjon. Det blir kanskje ikke helt jevnt kraftige/svake buer, men det vil bedre det. Og tenk deg så kult når da folk i klasse for Historisk Gjenskaping skal skyte lengde :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar