Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av nidrinr »

Syns det er artig å skyte langt åkke som jeg.. Om jeg vinner noe eller ikke er egentlig ikke hovedfokuset..
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Lurz »

Tror jeg er enig med Are:
Are skrev:..holder en knapp på en minumumslengde og en minimumshøyde, og ingen konkave skjæringer på fjæra. Alle former for parapol og triangel over en viss størrelse blir da tillatt.
Enkelt, lett å sjekke, og med mulighet for historiske variasjoner.

Også enig i denne:
Are skrev:Målet med normalpila er vel å få folk med ikkespesialisert utsytr til å kunne hevde seg, ikke å få den så historisk korrekt som mulig.
Om tyrkiske lengdepiler er historiske, så er de fortsatt lengdepiler.... og går eventuelt i "unlimited".

Og om nødvendig syns jeg vi skal si minimum tre fjær i normalklassen. Kan ikke huske jeg har sett noen skyte med ferre? Og dette er jo klassen for "normale" buer og piler, not?

Og dette blir vel ikke veldig komplisert?
"Unlimited" = naturmatrialer, ellers fritt. (En fjær på pila om du klarer å tune den :shock: )
"Warbow" = naturmatrialer + krigspil
"Normalklasse" = bue etter historisk klasse (men kun naturmatrialer). Pil = min 8mm på det tynneste, (ok, målt fx 5 cm fra endene da, jeg vet at tykkelsen nærmer seg null ved spissen :twisted: ), vekt minimum x gram. Fjær = minste-høyde og -bredde,
Pila skal vile på neven.

...og ja, det blir nok en kombinasjon av skytter og utstyr. ....og nei, jeg syns ikke vi kan kreve selvlaga utstyr.
Og noen vil delta for å vinne, andre for å se hvor langt buen går.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Kviljo »

Vi nærmer oss noe nå!

Enig i at vi heller må ha minimumshøyde og lengde kontra areal. Ingen konkave linjer er også en god regel. Herved enig.

Selvsagt må det være minimum tre fjør.

Om alle skal få delta kan vi ikke sette regler for at utstyret må være lagd av skytteren selv. Har ikke hørt om noen konkurranse der det har vært tilfellet til nå, og jeg tror ikke det hadde blitt noen slager ;)


Er veldig usikker på warbow-klassen. Har det egentlig noen hensikt? Slik jeg ser det blir det kun en klasse for å se hvem som skyter den tyngste buen. Vil man skyte krigspil kan man lage ei pil på 75 gram og skyte en bue på maks 115 pund i normalpil-klassen. Dessuten tror jeg det er et ganske minimalt antall medlemmer som vil kunne delta skikkelig i en slik konkurranse. I tillegg har vi jo Hysterisk klasse, som vil kunne fungere som en inngang for krigsbueskyting.

Minimum 8mm skafttykkelse vil forhindre strikkepinner, så jeg tror jeg er enig der. Det er nok viktigst å ha et minimumsmål fremme ved spissen. Bak ved nokken er det nok ikke så farlig, for der vil spine og sikkerhet begrense tykkelsen til det som er historisk riktig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av Are »

Sturlabuer skrev:Og hvordan er det egentlig med utstyret? Skal alt lages selv, eller kan jeg kjøpe bue og pil av et par herremenn borti "Unaiten"? Er det det beste utstyret som skal kåres, eller den beste skytteren, eller kombinasjonen?
Morsomt er det at i alle fall de tre lengste distansene på adelkalenderen er skutt med hjemmemekket utstyr. Nils sin monsterhassel ligger helt i verdensklasse. Det kan selvsagt ikke være noe krav at alt skal mekkes egenhendig.

Jeg ser heller ikke noe behov for krigsbueklasse på det nåværende tidspunktet.

Er det nødvendig med en minimumslengde på Normalpila?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ny lengdeskytingsklasse - regeldiskusjon

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: Er det nødvendig med en minimumslengde på Normalpila?
Synes ikke det, så lenge man ikke tillater overdrag, da begrenser minimum pillengde seg til dralengden uansett.

Og ja jeg tror vi begynner å komme inn på noe her.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar