Utstyrsreglement i NLL.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Griffin, ...snakket akkurat med en annen dommer som var helt enig med meg!
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Sturlabuer »

Så, hvis woodstick hadde tunet pilene sine til buen uten strengdempere, ville han sannsynligvis skutt like godt.
Eneste forskjellen med/uten strengdempere blir da lyden + noe mer vibrasjoner i buen etter skuddet.

Kansje det gir en fordel å skyte uten dempere, fordi smellet fra buen kan forstyrre skytterne ved siden av :twisted:

Jeg har en bue som trengte dempere, og de små garnduskene skal få lov til å bli.
Hadde jeg likt å skyte noe med smell, hadde jeg valgt noe annet enn bue :)
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

om vi skal skyte med noe med smell i så finns det "krutt" utstyr:)

For å koke det helt ned så er det mye mere behagelig å skyte med dempere og det i seg selv kan resultere i bedre skudd. Jeg vil også tro at man sparer lemmene litt ved å bruke dem. Noen recurver skrangler jo noe helt jævlig.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg tolker loverket slik at det er lov med strengedempere i NL sammenheng, fordi det er coolt å se på, stillere og ikke minst at det er historisk dokumentert....dersom noen er uenig i dette skal de få med meg å gjøre :twisted:

Det bør ikke være umulig å få til et klart ja i loven til NBF heller...om noen gidder å jobbe for det...
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Jeg tror det kommer et ja fra NBF til neste år. Det må opp på tinget først og når dette temaet kom opp var det for seint til å få det godkjent for denne sesongen. Det er bare å holde ulldottene klare til 2010 :twisted:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Truls med bogen »

....ulldotten klar....men noen klubber må skrive inn forslag nå... LOB og NL, Moss og Hvaler, Laugen, Drammen...stiller seg sikkert bak...men det må skrives NÅ...ellers er jeg redd hele greia i glemmeboka på nytt... DU Woodstick er mannen til å gjøre dette....?? "If not now, when? " if not you..who?...(OL vinner Tuftes mantra)
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Jeg skal sjekke status på hva resultatet av forrige anmodning om å beholde strengedempere ligger i løypa.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Truls med bogen »

Noen må skrive ned og begrunne hvorfor i fem setninger. Det kan faktisk være litt plagsomt forstyrrende å stå på skytelinja en halv meter fra en som skyter med en recurve em mye pund og lyd. kunne du woodstick være behjelpelig med å lage en mailingliste for trad folk som stiller i nbf stevner? Jeg har ganske mange på papir...
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Jeg har rettet en henvendelse til NBF om hvordan vi gjør dette på rette måten slik at vi slipper masse unødvendig arbeide. Informerer nærmere nå svaret kommer
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

...og da har jeg blitt opplyst litt mer etter en rekke spørsmål til forbudnet. I Fitas regelverk sises det ganske greit at dempere ikke er tillatt og heller ikke trad recurver. I Norge har man valgt å la recurvene skyte i samme klasse siden miljøet er lite og man er for å samle og ikke splitte. Utover dette så følger man Fitas regler så langt det lar seg gjøre ...og vips så forsvant ulldottene!!

Vi behøver ikke lage noe større nummer av underskrifts kampanje, de holder med at f.eks jeg fra LOB melder inn dette som et tillegg til de reglene som gjelder i dag og begrunner hvorfor.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, det kan være lurt å konferere med Morten om hvorledes dette bør utformes. Forslaget bør komme fra flest mulig klubber.
Snakket litt med Harald Ø...i helgen...han mener (tror jeg) at det beste og enkleste er å følge Fita systemet...ikke lage lands-spesialiteter...heller prøve å endre Fita-systemet...f. eks dette med ulldottene...Morten kjenner systemet ut og inn..et tungrodd og langsomt (fransk?) system dog...
Trad/hist er en ørliten sårbar gren...vi må ikke splitte opp...tenke på hva vil vi...ønsker vi for fremtiden....for at dette miljøet skal bestå eller helst vokse
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Så lenge vi skal skyte Fita stevner så er nok det enkleste å rette seg etter de reglene. At vi få skyttere her oppe på berget skal kunne omvende en haug froske, surkål og spagetti spisere tror jeg kan ta en stund:)
Nå er jeg på litt tynn is her, men de finnes en "instink" klasse hvor man skyter recurve. Hva som er lov og ikke her er jeg usikker på siden jeg ikke har lest reglementet. De ble sagt at det var mere en "barebow" lignende sak. Kanskje det er en "no-limit" trad klasse hvor alt er lov??? Vi får mere å vite når reglene er oversatt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Nå har jeg lest gjennom det jeg kan finne på Fitas sider om regelverk. Det eneste stedet jeg finner noe om langbue er under "field archery" Det står ikke en tøddel på hverken innendørs eller utendørs baneskyting. Det virker til at i det store utland så er det kun feltskyting som er tingen for "langbue" skyttere.

Tilbake til strengedemper debatten. Det eneste jeg kunne finne om buestrenger til langbue er limt inn nedenfor. Strengedempere er ikke nevnt, men slik paragrafen er skrevet så vil jeg tolke det dithen at de kan brukes så lenge de ikke kan siktes med.

9.3.2.3 Barebow and Longbow divisions:
The serving on the string must not end within the athlete’s vision
at full draw. The bowstring must not in any way assist aiming
through the use of a peephole, marking, or any other means. No
lip or nose mark is permitted.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, det er kun utendørs jakt som gjelder i us/eu...kun svensker og nordmenn skyter trad skive/ute inne pga av få 3D stevner og kalde vintre...ellers ser jeg en tendens til norske trad skyttere definerer seg i økende grad som enten skive eller jakt skytter? Jaktskytteren: "jeg skyter skive bare fordi det ikke er noe annet"....mulig Ola K er inne på noe rett med sine ikke-aproberte "laid back" ..3d stevner? Bør flere klubber følge opp den veien? Og Trad-pila, Hvaler BS...vinterstid?
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Jeg tror at vi bør følge Fita og NBF så langt det lar seg gjøre. Det er tross alt en organisasjon som gir tilbake til utøvere i form av midler til ungdomsatsing, tilskudd til utstyr osv. Det er også skyttere som vil ut å skyte internasjonale 3D stevner og da må man være med i NBF om man skal delta på et VM. Jeg har vært i kontakt med NBF og indikert at vi trad skyttere ønsker å sende folk til neste 3D VM. Det ligger en del arbeid bak for å få dette til, vi må bevise at det satses og trenes. Men at vi sier som Ole Brum "ja takk, begge deler" øker bredden av sporten vår
Svar