Utstyrsreglement i NLL.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Det er klart at hvis Are og Nils TVIHOLDER på at vi skal holde oss til 18 meter og kortere, så er ikke drastyrken en særlig størelse å ta i betraktning. Men jeg syntes så tydelig jeg leste en kommentar om at historiske buer kan skyte lenger en 18 meter
-------------
Odd
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Tror du virkelig at vi tviholder på 18m?

Nils har jo skutt over 100 m med sin 14 punder eller hvor mye det var.

Hva er det du vil Odd? Skal alle puslete herrer inn i dameklassen, og alle de sterke damene inn i herreklassen?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Eftersom bästa damen på adelskalendern ligger på plats 15 så tycker jag att dom ska ha en egen klass.

Varför dom inte ligger högre upp vet jag inte, och det spelar inte så stor roll tycker jag.


Are kan ju bara ta och skjuta i damklassen eller juniorklassen så är den saken löst :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette må jo være en fin sak å ta en avgjørelse på, på årsmøtet. For det virker som om det er argumenter for begge alternaltivene, og det er nesten litt smak og behag om man skal ha en eller to klasser.

Det viktigste her er kanskje å vurdere om man minker eller øker rekrutteringen av damer til sporten ved å slå sammen klassene. Litt vanskelig å si, men jeg syntes vi burde gjøre alt for å beholde eksisterende og øke rekrutteringen iallefall :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Det er overhodet ingen grunn til at damer ikke kan skyte like godt- og bedre, enn menn. Likevel tror jeg det er greit med to klasser - foreløpig. Men her bør vi vel høre litt mer om hva damene selv ønsker.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Da tror jeg kanksje vi kan konkludere med enighet om de fem punktnee som ble oppsummerte pluss at det er uenighet om dameklassen skal slåes sammen med herreklassen.

Sånn jeg ser det er det ingen vits i å diskutere dette videre før årsmøtet. Men er det noen som har noen slående argumenter som er glemt, er det bare å komme med dem...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

En liten presisering, Are: Det var 131 meter med sånn cirka 10 pund, 14 begynner å bli tungt! Det er tross alt grenser for hvor kraftig bue man kan trekke ... :wink:

De fem punktene synes meg fornuftige. Men jeg savner meningsytringer fra damene!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av MalaWolf »

Jeg benytter stengdempere av ull-garn på min pyramidebue av eik. Er dette tillatt? Eller stilles det spesifikke krav til strengdempere?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Forbud mot strenge dempere gjelder etter FITA reglementet. Det kan jo dokumenteres at det er historisk slik at da er det vel ok i NLL
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Kviljo »

Selvsagt!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Griffin »

Jag undrar hur det blir när man då skjuter i vanliga tävlingar.

Som jag har förstått det så kan jag använda historiskt utstyr i alla trad-tävlingar
och kräva att få ett "HB" i resultatlistan.
Men vad sker när jag har strängdämpare på min historiska båge och
skjuter med den på ett trad-stevne?

Detta är ju av intresse ifall det eventuellt kommer att bli en ren långbåge-klass
istället för en trad klass på sikt. Det verkar ju luta åt det hållet eftersom norge verkar
vilja bli internationella. Då kan jag inte heller använda recurverte historiska
bågar på trad-stevner även om jag går under "HB"
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Slik det er i dag etter det vi har klart å finne ut av så kan du stille i buejeger klassen om du skyter tradbue med strengedemper ...da kan du også skyte med carbon eller alu piler. Det kunne jo vært gøy om vi trad skyttere stilte i buejeger klassen i protest med strengedemper, buekogger og carbon piler. Da burde vi i det minste få en "T" bak "buejeger"

Så langt har det vært litt samtaler/brev mellom Norge og Sverige rundt dette å enes om et felles regelverk. det er en lang vei å gå, men er enige på flere punkter, men litt uenige om f.eks alupiler og recurve buer. I land med større antall skyttere så finnes det egne klasser for recurves eller de buene som ikke klarer kravene til langbue. Tror den klassen kalles "instinktive" eller noe i den retningen.
For oss her i norden hadde det vært absolutt det beste å få alt i en klasse. Personlig mener jeg at forskjellen mellom recurve og langbue(ikke historisk langbue) med alu eller trepil, strenge dempere eller ikke er så liten at det ikke gir noen noen ekstra fordel med hverken det ene eller andre.
Det som vil gi en fordel er kunnskapen om hvordan sette sammen og tune utstyret slik at det passer skytteren.
Vil man skyte trepil så er det ikke noe problem å få trepiler som er like gode som alupiler. Forskjellen er at man må ha litt flere piler og sortere. Jeg trener en del med carbonpiler for å spare de gode trepilene til konkurranse ...funker helt fint:)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Griffin »

Ok.
Kom till Lilleström med dusker på trad långbågen och fick inte skjuta så.
Jag frågade domaren om jag kunde gå en annan klass och hon sa nej.
Jag frågade om jag fick gå i compound men nej det gick inte.

Men om jag vill skjuta HB då? Med dusker. Vad gör jag då, blir det också buejeger?

"T(HB)" eller nått :mrgreen:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Moen »

Dusker på strengen er nok farlige greier. Men jeg forstår fortsatt ikke fordelen med de...for treffsikkerheten sin del, altså... Men det er kanskje ikke meningen at man skal forstå heller!?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av woodstick »

Griffin ....jeg er 100% overbevist om at du har blitt urettmessig behandlet!! Jeg skal ta det opp med vedkommende dommer!

Moen, ...fordelen med strengedemper er at buen blir mye roligere. Du blir kvitt mye vibrasjon og lyden fra strengen blir mindre sjenerende i jakt situasjon. Spesielt på recurve buer er det absolutt en fordel når det begynner å runde 50 pund, jeg kommer ikke til å skyte min uten dempere!!!
For teffsikkerhet så diskuteres det. Men den erfaringen jeg har er at med de pil settene jeg har får jeg den ikke til å gå ordentlig uten dempere. Jeg tror årsaken er at du mister litt "futt" i buen med dempere ...strengen må nødvendigvis bremse opp med dempere på og pilskaftene mine under-spinet slik at de passer til buen med dempere på, men blir for myke uten dempere.
Svar