Utstyrsreglement i NLL.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Utstyrsreglement i NLL.

Legg inn av Ingis »

Jeg kunne tenke meg at vi kom igang med en diskusjon rundt hvilke type buer vi skal kunne benytte på NLLs stevner.Hvilke krav bør settes til utforming,materialer og byggemåte.Hvor "historisk" skal det være?
Hvor mange klasser skal det være (buetyper)?
Vi var en del som diskuterte litt på Vinstra nå i høst,og enkelt var det vel ikke?
Her er et forslag: Vi bør ha en klasse for "selfbows" (bue laget ut av et stykke tre).Om den klassen bør ha selskap av andre buetyper,legger jeg åpent ut her.Engasjer dere. :lol:
"Back to nature!"
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Dette er neimen ikke enkelt. Det nye styret har litt av en oppgave foran seg. Kanskje to klasser? En klasse (Historisk 1) for de som stiller med udiskutabelt historisk riktig bue -heltrebuer, og en annen (Historisk 2) klasse for dem som på en eller annen måte havner litt utenom definisjonene i første klassen, det kan f.eks være piler med plastnocks
(men ellers korrekt historisk bue), laminerte buer, buer med glassfiber som f.eks rytterbuer mm...vet ikke helt jeg...synes dette er utrolig vanskelig. men synes det er uheldig å helt eksludere de som ikke stiller med helt 100% "korrekt" bue og utstyr. Vi er da ikke så mange at vi har råd til det! Det er veldig avgjørende at medlemmene synger ut og sier sin mening, for til syvende og sist får vi (medlemmene) det vi ber om...Tror også regelverket bør legges opp slik at justeringer kan gjøres etter hvert som man ser hva som er ønskelig og hensikstmessig.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tycker:

Historisk klasse 1:
Selfbow utan senterskutt bue och med endast dacron eller linstreng.
Sen/råhud backing är tillåtet.
Hornockar och pålimt handtag är tillåtet men det ska se "historiskt" ut dvs inga pistolgrepp eller liknande. Detta för att det kan vara kul att pynta sin selfbow och det kan vara billigare att få tag i en planka och limma på ett handtag.

Här kan man få plusspoäng för en särdeles historiskt utformad bue, det kan vara allt från en mary-rose replica till en båge endast tillverkad med sten/ben-verktyg som eventuellt passar dräkten man bär.
Inget krav på att buen måste finnas i norsk historia eller liknande, men visa regler som t.ex ingen pilhylla osv ska vara där. Detta för att främja byggandet av buer och den fria inspirationen men sammtidigt inte låte det sticka av gårde med vanssiniga designer som t.ex flightbuerna jag har sett.


Historisk klasse 2:
Laminatbågar tillåtet med naturmaterialer, moderna strängmaterial tillåtna (detta för att det kan finnas folk som vill laga så snabba bågar som möjligt med moderna sträng/lim material men som ändå ser "gammaldagsa" ut). Jag tycker det är viktigt att folk fortsätter bygga bågar hemma och laminatbågar är t.ex för smidigare i en lägenhet med mindre sågande osv.

Här kan man få plusspoäng för särdeles nydeliga buer med fina former, eller för fint hantverk.

Historisk klasse 3:
Ryttarbågar och liknande med glassfiber.
Denna klassen ser jag som viktig för att denna typen bue är en väldigt stor del av världshistorien och många typer går fortsatt inte laga med moderna materialer !! detta är för mig facinerande och jag tycker absolut vi ska tillåta folk som liker dessa att få delta.
Här kan man få plusspoäng för passande dräkt, koger, väska, stil osv.


Alla klasser måste ställa med träpilar och selfnock. Jag ser ingen grund att tillåta plastnockar. Det går enkelt att såga ett hack i en träbit, och om man inte kan det så finns det många sidor som säljer pilar för 6euro styck och dom är väldigt rätta och fina. Man kan gärna ställa med plastnock utenom konkurransen, men ska man vara med på listan då får man engagera sig lite :P

Jag tycker inte dräktkrav ska vara ett måste på grund av att t.ex jag hinner knappt med att bygga buer och pilar och att sätta mig in i historia med kläder stoffer, knappar, smycker osv det hinner jag inte och har inget intresse i, bygga buer däremot liker jag och finner tid till om det så är klockan 2 på natten. Det får gärna finnas plusspoäng för kläder och att man inte kan vinna på t.ex NM utan historiska kläder gör mig ingenting bara jag får delta med mitt på egenhand lagade utstyr.


För längdskjutning skall det finnas egna regler.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Trenger vi å ha flere klasser?
Jeg synes ikke plassering på resultatlistene gjenspeiler buetype i noen særlig grad.
I så fall ser det vel nesten ut til at selfbows er best :)
Tror nok at spredningen på skyteferdigheten er det som gir mest utslag.

Ellers bør man vel diskutere om glassfiber skal være lov eller ikke, og hvis lov, i hvilken form.
Gjemt under et lag lær eller bark er det ikke lett å se.

Jeg synes ikke at NLL skal fokusere kun på butyper brukt i norsk viking/middelalder.

Synes det er bra hvis NLL oppfordrer til/belønner bruk av trebuer.

Ang. drakt. Synes ikke at NLL bør ha noe draktkrav, men oppfordre til bruk.
Legges stevner til markeder som har en tidramme bør man vel derimot ikke skille seg helt ut,
men en 100% match med klær, bue og øvrig utstyr synes jeg er å dra det alt for langt.

NLL bør ha et regelverk som stimulerer til mangfold.


Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Personlig mener jeg at det blir litt rart å diskutere klasser i NL uten å diskutere intensjonene til NL. Er NLs fokus å inkludere alle med en interesse for tradisjonelle buer? (Jeg velger her ikke å definere ”trad-bows” som tradisjonelle buer.) Eller vil NL fokusere på å gjenskape historiske skyttere?

Hvis fokuset går på å inkludere, ser jeg det naturlig å tillate glassfiber i enkelte buetyper. Med dette fokuset bør det være buen som står i fokus og hva skytterne har på seg er irrelevant. Dette vil skape mangfold og spillerom for både bueskyttere og buemakere. ETAS og SPTA er foreninger som driver på tilsvarende måte.

Hvis målet derimot er den historiske skytteren, bør glassfiber eksluderes fra NL og vi bør sikte noe i retning av Ribes regelverk eller disse

Det første fokuset inkluderer det andre, men velger vi det andre ekskluderer vi det første fokuset.

For min del ønsker jeg meg:
Heltre-klasse (selfbow). Der hele buen skal være i et stykke treverk, eventuelt med skjøt i grepet og/eller pålimt grep.

Laminert klasse som inkluderer rekurverte buer, bambus og glassfiber. I denne klassen kan tommelringer o.l. tillates.

...og ingen draktkrav på noen av de større stevnene til NL (les NM). Draktkrav bør kun være for de som er virkelig interessert i å drive med historisk gjenskaping, deriblant meg selv. Et draktkrav for medlemmer som ikke er interessert i dette fører bare til misnøye, strømpebukser og polyester.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Litt kritikk:

Det å tillate dacron, men ikke fastflight vil by på store problemer med å håndheve regelen. Det er ikke alltid like lett å se forskjell. Og det å kun tillate linstreng i noen klasser blir for strengt. Buer med mye kvist eller kompresjonsmerker på buken har lett for å knekke dersom strengen ryker, og det er nok mange som vil prøve å unngå det. Linstreng er heller noe man burde premiere i en håndverkskonkurranse, eller "Årets historiske bueskytter".

Det å skille helvedsbuer fra laminerte buer, kan dessverre ikke forsvares på historisk grunnlag. Her i Norge har vi jo attpåtil en større tradisjon (middelalder) med laminerte buer enn i mange andre land. Og som Lars sier, resultatene viser at laminatbuer ikke er bedre på presisjon enn helvedsbuer. Lengdeskyting krever et separat regelverk.

Og om noen har lyst til å skyte med tommelring sammen med trefingergrep, så må man tillate det. Tolker man det arkeologiske materialet rett, har det helt fra romertid og opp til middelalder vært brukt forskjellige grep, inkludert en variant av primærgrepet som kanskje ikke er veldig forskjellig fra tommelring-grepet. Dessuten er det nok lenge til man må bruke tommelring for å kunne hevde seg i toppen av resultatlisten. Og siden man trolig ikke skal vektlegge historisk drakt, kan man heller ikke argumentere for at det ser rart ut med en viking som skyter tommelring og hornbue.

Jeg er også enig i at glassfiberbuer må kunne tillates, men kun de formene som kan forsvares rent historisk. Her kan det dog bli problemer med å håndheve regelen, for da må man nødvendigvis tillate flatbuer som er forsterket med glassfiber, og hvor går da grensen til moderne barebow-buer?

Plastnokker bør man ikke tillate nei. En plass må grensen gå. Nokker i bronse, må derimot være tillatt, hehe (siden det er funnet slike i Danmark/Tyskland fra omkring 300 e.kr, om jeg husker rett).

Vi må ikke ha krav til drakt, men det bør oppfordres til det, og gjerne premieres i form av "Årets historiske skytter".
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Igentligen tycker jag inte det behövs klasser alls, så som det är nu verkar fungera fint och det finns ingen röd tråd med att varken glasfiberbågar eller laminatbågar tar förstaplatserna jämt o ständigt.

Jag försöker bara undgå det som verkar hända i NLL.
Nämligen att glafiber komer troligtvis att bli förbjudet, och kvar ligger resten i samma klass.

För mig skapar detta en irritation då det faktiskt är svårt att skjuta med ryttarbågar, trots detta kommer de att förbjudas men det är fullt möjligt att ställa sig med en bambusbackad osage mot en Elb, vilket är en enorm skillnad. Folk skjuter lika bra med en bambusbackad osage som med en tradbue med pilhylla, och ärligt talat, dom bågarna är faktiskt inte historiska.

Jag vet att det finns laminater i historien, men om vi tänker mera praktiskt, jag kommer inte få skjuta med min ryttarbåge, men däremot kan jag köpa kravellskuren fanéer och actionbambus som taperar 1mm på 90cm och laminera ihop en båge som skjuter väldigt fint och kjappt, denna kunde man absolut inte göra på 1100-talet men den får jag ställa med, jag tror igentligen prestandamässigt så ligger ryttarbågen närmare det historiskt korrekta trots glasfibern. Jag har en bambusbackad osage som ligger på 30# och den skjuter jag 150fps med.


Vi måste få till ett regelverk som fungerar och sammtidigt blir mera rättvist tycker jag. Därav dom 3st klasserna. Sedan det med sträng och poäng osv det är inte så noga, men att separera det i dom 3st kategorierna fixar alla "problem" plus att det främjar byggandet av alla sorters bågar.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Som Are skrev, man bør først klarlegge hva intensjonene til NLL er, før man lager klasser.
Går man for det opplegget Ull-ribe-viking eller fcc.klingentanz har, blir det hele veldig snevert,
med strenge krav til alt utstyr. Det virker veldig ekskluderende.

Må vi vente helt til neste år (neste årsmøte i NLL), før det blir noe avklaring?

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Neste årsmøte er planlagt i mars (innendørs NM), så det blir ikke så lenge til. Ja vi er nok nødt til å vente til årsmøtet. Hvis vi skal drive å bestemme regler på nettet, kan det gå litt vel fort i svingene. Vi diskuterer her før årsmøtet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Vad jag har hört så verkar det som att det finns en längtan att få bort glasfibern.

Jag tror personligen att glasfiber kommer uteslutas ganska fort, och det finns inga följdregler av detta vad jag har förstått. Därför tycker jag att om man ska se framåt så borde det vara vettigt att få fram klasser ganska fort.

Jag köpte mig 2st horsebows och ett koger till detta, och blev faktiskt ganska gira på att klä mig som en mongol :D jag som inte brytt mig om kläder förut. Nu fick jag höra att glasfibern nog ganska snart kommer bli förbjuden och då är jag tillbaka på ruta 1. Jag har redan sålt den ena bågen och lagt klädesplanerna på hyllan. Nu handlar inte detta om mig såklart, men det finns väl kanske fler som är intresserade av dessa hornbågskopior och allting handlar ju om att en utan glasfiber kostar 8000:-

Ska vi bara förbjuda glasfiber och sen vänta och se eller vad?
på kort sikt gör det mig väl inte så mycket kanske det är ju bara att skjuta med en annan båge, men det känns lite sorgligt att hela denna del av historien kommer falla bort. I sverige finns det istortsätt bara en klass som heter långbåge, allt annat är ointressant, jag har skrytit om att hos oss minsann där kan man skjuta vad man vill vare sig man är intresserad av asiatiska bågar eller indian, eskimå, nordiska eller amerikanska.

Är det så att det är det norska som är mest intressant och alla andra är med på nåder eller vad är den generella känslan?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Griffin.
Hvem er disse i NL smo skal utestenge glassfiber? Er det mange i dnene tråden som skriver at de vil bannlyse glassfiber? Det kommer til å bli avgjort på førstkomende årsmøte, og de som bestemmer det er medlemmene i NL. Du, på lik linje med alle de andre medlemmene kan bestemme hva som blir fremtiden i NL. Stem for å beholde glasfiberen hvis du vil det.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag har bara fått det för mig det efter samtal med diverse folk. Jag har fått en stark känsla av att "ska det vara historiskt så måste glasfibern bort"

Men såklart, det ska ju behandlas av samtliga som gör sin röst hörd.

Jag tänkte väl bara att man kunde ta två steg sammtidigt istället för ett i taget. OM det nu ska bli ändringar och klasser (t.ex selfbow och laminat) så kan det ju vara fint att säga vad man tycker det ska bli för klasser.



Jag känner inte att jag kan rösta varken bu eller bä det blir svårt. Å ena sidan vore det fint att rösta bort glasfibern för det är ju inte särskilt historiskt, men då tappar vi ju asiat buevärlden, och sammtidigt kommer det vara lov att laga lika ohistoriska laminatbuer och skjuta med på stevner. Men en egen klass för glasfiber blir också dumt med kanske 2st deltagare.

Jag vet inte längre hur man ska göra. Kanske NL kan sponsra med compositbågar så det blir slut på eländet :lol:
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Ser ingen årsakvtil å indele i klasser, ikke på presisjonsskyting i hvertfall! Laminatbuer har eksistert lenge før vikingtiden, og hittil er det ingenting som tyder på at de gir noe konkuransefortrinn.

Derimot bør vi ha en drakt og utstyrskonkurane, denne vil regulere buetypene på en langt bedre måte en et regelverk, da det stimulerer til å lage buene historisk korrekte. Det samme gjelder for valg av historisk drakt.

Regelverk krever mye byråkrati og er vanskelig å praktisere, bla erfart på siste NM, og bør ungås så langt som mulig.

Så til intensjon, "JEG" ønsker ikke at NL skal ende opp som et alternativ bueskyterforbund, Men være en forening som stimulerer "HISTORISK" buemaking- og bueskyting, og siden vi befinner oss i Norge er det vel naturlig at vi har hovedfokuset på Norsk historie
-------------
Odd
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg deltok på siste medlemsmøte i NL, og må vel si meg enig med Griffin om at "de fleste" vil ha bort glassfiber.
Nei, ingen avgjørelse ble tatt, og få sa det direkte, men jeg sitter alikevel igjen med en følelse...

Men det hele kommer jo an på hvordan NL vil utvikle seg.
Vil det være en organisasjon med løs snipp som favner bredt, eller vil det bli et Norsk Vikingelangbuelag med
bare (elb)langbuer? :twisted: For å sette det veldig på spissen.
Eller lander NL et sted nærmere midten?

Det er tross alt veldig sparsomt med buer fra norsk historie, og man kan vel anta at de som lagde buer den gang da,
lagde det beste de kunne for å dekke et bestemt behov, med de materialer som var tilgjengelige,
enten de var lokale eller importert, og ikke bare lagde buer som skulle tilfredstille bestemte mål eller utseende.
Det lille som finnes av materiale (fysisk+skriftelig), tyder vel heller på mangfold enn ensretting?

Noen av medlemmene har jo også litt mer diffus tilknytning til Norge historisk, (f.eks. meg selv).

Jeg håper at vi kan komme til enighet selv om medlemmenes interesser og hovedfokus rundt bueskyting spriker veldig.
Selv synes jeg mindre om regler, og mer om belønning.

Uff, dette ble langt.

Lars
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

JA! Det er forsåvidt riktig at mange, meg selv inkludert, ikke ønsker glassfiber i buene, da vi ønsker å utvikle oss i retning av mesttmulig bruk av naturmateriale, historisk utseende buer, historsk kledde bueskyttere OSV.

NL har til nå gjort unntak for rytterbuer av praktiske årsaker, noe mange av oss fanatikera, meg selv inkludert ønsker å videreføre intil videre.

MEN! det er et stort men ute og går her, sender vi med dette ut feilaktige signaler? Er det noen som helt feilaktig har missforstått og begynt å tru at NL er en "alternativ bueskyterforening"?

I så fall er det stor fare for at jeg blir omvent til Ærkekonservativ glassfiberkverulant.
-------------
Odd
Svar