Utstyrsreglement i NLL.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

5x enig.

Jeg kjenner ikke til lengdeskytingskonkurranser som ikke har blitt annonsert her på forumet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag är enig. Men kasta gärna in en pilmakarkonkurranse sammtidigt :D
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Enig med Are, unntat på punkt 3, der må vi være litt mer presis, ellers åpner vi for moderne buer og .... :evil:
-------------
Odd
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Presisering punkt 3.
Med mangfold mener jeg historiskgeografisk mangfold og håndverksmangfold.

Historisk mangfold. Mange tider og mange kulturer. Både asiatisk, amerikansk, afrikansk og europeisk, fra steinalder til rundt 1900.

Håndverksmangfold. Det bør også være plass til buemakere som liker å eksperimentere uten at de nødvendigvis må ha noe historisk belegg for det. Dette gjelder både ved materialvalg (naturfiber, ikke kunstfiber) og bueform.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Nå begynner vi å komme et stykke på rett vei.Are har nok fått med seg det viktigste.Bra! :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Enig med Ares 5 punkter :)

Kan vi også få samlet oss om noe på lengdeskyting nå.

Lars
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Ser veldig bra ut Are.
Men lengdeskytinga kan vel bli vanskligere. Kan det gjøres enklere hvis vi har en eller to "offisielle klasser" for rekordnoteringer, og så en "mosjonistklasse" for testing?

Lars II
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Da har vi i alle fall en viss enighet her på forumet, så får vi se hva årsmøtet sier til våren. Håper dere stiller opp alle sammen.

Hva skal vi egentlig med en mosjonistklasse? Teste buer behøver man ikke en klasse for. Det er bare å skyte og måle uten å komme i resultatlista.

Men jeg har et annet klasseindelingsspørsmål. Er det noen vits i å skille mellom menn og damer? Er damene dårligere skyttere enn mennene? Så vidt jeg har sett er det menn som har de høyeste rekordene, men er det fordi menn er bedre skyttere eller fordi noen få menn trener mye mer? Jeg har heller ingen høy personlig rekord, skal jeg få en egen svaksyntklasse av den grunn? :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Enkelte ting nytter det bare ikke å forstå, vi må bare akseptere at slik må det være, dessuten kan det tenkes at det en dag kommer damer som skyter bedre enn gutta, nei det er nok best å beholde dameklassen, selv om det egentlig ikke er noen vits :oops:
-------------
Odd
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Har hatt en intens diskusjon med meg selv her og endt opp med at jeg mener det bør være to klasser; dame- og herre.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Pr. idag bør det absolutt være to klasser i presisjon.Damene er med enkelte untak et hakk svakere resultatmessig enn gutta.Dette ser man også i NBFs sine stevner i tradklassen. :!:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Mine spørsmål blir da:
Har menn en psykologisk/fysiologsik fordel ved å være menn som gjør at de skyter bedre? Nei mener jeg.

Bør det finnes en egen dameklasse for rekrutteringens del? I så fall mener jeg at det også i herreklassen bør finnes en rekrutteringsklasse.

Som dere kanskje skjønner mener jeg at menn og damer bør skyte i samme klasse.

Fint om dere kan komme med innspill til mine spørsmål.

Finnes det noen engasjerte damer her på forumet? Det går jo også an å høre med de kvinnelige skytterne hva de faktisk ønsker.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Are skrev:Mine spørsmål blir da:
Har menn en psykologisk/fysiologsik fordel ved å være menn som gjør at de skyter bedre? Nei mener jeg.
JA! mener jeg, og det er kulturelt betinget, det nytter ikke å prøve å forstå dette, det bare er slik, mulig det skyldes gammeldagse fordommer, men det endrer ikke fakta, vi snur ikke folks virkelighetsoppfatning sån i løpet av noen få hundre generrasjoner,
-------------
Odd
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Båb båb, det inntrykket jeg har fått fra den vanlige recurve-skytinga, er at damene ofte er hakket bedre. Det er nok uansett større variasjon fra person til person enn mellom kjønnene.

En klasse hadde vært fint.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det spørs om vi ikke skulle ha en egen dameklasse, ja, for da blir det ikke så flaut når vi leser resultatlista etter at de har slått oss ... :mrgreen:

Men alvorlig: Jeg kan ikke se det helt store behovet for egen dameklasse, for på de holdene vi skyter på, betyr ikke buestyrken så mye. Men la oss få høre deres syn, damer! Jeg mener at vi i størst mulig grad må rette oss etter dét.

(Som om vi ikke gjør det ellers, også ...)

Og argumentet "det bare er slik" kjøper jeg ikke! En fordom blir ikke et faktum, om den er aldri så gammel!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar