Blinken

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Blinken

Legg inn av Christian »

Takk for et fint og livsviktig arrangement i helga
ÉN ting bare..

Jeg synes blinkene vi har på historisk runde er helt topp, selv om festemedoden tydeligvis fortsatt er under utarbeiding *host, men de burde være ferskvare..
Det er NM to ganger i året og jeg synes det burde gå an å møte en fersk blink og ikke en klump gaffa med litt skumplast. Om ikke hele blinken så kanskje bare ei ny frontplate med reine kanter?
Hvis vi fyller på med nye plater årlig blir kanskje blinken tjukk nok til at Eirik kan skyte presisjon også

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Blinken

Legg inn av GreenMan »

Kan kanskje være en ide å bytte ut/fikse ja Christian
Flytter forresten emnet over til Norsk Langbuelag
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Blinken

Legg inn av Are »

God ide Christian. Et eller flere nye lag på forsiden vil jo også redusere faren for å skyte inn i planken på baksiden.

Et lite hjertesukk angående riggingen: Pilfangernett skal henge som en slakk gardin. I toppen av pilfangernettet er det en wire. Den skal være stram, og gardinen skal henge løst på wiren. Når gardinen henger slakt og fritt er den mye bedre til å stoppe piler.

Skyttere med moderate buer opplevde at pilene gikk rett gjennom begge nettene.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Blinken

Legg inn av olethearcher »

Vil også være en fordel at blinkene plasseres med en bakgrunn som ikke består av brenneslekratt. Kjedelig når folk velger å stå over historisk runde fordi de ikke vil miste piler. Noe svinn må man jo regne med på NM, men hvis bom på blink = mistet pil, så skjønner jeg at noen sto over.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Blinken

Legg inn av Are »

Ser at Tradbow selger tynne lameller til skumblink. De selges i pakker med størrelse 30x130cm. Hvert lamell burde da fint holde til to av våre matter.

https://www.tradbow.no/blinker/skytemat ... ler-detail


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Blinken

Legg inn av Ingis »

Lamellene ser bra ut. Et praktisk og lettmontert rammeverk til blinkene bør også komme på plass.
Håpet NL-styret tar dette som positive innspill.
"Back to nature!"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Blinken

Legg inn av olethearcher »

Disse lamellene er laget til den type matte hvor man må ha et rammeverk av tre som må komprimere sammen lamellene ganske kraftig for at lamellene skal ha funksjon. Hver enkelt lamell er veldig tynt, så det er veldig mange tynne lameller pr 30cm. Kan nok fungere, men jeg er redd det kan bli litt styr å lage et rammeverk som funker. Og det vil da måtte være en kraftig lekt langsgående på hver side av blinken, noe som sannsynligvis kommer til å bli truffet av mange piler. Det vil vel bli som denne, bare på høykant: https://www.tradbow.no/blinker/skytemat ... -60-detail
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Blinken

Legg inn av Are »

Tror du har misforstått intensjonen min Olethearcher.
Tanken min var å lime en lamell på fronten av blinken. Jeg tenker den er i omtrent samme materiale som andre skumblinker. Så om man skyter på flaten av den burde den tåle det på samme måte som en skummatte. Tanken var mest at den ville rydde opp fronten på våre eksisterende matter.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Blinken

Legg inn av olethearcher »

Okei, skjønner. Tror det er litt mer gummiaktig og kanskje ikke lukker seg igjen like bra som etafoam og lignende. Men sikkert verd et forsøk. Jeg misforsto nok litt og tenkte intensjonen var at man ønsket å få mer tykkelse for å stoppe piler lettere, og det tror jeg ikke et av disse lamellene på noen millimeter hjelper så veldig på hehe.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Blinken

Legg inn av Bowman »

Vi har en plan
Med dette. Jeg har satt igang NL kontaktene ang. Utstyr til Historisk runde.
Planen er blant annet at nettet skal henge som en gardin.
Det vil også bli kjøpt inn etafoam til flere blinksett. Mitt ønske er 4 sett som plasseres på 4 ulike steder i Norge. Så lager vi 4 regioner og fordeler ansvaret for transport. Pilfanger nett kan lånes rundt omkring.
NL kontaktene bør finne gode samarbeidspartnere og spørre om lån/leie når det trengs.
Det eksisterende settet vi har av etafoamkubber blir freshet opp med et tynt lag. Spraylimet til biltema fungerer fint pluss surring med svart gaffa på sidene. Et veldig enkelt stativ fungerer bra. Kubbene skrus på plass med lange skruer.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar