Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Ingis »

Lengdekomiteen i 2015 inneholdt følgene medlemmer: Bjørnar Burdahl, Are Onstad, Daniel Taralrud, Nils Torske, Oddbjørn Fritzøe, Bjørnar
Rønningen.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Når det gjelderAdelskalenderen har jeg etinnspill.
Enten bør den dekke norske skyttere uansett hvor konkurransen er avholdt. Eller så bør den dekke alle som har skutt i Norge, uansett nasjonalitet/bosted.
Adelskalenderen er vel ikke nevnt i noe som helst regelverk. Mener å huske at den bare er en uhøytideligliste. Det er jo bare å spesifisere hva den gjelder.
Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Mange gode erfaringer og god kunnskap som kommer frem her, det er flott :D

Først til Ares siste - Jeg synes det høres fornuftig ut med en adelskalender som dekker norske skytteres bragder rundtomrking i verden.
Bowman skrev:Det du påpeker om rekorder og noteringer høres riktig ut. Noen andre som kan bekrefte og evnt. se nærmere på dette? Hva slags forbund og regelverk brukes i de sammenhenger som Ivar og Bjørnar deltar i når det gjelder f. eks Polen og Tyrkia?
Det kan vel kanskje deltakerne mest om men jeg vil mene at så lenge utstyr og drakt er innafor det norske regelverket så er det grei skuring? Det er vel ikke som om de skyter i utforbakke eller har andre fordeler? Det de opplevde var vel heller litt heft i en eller flere av klassene - kort skytetid og et svært begrenset antall piler foruten motvind og svak motbakke. Jeg er usikker på om de bare fikk en skyting, altså at man ikke hadde tid dtil å vurdere og planlegge ny serie. De fikk heller ikke gå ut og se hvor langt de hadde skutt. På Re skyter man vel flere enn 12 piler, skal man da ikke kunne sette rekord på den 13. pila? Jeg mener at det uansett er for en bragd (og rekord) å regne for den som klarer det med reglementert utstyr og bekledning, nesten uavhengig om en får skyte 3 piler på fem minutter eller 30 i løpet av en dag.

Kanskje lengdekomiteen kunne vurdert om de har lyst til å spikke litt på regelverket?

Som Are nevner - egen komposittklasse over 50# hvis det er tre deltakere?

Norsk lengdeklasse(Bowman/HEO), dette høres spennende ut. Regner med det kommer konkrete forslag her på forumet etter hvert. Kanskje prøveklasse på NM og Re til høsten?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Hardwood »

Hei :D
Gode forslag. Når det gjelder reglene i Conquest cup i Istanbul, så er reglene fullt ‘’kompatible’’ med våre’ faktisk strengere; Historisk drakt, vi skjøt i hornbueklassen der alt skal være historisk korrekt/ naturmaterialer. Utstyret ble sjekket. Vi skjøt 6 skudd en gang og det var det. Skytterne måtte pent vente bak linja til de MANGE funksjonærene hadde kontrollmålt skuddene med laser. De merket også de tre beste pilene med tape og påskrift, før vi fikk gå utpå.
Rekorder satt i utlandet bør være godkjent i NL synes jeg, for det er jo rekorder satt av nordmenn.
Jeg synes vi skulle hatt flere klasser i rekordlista vår, men jeg ser jo at vi ikke kan forvente å premiere i en haug med klasser på NM. Spesielt savner jeg HELTRE. Det er jo det mest primitive 8) Den eneste registreringen er Nils sitt på 333, der står det at det er skutt med heltre. Jeg foreslår å registrere alle vektklassene , i heltre og laminert. Dette kan føre til mye kjekt buemakeri i bulene på vinterstid !! Så har vi Slaget på Re, som forhåpentligvis er kommet for å bli, der buene kan testes og man kan prøve seg på rekordene.
Det var vel på Maurenga at vi vedtok vektklassene. Det var et fremskritt ! Nå kan vi sammenligne rekordene med mange andre land. Vi trenger ikke en drøss klasser som amerikanerne, men i alle fall bør vi ha heltre og laminert. (En liten drøm for meg er en glassfiberliste også, det har de med i konkurransen i Istanbul. Jeg holder på med bue nr. 2 allerede. Men da trengs jorder som på Re)
En utfordring blir det jo å holde lista oppdatert. Hvis noen gjør et nettsøk i dag, for å få vite hva som er norgesrekorden i hornbueklassen, finner de rekorden til Ivar på 392 m fra når ? Forfjor ??
Jeg stiller gjerne videre i Lengdekommiteen. Kanskje vi skal danne en ny, med de som er engasjerte nå ?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av GreenMan »

Hardwood skrev: 07 jan 2019, 21:10 (En liten drøm for meg er en glassfiberliste også, det har de med i konkurransen i Istanbul. Jeg holder på med bue nr. 2 allerede. Men da trengs jorder som på Re)
Glassfiber vil vel bryte med intensjonen til Norsk Langbuelag ;) (selv om det godtas under tvil på visse buetyper på presisjon)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Hardwood »

Jeg håper da at du kan se litt større på det enn kun langbuelaget. Hva med forumet ? Her er glassfiber inkludert. Nei, jeg tenker på buesporten i sin helhet, og på hva som skjer i ellers i verden i lengdeskyting. Det er kun snakk om å opprette en liste og registrere rekordene. Og på Re er det vel mulig å skyte med trad / glassfiberbuer ?
Hvem vet, kanskje vi får flere med også, om de kan få skyte lengde med glassbuene sine. Hornbuer er i stor fremmarsj blandt buemakere rundt inni verden, men det er ikke så mange som gir seg ut på en ekte hornbue med horn og sener. Men samme design, med glassfiber, der er det enorm popularitet. I Istanbul er det kun en klasse der disse buene ikke er tillatt; organisk klasse (hornbue), feks tyrkisk/ ungarsk / egyptisk mm.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Er enig i at det bør være plass for glassfiber i lengdeskyting.
Men på NLs ute-NM og NLs Adelskalender er jeg ikke enig i at det bør få plass. På andre lengdestevner enn NM bør det være opp til arrangøren om de tillater glassfiber eller ikke.
Det hadde vært fint om vi kunne få oppdatert Adelskalenderen med buetyper.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av GreenMan »

Hardwood skrev: 07 jan 2019, 22:55 Jeg håper da at du kan se litt større på det enn kun langbuelaget. Hva med forumet ? Her er glassfiber inkludert. Nei, jeg tenker på buesporten i sin helhet, og på hva som skjer i ellers i verden i lengdeskyting. Det er kun snakk om å opprette en liste og registrere rekordene.
Misforstod deg (litt der), men adelskalenderen som den er i dag er jo noe som ligger på NL sin nettside og således vil det sende feil signaler å lage en liste på den siden som inkluderer glassfiber. Derimot er det ikke noe i veien å lage en rekke lister som f.eks kan ligge på lengde.bueforum.no eller lignende, men det er en diskusjon som kanskje heller hører hjemme i lengdeskytingsdelen av forumet. Tråden her er ment som strøtanker før NL sitt årsmøte. Hvis du derimot ønsker å fremme forslag om å tillate glassfiber i NL regi er det fullt mulig å sende inn til styret før fristen.

PS: En enkel database bør være grei skuring å få til som lett kan oppdateres (så det er ingen uvilje hos meg er bare slik at vi diskuterer rett ting på rett sted)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Hvis det lages en liste med lengste skudd skutt fra en glassfiberbue, kan det jo bare linkes til fra NLs side. Da slipper NL å ha glassfiberresultater på sine sider.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Hardwood skrev: 07 jan 2019, 22:55 Jeg håper da at du kan se litt større på det enn kun langbuelaget. Hva med forumet ? Her er glassfiber inkludert. Nei, jeg tenker på buesporten i sin helhet, og på hva som skjer i ellers i verden i lengdeskyting. Det er kun snakk om å opprette en liste og registrere rekordene. Og på Re er det vel mulig å skyte med trad / glassfiberbuer ?
Hvem vet, kanskje vi får flere med også, om de kan få skyte lengde med glassbuene sine. Hornbuer er i stor fremmarsj blandt buemakere rundt inni verden, men det er ikke så mange som gir seg ut på en ekte hornbue med horn og sener. Men samme design, med glassfiber, der er det enorm popularitet. I Istanbul er det kun en klasse der disse buene ikke er tillatt; organisk klasse (hornbue), feks tyrkisk/ ungarsk / egyptisk mm.
Takk for gode innspill Bjørnar. Jeg merker meg at du indirekte drar inn temaer som tidligere har ført til tidvis opphetede og engasjere diskusjoner.
Glassfiber er ikke et naturmateriale og tillates ikke i arrangementer i regi av NL. Det strider mot våre vedtekter, og er for meg det samme som en plastpose eller en rull med gaffa. Det er imidlertid et glimrende buemateriale, men hører hjemme i en annen sammenheng. Når du nevner at det tillates på Bueforum så minner du meg på noe som jeg også har tenkt på. Bueforum eies idag av Norsk Langbuelag og av den grunn burde glassfiberdelen der strammes inn. Jeg banner i kjerka nå, men hvis vi ikke tar dette litt mer seriøst så blir det useriøst. Norsk Langbuelag skal målbære tradisjonelt håndverk i naturmaterialer. Det må da være nok av forum i denne verden hvor glassfiber er velkomment. Ønsker man å forandre noe her så kan man jo fremme et et forslag på årsmøtet om å tillate glassfiber. Demokratiet er jo absolutt tilstede i Norsk Langbuelag.
Vi har gitt dispensasjon når det gjelder rytterbuer og det har som kjent bakgrunn i prisnivået på en komposittbue i naturmaterialer og tilgangen på billige kopier. Så lenge kopiene ser historisk riktig ut er det vel greit at vi lar det være slik. Disse buene vekker ikke så veldig mye forargelse, da de ser historisk riktig ut, men vi trenger ikke utvide glassfiberpotensialet av den grunn.
NL sliter med noen definisjoner og vi prøver febrilsk å lage en kontekst med alt tillatt før 1900. Historisk bueskyting og buemaking i naturmaterialer er da mye mer enn det? Historie er vel til og med igår. Jeg setter det litt på spissen fordi det blir vanskelig å definere historie på den måten. Vi må ha med naturmaterialebiten. Når det gjelder tradbuer i naturmaterialer, som helt klart er historiske buer vil det dukke opp en annen konflikt og det gjelder skytestil, pilanlegg, konkurransefortrinn og div. Trad. er en helt annen klasse enn historisk klasse. Nå begynner det å bli skikkelig vanskelig, men 1900 regelen bør fjernes. Man må definere historisk bueskyting og historisk bue/utstyr opp mot historisk klasse, naturmaterialer og skytestil. Om den er laget etter tegninger fra 50 tallet eller 1450 er helt uinteressant. Nå dukker det opp et annet scenario, og det er redselen for at historiske skyttere med Howard Hill bue dukker opp på uteNM i safari shorts eller olabukse og ødelegger den fine stemninga. Jeg ser helt klart et problem her, men det finnes vel løsninger her også. Det går an å lage en presis formulering av et historisk antrekk.
Jeg er leder i en lokal forening Tunsbergbaglerne hvor vi ser litt løsere på det. Det bli tøvete å drive Baglerne etter NL sine vedtekter. Jeg ønsker alle skyttere velkommen på trening og løse og ledige sammenkomster uansett naturmaterialer eller glassfiber. Min oppgave er å inspirere folk over i mer "hardcore" strammere sammenhenger. Derfor opprettet jeg Langbue Vestfold hvor medlemmer må ha en grunnpakke når det gjelder antrekk og skyte med en langbue i Nordvest europeisk stil. Det må ikke være middelalder.
Det er ikke så veldig mye dyrere å skaffe seg diverse historiske antrekk enn det er å skaffe seg klær generelt. Klær er klær. Det handler om valg. Klær må man ha. Har man et jernalderantrekk, et vikingantrekk og et middelalderantrekk så kommer man veeeeeldig langt.
Jeg er glad for at "Welsh class" har blitt innført som en ny krigspilklasse i NL. Den er stram og rettferdig, og den passer normalt utrustede folk. Jeg vet at det er mange engelske "kjekkaser" der ute som fnyser litt av klassen, men det tar jeg med knusende ro.
Hans Erik og jeg jobber med forslag til en norsk pil basert på pilfunn i Oppdalsfjella. Ingen har konkret bedt om dette. Det er ingen bestilling, men vi ønsker bare å ha noe å tilby. Jeg ønsker å ha den klar til slaget på Re høsten 2019. Så får vi se.
Det er hyggelig om flere lengdeskyttere får opp øynene for Slaget på Re. Eirik og Stian er trofaste gjengangere av de mer perifere og som har litt lang kjøring. Takk til dere.
Jeg tror jeg har holdt meg innafor det som var meninger med tråden. Noen strøtanker........
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Den gang vi (Odd M og jeg) skrev regelverket valgte vi "1900" for å gjøre det enkelt. Vi valgte det for på en enkel måte å utelukke glassfiber, aluminiumspiler, plastikk og myyye mer. Jeans er jo faktisk fra før 1900, så det er vanskelig å utelukke med dagens ordlyd. Så i følge regelverket er det ikke feil å stille opp i jeans på NM Det å fjerne årstallet 1900 som grense er ingen god løsning uten å ha en annen god skillelinje.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Allan »

Are har et poeng om at det er en utfordring å stryke årstallet 1900, for da må en bytte det ut med en beskrivelse av hva vi ønsker. Det kan neppe bli like kort og enkelt å forholde seg til om en ønsker at det skal være åpent og mangfoldig.
Jeg er åpen for en diskusjon om å finne en mer konkret definisjon eller avgrensing, men ser for meg at det kan bli en krevende øvelse å greie å få til en noenlunde kort tekst som det kan være brei enighet om.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Jeg ser ikke noe problem i 1900, det har hendt at man har sett en og annen i viktoriansk-inspirete antrekk. Jeg satt og så på bilder fra sist innendørs-NM. Der var det minst en persom som skjøt i jeans og t-skjorte. Det kan vel skyldes en svikt i teknisk kontroll. Det bør bare være klart i invitasjonen så slipper man trolig uønskede klesplagg, eller?
Uansett bør vi alle gjøre vårt for å si ifra til førstereisfolk som vi vet skal på våre sammenkomster.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Allan »

Det er ikke noe draktkrav på "inne". Når vi skyter i historisk antrekk i Moss er det av egen fri vilje, er det ikke flott!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Det er ikke draktkrav på inneNM. Handler 1900 reglen kun om drakt? Denne reglen er like vanskelig å håndheve som den er å fjerne.
1900 reglen utelukker en mengde interessant som handler om historie relatert til oss.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar