Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Jeg poster denne i Lengdeskyting da den omhandler mest dette emnet og ber moderator flytte som det passer. Om det kommer noe matnyttig ut av andre ideer bør det nok komme egne tråder i dertil egnede underfora.
Ok, here goes...

Noen strøtanker fra sør før NM. Dette er noe jeg har tenkt på og tenker at det kanskje er andre som kan ha meninger om dette. Innspill og debatt er fint, og om noen brenner for en sak så er det bare å velge seg en eller flere som kan fremmes på årsmøtet.

Lengderekorder. Lengdeskyting på åpne, utenlandske stevner skal telle som norske rekorder såfremt utstyret fyller kravene i Norsk Langbuelags regelverk. Frem til nå har rekorder bare kunne settes på norske stevner der to eller flere NL-medlemmer er til stede om jeg har forstått reglementet riktig.

Draktkrav lengdeskyting. Jeg mener det bør være draktrkrav på lengdeskyting under NM såfremt det er draktkrav til presisjonsdelen (når NM avholdes på historisk område, eller er det draktkrav uansett?).

Norsk lengdeklasse. Det er kanskje på tide å komme videre med denne?

Målebrett historiske piler. Vi burde hatt ett eller flere brett/planker med vitale mål for standard, Walisisk og eventuelt andre/nye klasser tilgjengelig hele NM-helgen. To eller flere skyttere sjekker pilene sammen når de har anledning så slipper man mye venting rett før lengdeskytingen.

Buevekt. Jeg mener det bør lages en ny rigg til sjekk av trekkvekt av buer. Spesielt med tanke på veiing til Walisisk klasse. Kviljo og undertegnede kan ordne dette vederlagsfritt før utendørs-NM.

Historiske piler innendørs NM på egen matte. Er det muligheter for ihuga nerder å skyte med historiske spisser såfremt deltaker(e) samles på privat matte som passer i eksisterende skivestativ (120x60 cm)?

Lurer på om jeg har glemt noe, skal nok komme på det... Uansett, godt nytt bueår og en givende diskusjon ønskes fra sør :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Jo...det har vært snakket om egne lengdeklasser for komposittbuer ettersom det begynner å bli noen etter hvert. Er ganske fersk i gamet og mangler erfaring så her har jeg ingen bestemte meninger. Setter pris på innspill.

For min del kunne vi gjerne skilt på lengderekordene, i det minste. Til dømes:
- komposittbuer
-laminerte og/eller senebelagte buer samt buer limt sammen av flere stykker (stive tupper o.l.)
-heltrebuer, allerhelst inspirert av historiske funn, ingen ekstremholmiser e.l.. Ellers kan det jo være at oss nerder får utløp for det historiske i en eventuell ny, norsk klasse.

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av GreenMan »

Jæger skrev: 31 des 2018, 01:01
Draktkrav lengdeskyting. Jeg mener det bør være draktrkrav på lengdeskyting under NM såfremt det er draktkrav til presisjonsdelen (når NM avholdes på historisk område, eller er det draktkrav uansett?).
Det er draktkrav også på lengde, er bare at det ikke nødvendigvis har blitt overholdt - og derfor har det skuret og gått i endel år.

Ellers synes jeg du har mange fine tanker her, og en bedre buevektmålejig ønskes velkommen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av GreenMan »

Flyttet forresten emnet over til NL delen av forumet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Takk for innspill og trådflytting, GreenMan.

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Bra innspill Jæger. Vi jobber med mye av det du foreslår. Walisisk klasse er bestemt innført på uteNM som historisk klasse og det skal skrives inn i regelverk og vedtekter.
Utstyr til kontrollmåling inngår som en selvfølgelig del av dette, men jeg er glad du minner oss på det.
Draktkrav er som Stian nevner også et krav på lengdeskytingsdagen, men det har vært sløvt håndtert fra oss. Vi strammer inn.

Norsk Lengdeklasse jobbes med av U.T og HEO etter ytterligere inspirasjon fra høstens buemakerseminar med Tord Bretten. Vi kommer til å lage noen forslag og på den måten fremme interessen. Vi ønsker en pil som uansett skal brukes på lengdeskytingsstevnet på RE, men det hadde vært hygg om den gikk gjennom nåløyet i NL.

Ditt forslag om buevekt i samarbeid med Ivar taes imot med takk.

Historiske spisser på inneNM er en større diskusjon eller noe jeg må ta med et forbehold.
Vi jobber med å forenkle riggen på inneNM da ingen NL medlemmer i Østfold ønsker å lagre den. Jeg har fått til en avtale om leie av mattene til Moss, og forbud mot bodkins. Dette handler om tidligere uvettig skyting med krigsbuer og herping av panel. Det er mulig vi kan få til et kompromiss når det gjelder historiske bodkins og lettere buer, da vi muligens kommer til å legge våre etafoammatter på utsiden av blinkene til Moss. Vi trenger å bevise overfor Moss at vi er gode skyttere. Jeg har god dialog med Lin Vestlund i Moss bueskytere og hun er svært positivt innstilt til oss. Moss ønsker en representant fra dem i utstyrskontrollen og da spør jeg likegodt om Lin har mulighet. Jeg liker foslaget ditt Jæger og ser hva jeg kan få til. Med litt kreativitet kan vi dekke til panelene på en enklere måte enn tidligere.

Når det gjelder lengderekorder er jeg usikker på hva du mener. Tenker du at lengden til Ivar i Tyrkia er norsk rekord? Sikkert fornuftig. Jeg vet ikke så mye om praksis rundt rekorder og regelverk. Men rekorden til Bjørnar i Fredrikstad må vel være en verdensrekord, så lenge den er satt på et stevne i regi av Norsk langbuelag. Problemet er vel at vi ikke tilhører et internasjonalt system. Andre enn meg kan utrede dette.
Sist redigert av Bowman den 02 jan 2019, 08:16, redigert 2 ganger totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Jæger skrev: 31 des 2018, 11:57 Jo...det har vært snakket om egne lengdeklasser for komposittbuer ettersom det begynner å bli noen etter hvert. Er ganske fersk i gamet og mangler erfaring så her har jeg ingen bestemte meninger. Setter pris på innspill.

For min del kunne vi gjerne skilt på lengderekordene, i det minste. Til dømes:
- komposittbuer
-laminerte og/eller senebelagte buer samt buer limt sammen av flere stykker (stive tupper o.l.)
-heltrebuer, allerhelst inspirert av historiske funn, ingen ekstremholmiser e.l.. Ellers kan det jo være at oss nerder får utløp for det historiske i en eventuell ny, norsk klasse.

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk
Egen klasse for komposittbuer er et ønske jeg deler med deg da det etterhvert begynner å bli noen. Men det begynner å bli en del klasser også nå, så det er muligens greit å beholde -35, 35-50 og 50-.
:D
Lag dette som en årsmøtesak så tar vi det der.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Takker for engasjement :D

Angående historiske spisser så ser jeg gjerne bort fra det i Moss. Mye viktigere å kunne leie matter og unngå rigg. Jeg har bare vært med to år men har blitt stående og skru, vil gjerne slippe det. Det går jo an å nerdeskyte på andre arenaer, som til dømes panseskytinga under årets utendørs-NM, Slaget på Re og den type arrangementer.

Gledelig at det jobbes med lengdeklasse, håper det blir en nasjonal klasse av det. Tommel opp!

Angående lengderekorder så er det jo vanlig at idrettutøvere setter norgesrekorder i utlandet, og det setter jo stadig rekorder på Re. Angående draktkrav så henger en del rekorder i en tynn tråd grunnet slakk oppfølging av reglementet...noe å tenke på for oss alle? Skjerpings, rett og slett :D Ivars rekord fra Polen i fjor (429,5 meter) burde vært registrert, mener jeg bestemt. I Tyrkia ble det ikke rekordlengder tross at Hardwood (331 meter og andreplass) og Kviljo (332 meter og førsteplass) skjøt meget bra under vanskelige forhold. Det står ikke spesikfikt at lengderekorder ikke kan settes i utlandet: "For at resultater skal bli godkjente for adelskalenderen skal konkurransen være åpen for alle, annonsert på forhånd og ha to skyteledere som har deltatt i minst tre tilsvarende konkurranser før."
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Det du påpeker om rekorder og noteringer høres riktig ut. Noen andre som kan bekrefte og evnt. se nærmere på dette? Hva slags forbund og regelverk brukes i de sammenhenger som Ivar og Bjørnar deltar i når det gjelder f. eks Polen og Tyrkia?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Allan »

Det er en kontinuerlig kamp, det å holde regelverket tilstrekkelig finmaska og rettferdig, men samtidig ikke for omfattende til å kunne brukes i praksis.
Hvis jeg ikke husker helt feil, er reglementet sånn at hvis skal værr egen klasse for hornbuer, men det skal ikke praktiseres hvis det ikke er minimum tre skyttere som stiller i den aktuelle klassa. Sånn sett vil noe av problematikken vi har i dag løse seg av seg sjøl (og bringe ny..) bare det blir mange nok som stiller med hornbue.

Dette er likevel sånn at gode forslag som kan forbedre avviklinga av stevnene våre er hjertelig velkomne, når som helst!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Lurz »

Lurer på om du blander litt med buemakerkonkurransen? Der må det (om jeg ikke husker feil) være tre buemakere som stiller med hornbuer for at det skal bli en klasse.
I lengdskytinga er det ikke skille, alle buer stiller likt innadfor vektklassene 35 -50 -fri. Men i adelskalenderen markeres det hvilke lengder som er skutt med hornbuer. Det er jo forsåvidt greit der, alle kan se hvem som har skutt lengst med trebue, men ser jo det ikke er helt lett å vinne nm. :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Allan »

Lurz skrev:Lurer på om du blander litt med buemakerkonkurransen? Der må det (om jeg ikke husker feil) være tre buemakere som stiller med hornbuer for at det skal bli en klasse.
I lengdskytinga er det ikke skille, alle buer stiller likt innadfor vektklassene 35 -50 -fri. Men i adelskalenderen markeres det hvilke lengder som er skutt med hornbuer. Det er jo forsåvidt greit der, alle kan se hvem som har skutt lengst med trebue, men ser jo det ikke er helt lett å vinne nm. :shock:
Nja, det er mulig jeg rører det sammen, men jeg er i alle fall 100% sikker på at den løsningen jeg beskriver har vært diskutert, fordi det er urimelig å sammenligne tre og horn/sener i lengdeskyting. Det er sjølsagt mulig at det aldri kom lenger enn til diskusjonen og aldri er behandla og vedtatt.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Ganske sikker på at det også var snakk om krav om tre deltakere i presisjonsklasser da det var svært få kvinnelige deltakere. Blir ingen kvinneklasse eller juniorklasse hvis det kun er en eller to skyttere. Da skyter de med senior herrer. Der møter skytterne hardere konkurranse enn de ville fått i sin egen klasse.
I lengdeskyting blir det motsatt med tanke på krav om minimum tre skyttere for å få en egen klasse.
Er det en tanke å skille ut horn/sene i en egen klasse hvis de skyter med buer over 50#? Det er vel først i de tyngste klassene at komposittmaterialene kommer til sin rett?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Lurz »

Are skrev: 03 jan 2019, 17:10 Ganske sikker på at det også var snakk om krav om tre deltakere i presisjonsklasser
Stemmer sånn som jeg husker det også. For få deltagere i en klasse - skyter med klassen over.

I lengdeskyting blir det motsatt med tanke på krav om minimum tre skyttere for å få en egen klasse.
Husker ikke helt hvordan det er der, tror ikke det har vært en problemstilling noen gang.
Er det en tanke å skille ut horn/sene i en egen klasse hvis de skyter med buer over 50#? Det er vel først i de tyngste klassene at komposittmaterialene kommer til sin rett?
Egen hornbueklasse blei diskutert, men droppa fordi det var få, og de hornbuene som var med den gangen ikke skøyt så veldig mye lengere enn de beste trebuene. Ting har forandra seg. Ellers har du etter det som som blir sagt rett i at hornbuene ikke drar ifra før over iallefall 50-60 pund. Sånn som det er nå er det ikke et problem når det gjelder rekorder og adelskalender. men mulighete for å vinne NM begynner å bli mindre. :shock:

Tror kanskje vi må få igang en breiere diskusjon om lengdeskytingsklassene. Særlig med tanke på at det blir flere og flere klasser, Walisisk, og nå kanskje en "Norsk" pilklasse etterhvert. Har vi fortsatt en lengdekomite?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Lurz skrev: 03 jan 2019, 18:22 Har vi fortsatt en lengdekomite?
Ja. Det tror jeg, men jeg husker ikke hvem utover at jeg mener at jeg befinner meg der.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar