Toxofil nr.2 2018.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Lurz »

Hei allesammen.

Da er det tida for å tenke på Tox 2-18 hvis det skal bli mer innhold enn i vårnummeret.
For å gjenta til kjedsommlighet det jeg har sagt ganske mange ganger før: Jeg kan ta ansvaret for å lage layout og få bladet produsert og distribuert. Jeg kan ikke skrive alt inhold sjøl. Det betyr at det kommer ikke mer innhold ut i bladet enn det jeg får inn fra dere.

Denne gangen har jeg tenkt på et slags "historisk skytestil-tema", litt som "pilspesialen vi hadde. Vi har hatt mye stoff om å lage historiske buer, mindre om hvordan de ble brukt.

Så langt har jeg avtale om "krigsbue/Asham" og "Viktoriansk/blinkskyting/Horace Ford". Kan sjøl prøve å skrive litt om "Tommelring-skyting" siden jeg er en av de som holder på med det.
Ser for meg at hvert tema har sånn rundt to A4-sider på i vanlig tekstbehandler- oppsett. (eller rundt 1000 ord / 6000 tegn. Men må dere ha mer plass så bruk det.) Trenger forslag til flere tema, og aller helst noe dere kan skrive om sjøl!

Av annet stoff har jeg avtale om referat fra Helgøya. Og da kommer jeg til å trenge noen til å skrive fra NM også. Har noen vært på arrangementer i løpet av sommeren, tas bidrag imot med takk.

Og selvfølgelig også alle andre saker dere kan tenke dere å skrive om, og også tips om annet stoff som vi kan få lov til å bruke.

Tenker deadline en gang rundt buemakerseminaret, sånn at vi kan få med noe derfra også, men det gjør ikke noe om ting kommer før, så jeg kan begynne på jobben.

Lars
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Lurz »

Hei
Minner om at det nærmer seg tida for at jeg må snekre sammen Tox2-18.

Tenker deadline (aller) seinest to uker etter buemakerseminaret, dvs 11.nov. (selvfølgelig, redigert) Alt som kommer før er fint, da kan jeg begynne å se på det.

Noen har sagt ja til å skrive ting, håper dere er i rute? :)

Men jeg trenger mer stoff, hvis ikke blir det tynn blekke denne gangen også. (Som jeg har sagt før så kan jeg ikke skrive hele blader sjøl, blekka er helt avhengig av bidrag.) Så hvis noen av dere har ting dere har lyst til å skrive om, så skriv og send. Tenker litt tema på historisk skyting denne gangen, så har dere noe sånt er det ekstra bra. Lurer dere på noe så spør meg gjerne. (toxofil@langbue.no) Eller FB, eller forumet....

Også fint med stoff fra ting som skjer runtforbi, eller fra ting som har skjedd i sommer. Vil forresten også gjerne ha bra bilder fra stevner i sommer. Eller fra andre ting.

Om dere skriver så husk gjerne illustrasjoner, som vi kan bruke i bladet. Vi kan ikke rappe fritt sjøl om ting ligger på nett. Husk også at trykk krever bedre oppløsning på bildene enn på en skjerm. :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Ingis »

Burde være nok av stoff å ta av til julenummeret. I fjor måtte noe stå over til vår-nummeret, hvis jeg ikke husker feil. Vår og sommer inneholder jo mange arrangement. Vikingmarkeder (Borre, Bronseplassen,Sarpsborg), mange NL-medlemmer var med der, men hvem har bilder og hukommelse til å skrive? American Round i Fredrikstad, Tribus og lengdeskyting i Vestfold. NM i Østfold bør gi noen sider med bilder og tekst.
Tror ikke vi skal være redd for en tynn blekke, hvis noen kan bidra med noe fra disse arrangementene. Kanskje må man spørre noen i forkant om å skrive litt fra det som skjer. Skal selv se om jeg får sendt et lite bidrag. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Lurz »

Ingis skrev: 13 okt 2018, 20:07 Tror ikke vi skal være redd for en tynn blekke, hvis noen kan bidra med noe fra disse arrangementene. Kanskje må man spørre noen i forkant om å skrive litt fra det som skjer. Skal selv se om jeg får sendt et lite bidrag. :)
Ordet er hvis
Har sendt opptil flere forespørsler om noen kan skrive fra arrangementer. Du er den første som svarer :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Jæger »

Jeg skriver gjerne en liten sak om American Round i Fredrikstad.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Lurz »

Kjempe! :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Lurz »

Da var det deadline ut i går! :shock:
Er en del som ikke har levert som avtalt. Ingen nevnt, men ingen glemt. :?

Ny deadlie til over helga. Seinest.

Ikke stoff, tynt blad :wink:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Lurz »

Da er Tox 18-2 i posten!
God jul! :D :D :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Jæger »

Vel blåst og god jul!

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Jæger »

Når man er så heldig at redaktøren ringer og spør om han skal ta med Toxofil på trening.... Veldig bra nummer, både i bilder og tekst. Dette skal nytes med tøfler, fyr i ovnen og det beste fra det skotske kjøkken. Mange takk til dere som har bidratt! Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Harald »

Bowmore! Har smakt den en gang og hvis jeg ikke husker feil ryker det nesten av flaska når du åpner den. Den er for spesielt interesserte! Uttrykket ''utpreget røyksmak'' får nytt innhold.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Jæger »

Ord som leirbål, kaistolpe og tjærebredd pram kan gjerne brukes når man skal beskrive smaken, ja :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Oddbjørn »

Flott, da er det bare å sjekke postkassa. :D
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av HEO »

Dette ble da en riktig så koselig utgave. Takk!!
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Toxofil nr.2 2018.

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg har de seks første utgavene av Toxofil som pdf filer, for de som er opptatt av eldre historisk materiale
Bilde
Svar