Historisk blink

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Jæger »

Lurz skrev: 04 sep 2017, 18:22 Nå har vi hatt de samme blinkene/blinktypene ganske lenge både inne og ute. Det har ført til at vi har en ganske omfattende adelskalender som gir oss et sammenligningsgrunnlag bakover i tid. Jeg syns sånt har en verdi, og at vi derfor ikke bør skifte blinker for ofte.
...
Hvis vi ønsker å beholde en type "stubbeblink" ser jeg ikke noen grunn til å forandre den vi har.
Dette er jeg enig i, det finnes gode grunner til å fortsette med den eksisterende. Enten bruke den som den er og skille på treff i 3-poengeren ved poenglikhet eller så kan man forandre til noe helt nytt. Noen av oss sliter med å sikte på den eksisterende. Ellers er det kanskje sånn at noen sprer mye i høyden, andre mye til sidene, de beste pleier å vinne uansett.

Angående Adeslkalenderen, Lurz - hva skjer med den med tanke på oppdatering? Jeg husker ikke helt hva man ble enige om.
Forøvrig: God tur hvor du enn skal og nyt :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av GreenMan »

Jæger skrev: 04 sep 2017, 18:38 Enten bruke den som den er og skille på treff i 3-poengeren ved poenglikhet eller så kan man forandre til noe helt nytt.
Mener å huske at det er vel gjengs i dag (men aldri blitt brukt). Utendørs så er det vel flest treff fra 30m som gjelder (kan hende hukommelsen spiller meg et puss)
Jæger skrev: 04 sep 2017, 18:38
Angående Adeslkalenderen, Lurz - hva skjer med den med tanke på oppdatering? Jeg husker ikke helt hva man ble enige om.
Ja si det - det beste er vel egentlig bare å ta de 10 øverste. Hvis noen lager lista så legger jeg den ut.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk blink

Legg inn av Bowman »

Mye bra her, men noe av meningen med Tribus nå er at den ikke skal likne på historisk runde, men være en middelalderturnering fordelt på 3 festivaler. Den skal ikke være et sammenlikningsgrunnlag fra andre arrangementer. Hva som var meningen med <tribus før er noe helt annet. Vi prøver å lage en pomp og prakt turnering med høy middelalderfaktor.
UteNM er ikke noe tema i denne sammenhengen. Hold Tribus utenfor uteNM. Den genererer ofte skyttere som ikke stiller på NM. Dessuten har glassfiberbuene en plass her. De blir solgt på festivalene, enten dere liker det eller ikke. Ikke gjør det enda vanskeligere å bli kvitt disse buene på uteNM. Tribus er en konkurranse hvor vi har et festivalpublikum å tilfredsstille. Her har vi virkelig muligheter for å dra publikum. Vi er i dialog med festivalledelsen ved tre festivaler og det er en mulighet for at vi kan tjene penger på det. Det skal ikke være en utvidelse av historisk runde. Vi skal bruke Heroldere og kjøre på med høy show faktor så langt det er mulig. Vær så snill. La meg håndtere dette uten 2-3 år med diskusjoner. Så ser vi hva det blir. Funker det ikke så får vi evaluere det. Her er det viktig at bueskytterne spiller på personligheten sin og viser frem middelalderfiguren de ønsker å fremstille
Er ikke noe av meningen med historisk bueskyting og vise allsidige skyttere som kan beherske flere typer blinker og like mye vise frem historisk skytestil?
Skal vi bare bruke en blink som gjelder over hele linja og dyrke frem spisskompetanse på treffe en stolpe?
Tribus slik jeg vil prøve å få det til vil bli å vise frem en allsidighet knyttet til hva NL driver med. Og samtidig utfordre historiske skyttere knyttet til en spesiell tidsepoke.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Jæger »

Jeg har forstått det som at diskusjonen dreier seg om blinken til inne-NM.
Det funker som det gjør, mitt poeng er enten kjør som før eller så bør man vurdere en ny blink som er enkel å lage, se og dømme. Ikke lage en videre inndeling på dagens.

Tribusen fungerer vel greit?

For egen regning synes jeg det kan være godt å få luftet tanker og ideer av og til selv om en ender opp uten endring av utgangspunktet.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk blink

Legg inn av Bowman »

Jeg kan godt leve med blinken på inneNM en stund til. Tribus fungerer men er ikke en del av denne diskusjonen. Jeg brukte den som et eksempel, da jeg ønsker å utrede runde blinker. Styret kommer til å gjøre noe med Tribus og se hva det blir.

Men det er noe vi kunne gjort i første omgang, og det er avstandene. 18 meter er en fita avstand og den kan fjernes. Hva med å skyte på 7, 14 og 21 meter?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Lurz »

Tanken min var ikke at Tribus skulle være det samme som historisk runde. Er fullt klar over at Tribus er noe annet. Er tilogmed enig i det med høy middelalderfaktor. :shock: :D

Jeg mener bare at skal vi først skifte blink (og dermed kaste de gamle resultatene og adelskalenderen) så bør det være såpass gjennomtenkt at det nye systemet kan vare en stund, og at vi ikke innfører endringer annethvert år. Da syns jeg heller vi skal bruke et år ekstra på å finne et godt opplegg. Det vil også si at hvis vi fx skal endre avstandene til 7 - 14 - 21m så bør det gjøres samtidig som blinken skiftes, ikke et år eller to etter.

I den sammenhengen bør vi vel nesten se på om det er plass til å gå til 21m på de stedene det er aktuelt å skyte inne. Og da bør vi kanskje også tenke på om vi skal fortsette med 28 - 35m som lengste avstander på uteNM? Eller ikke. Men skal det endres bør det skje samtidig.

Det andre jeg tenkte ville være en fordel er at skal vi trykke opp blinker til både ute- og inne-NM så er det kanskje en fordel både praktisk og økonomisk at de er like. (Og igjen- så kan Tribus bruke noe annet. Eller ikke. :) )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk blink

Legg inn av Bowman »

Lurz skrev: 15 sep 2017, 11:00 Tanken min var ikke at Tribus skulle være det samme som historisk runde. Er fullt klar over at Tribus er noe annet. Er tilogmed enig i det med høy middelalderfaktor. :shock: :D

Jeg mener bare at skal vi først skifte blink (og dermed kaste de gamle resultatene og adelskalenderen) så bør det være såpass gjennomtenkt at det nye systemet kan vare en stund, og at vi ikke innfører endringer annethvert år. Da syns jeg heller vi skal bruke et år ekstra på å finne et godt opplegg. Det vil også si at hvis vi fx skal endre avstandene til 7 - 14 - 21m så bør det gjøres samtidig som blinken skiftes, ikke et år eller to etter.

I den sammenhengen bør vi vel nesten se på om det er plass til å gå til 21m på de stedene det er aktuelt å skyte inne. Og da bør vi kanskje også tenke på om vi skal fortsette med 28 - 35m som lengste avstander på uteNM? Eller ikke. Men skal det endres bør det skje samtidig.

Det andre jeg tenkte ville være en fordel er at skal vi trykke opp blinker til både ute- og inne-NM så er det kanskje en fordel både praktisk og økonomisk at de er like. (Og igjen- så kan Tribus bruke noe annet. Eller ikke. :) )
Flott da er vi enige. Jeg er enig i at utskiftning av blinker på uteNM og inneNM bør være gjennomtenkt og det må utredes nøye. Jeg er også enig i at alt bør gjøres på likt og ikke stykkevis og delt. Det er ikke sikkert det går an å skyte på 21 meter inne. Vi tar den diskusjonen på årsmøtet. Tribus skal bruke noe annet.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Historisk blink

Legg inn av Ingis »

Hvordan går det med forslag til ny blink på inne NM? Det ble satt ned en komitee på årsmøtet i fjor. Vil man komme med et forslag til årets Årsmøte?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk blink

Legg inn av Lars Jensen »

Kanskje det kunne vært lagt ut noen bilder av de ulike blinktypene? Jeg har i et hvertfall nok med å huske hvordan blinken ser ut i dag... :shock:
Kan det bøyes, kan det skytes!
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Historisk blink

Legg inn av Ingis »

Forslagene fra "Blink"-komiteen er kommet og hvis jeg har forstått det riktig er det kun disse forslagene det skal stemmes over på ekstraordinært årsmøte under Ute NM i august? Altså ingen andre forslag kan fremmes?
For meg ble det ikke særlig lettere å bestemme meg for et av forslagene. I utgangspunktet syntes jeg Gerald's forslag hørtes fornuftig ut, men da må vi forandre poengregningen. En sirkel-blink med 3 sirkler fjerner oss helt fra den eksisterende blinken, men den er det historisk belegg for, og poengberegningen blir som før.
Spørsmålet blir kanskje om hva som er viktigst. Belønning av vertikal treff eller "rettferdige" sirkel-soner.
Jeg har ikke klart å bestemme meg ennå. :?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av Are »

Ut fra det jeg husker av Gerald sin presentasjon var han egentlig mer tilhenger av sirkulære blinker. Han forslag var såvidt jeg skjønte det å tilnærme eksisterende blink til sirkulær poenggivning, uten å lykkes helt med det (etter min mening).

Det er flott at disse blinkene ble beskrevet i Tox. Jeg mener andre forslag også bør kunne fremmes. Men da i god tid til ute-NM og med en god begrunnelse til hvorfor det er et alternativ. Og det å fremme et forslag bare for å øke mengden blinkforslag anser jeg som unødvendig. Skal man nå fremme andre forslag bør det være en reell forbedring (historisk forankring e.l.) i forhold til eksisterende blinkforslag.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Lurz »

Såvidt jeg har forstått Gerald er det meningen at forslaget hans skal premiere horisontal presisjon mer enn vertikal. Men ikke så mye mer som den skiva vi har nå.
Årsmøtet bestemte at skive til inne-nm skal bestemmes på ekstraordinært årsmøte, men det er vel ikke sagt at bare komiteens forslag kan stemmes over. Enig i at de som mener de har bedere forslag bør presentere dem før møtet, for eksempel her, så vi kan vurdere dem. Og at vi begrenser oss så vi ikke får hundreogfjørten forslag. Hadde vel vert fint med litt debatt her på forhånd?
Sjøl har jeg ikke helt bestemt meg, men tenker enten den vi har i dag, der vi har en adelskalender gjennom flere år, eller den runde som har en historisk forankring. I såfall kunne vi kanskje samordne med Tribus også, enklere produksjon med en type skiver.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av GreenMan »

Jeg har et forslag (og det gir 0 poeng i midten :p)

Og jeg synes egentlig fortsatt at den skiva som brukes inne i dag er veldig god (all ære til Ingar som introduserte den i utgangspunktet) Idag bruke det en sirkulær blink på Tribus, en stamme som på mange måter kan minne om det dele kvister på ute NM, og en variant av denne som ikke straffer så hardt om du bommer på senter som stolpen.

Uansett - synes det bør være mulig å komme med gode forslag frem til en frist.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Jæger »

Det ble bestemt på ekstraordinært årsmøte under ute-NM å beholde dagens inneblink.
Er skiver i trykken - og er det mulig å få kjøpt til lokale stevner?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Historisk blink

Legg inn av Ingis »

Tror NL- styret jobber med saken. Mener at Dag er satt på jobben. :)
"Back to nature!"
Svar