Historisk blink

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Historisk blink

Legg inn av Ingis »

Er tiden inne for å forandre blinken vi benytter på inne NM? Jeg var selv delaktig i å innføre blinken vi benytter i 2012. Hovedtanken var å lage en blink hvor de fleste fikk poeng, samt at de beste skytterene fikk sine utfordring. En videreføring av historisk stubbeblink fra ute NM med et utvidet sideområde og et rundt senter ble resultatet. I ettertid var det kanskje ikke den optimale løsning, da skudd som f.eks. traff 1 cm fra senterblink fikk samme uttelling som et skudd plassert helt oppe eller nede på stubben. I etterklokskapens navn tror jeg nok at en blink med et senter, bør ha like poengområder med avstand fra senter. Historisk har vel en rund blink var den dominerende. Litt usikker på om jeg har fått fram hva jeg mener. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Jæger »

Jeg hørte noen snakke om ytteligere poenginndeling av 'innendørsstubben' under inne-NM. En enklere måte å gjøre det på er vel å gjeninnføre FITA og for eksempel 1, 3, 5, 7 og 9 poeng etter fargene som i eldre tider? At det er en blink alle har enkel tilgang til kan muligens være et argument. Når det er sagt, jeg synes det er gøy å skyte bue og treffe folk. Hvordan poengene regnes er ikke så nøye, egentlig ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av GreenMan »

Gjeninnføring av FITA - nei takk (selv med "gammel" poengberegning). Jeg var lenge ikke med på innendørs fordi jeg ikke liker den type blinker og vil nok ikke bli med hvis vi går tilbake til det. Jeg liker "stubben". Veldig enkel og egentlig en grei fordeling av poeng.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk blink

Legg inn av Allan »

Dette er en diskusjon som har dukka opp flere ganger i løpet av året, og her kan det være ulike syn litt utfra hva en ønsker av en blink. Først og fremst synes jeg ikke en bør skifte blink for ofte, det blir mer rot enn det er til gavn. Når det er sagt, er jeg enig i at dagens blinker har forbedringspotensial. Det jeg særlig tenker på er - i likhet med flere, som Ingis - er formatet. Historisk har man nok stort sett brukt en rund blink, og særlig på blinker med ulike poengsoner blir det litt feil (tenk blinken til NM inne).
Samtidig meiner jeg dagens blinker har noen gode sider, spesielt at de er så enkle. Enkle blinker med få eller ingen poengsoner er enkle å anvise og harmonerer godt med historisk bueskyting som idrett. Å få et mer omfattende blinksystem med flere poengsoner vil ikke være noen god retning å gå for oss, trur jeg. Aller helst ville jeg sett en sirkulær blink som ikke er større enn at vi kan bruke den på de samme holdene som vi gjør i dag, evt. med en ring mot midten, men ikke mange ringer.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av GreenMan »

Alternativ med poengfordeling 1 - 2 - 3

Bilde

Ytterst sirkel har en diameter på 60 cm og en bredde på 15 cm, deretter er den rød på 30 cm diamter med 10 cm bredde og den innerste gule har 10 cm diameter. Enkel og lett og anvise.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk blink

Legg inn av Allan »

Umiddelbart fikk jeg litt bakoversveis av fargene, men så innså jeg at det svarte bare er bakgrunnen til den hvite blinken, og da hjalp det litt! Jeg er ordentlig skeptisk til farger, men i rettferdighetens navn kan jeg jo tenke meg at fargene er noe roligere ute i den fysiske verden enn på mobilskjermen min. Enkel å anvise, enkelt utseende. Forslaget er slettes ikke så galt!
Skal vi endre blinken må vi vel diskutere det på årsmøtet, og da burde vi ha laget et eksemplar eller to av de mest aktuelle forslagene så de kan vurderes på hold og påskytes.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av GreenMan »

Den røde vil nok ikke bli så rød på print (trykk klarer ikke så rød). Jeg kjørte bare en fargepalett med tydelige skiller, også for de som er rød/grønn frageblinde og den har tre av de samme fargene som FITA. Men en svarthvitt versjon kommer her:
Bilde
Fordelen med dette forslaget er at poengfordelingen er den samme som vi allerede bruker, men sirkulær og dekker en 60 cm matte som er det vi har.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av dagsunde »

Liker den gamle veldig godt.
Det sagt...
Åpen for Stians utkast, forutsatt at;
a. Arealer på 3-2-1 er noenlunde det samme som i dag, pga. sammenlignbarheten.
b. Begrenset antall farger, og helst ganske duse.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk blink

Legg inn av Allan »

dagsunde skrev:Liker den gamle veldig godt.
Det sagt...
Åpen for Stians utkast, forutsatt at;
a. Arealer på 3-2-1 er noenlunde det samme som i dag, pga. sammenlignbarheten.
b. Begrenset antall farger, og helst ganske duse.
Dagens blink har en senterpåle på 24 cm og en senterblink på 12 cm, så vi er ikke milevis unna forslaget til Stian. Kanskje en burde tatt seg bryet med å finne ut hvordan denne blinken ville framstå med de måla.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk blink

Legg inn av Bowman »

Jeg liker den runde som Stian foreslår. Ikke ulik den jeg selv har komponert i fem soner. Hva med hvit med tone i en eller annen retning og rød, gul(gull) med en riktig rødfarge. Jeg er ikke glad i stubben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av GreenMan »

Har laget et alternativ med 24cm 2 poenger - grå er gamle to poengeren. Liker vel egentlig fortsatt stolpeversjonen best

Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Jæger »

Noen liker stubben, andre ikke. Selv synes jeg den er OK og man kan skille de beste ved å tegne en innersone på dagens senter. 6 cm diameter, for eksempel. To skyttere med like mange poeng skilles på antall innertreff. Til dømes 142 poeng med 32x (innertreff) foran 142 poeng med 15x.
Mitt forslag med FITA var kun fordi det er en skive alle får tak i og kan trene og sammenlikne sin fremgang på. Den eksisterende krever en del jobb å kopiere. Jeg er enig i at 1 til 3 poeng er mer enn nok å holde orden på.
Det har kommet en del fine forslag, hva med å bare ha hvit skive, 12 cm svart senter og tynne, svarte poenglinjer? Krever lite jobb å lage i heimen og billigere(?) å trykke opp, skulle en tro. Enten 1 og 2 fordelt likt på resten av skiva eller 2 som bredda på stubben.
Det går fortsatt an å legge inn en innersone for å skille de supergode skytterne.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk blink

Legg inn av Are »

Jæger skrev:?..
Det har kommet en del fine forslag, hva med å bare ha hvit skive, 12 cm svart senter og tynne, svarte poenglinjer? Krever lite jobb å lage i heimen og billigere(?) å trykke opp, skulle en tro. Enten 1 og 2 fordelt likt på resten av skiva eller 2 som bredda på stubben.
Det går fortsatt an å legge inn en innersone for å skille de supergode skytterne.
Hørhør. For de av oss som ikke har verdens beste syn, gjør en slik løsning det lettere å fokusere på midten. Enkelt og tydelig.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Jæger »

Ja, tenkte det kunne være lettere for flere av oss å ha noe enkelt å se på Are :-)
Her er noen kjappe rablerier. Det etterlyses 3 og 2-poenger med samme mål som stubbeblinken for å kunne sammenlikne resultater. Jeg mener at så snart man forandrer blinken så kan man uansett ikke sammenlikne. Selv liker jeg harmonisk inndelte soner. Pent for øyet og vanlig på det meste av skiver jevnt over, etter min kjennskap til skyteskiver for det ene og annet. Man kan som tidligere nevnt vurdere en innersone som skille men er det ofte at folk i toppen skyter likt? I så fall kan man rangere etter hvem som har flest 3, deretter 2 hvis det fortsatt er likt. Det er ikke uvanlig i andre skytegrener, ihvertfall.

Likt fordelt etter radius (10, 20, 30) med 20cm senter synes jeg er for stort, mellom 12 og 15 med likedelt 1 og 2 utenfor synes jeg ser ålreit ut. Jeg synes ikke 12cm 3-poeng og 24 cm 2-poeng ser bra ut, men det er meg ;-) Keep it simple, som engelskmannen sier (men kanskje ikke gjør...når en ser på skiva hans - ref. The Prince's Reckoning).

Bilde

Edit: Skrivefeil og litt presisering
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk blink

Legg inn av Lurz »

Nå har vi hatt de samme blinkene/blinktypene ganske lenge både inne og ute. Det har ført til at vi har en ganske omfattende adelskalender som gir oss et sammenligningsgrunnlag bakover i tid. Jeg syns sånt har en verdi, og at vi derfor ikke bør skifte blinker for ofte. Da bør vi bruke god tid på å behandle en sånn sak grundig, så den skivetypen vi kommer fram til kan vare en stund. Jeg mener vi bør diskutere det på kommende årsmøte, så jobbe videre med det fram til et vedtak på det neste. Til da vil kanskje mattene vi har nå også være modne for utskifing uansett (gammel kasserer som snakker :) )

Hvis vi ønsker å beholde en type "stubbeblink" ser jeg ikke noen grunn til å forandre den vi har. Hvis vi vil over til en sirkelforma blink vil sammenligning av poeng uansett bli feil, og vi må starte en ny adelskalender på samme måten som vi gjorde da vi gikk bort fra FITA blinken. (Tror forresten det heter World Archery, WA, nå. Selv om den gamle Foreign Interference with Traditonal Archery var morsommere)

Om vi vil ha en rund blink tror jeg det er lurt å finne fram til en skive som kan brukes både inne, ute, på Tribus, og i eventuelle andre sammenhenger. (Jeg tror Vibeke hadde et poeng i innlegget på fb om at det var bra at Tribus ga folk en mulighet til å sammenligne seg med andre) York round og American round er selvfølgelig noe annet. Her mener jeg veldig at som en historisk forening bør vi bruke de historiske skivene som hører til.

Hvis vi skal trykke en blink syns jeg vi bør tenke trykkekostnader, dvs at det antaglig er rimligere å trykke svart på hvitt. Noe i retning av GreenMans eller Jægers forslag. Eller noe som ligner. Så lenge størrelsene på sirklene er de samme vil det ikke være noe som hindrer oss i å eventuelt bruke mer "middelalderske" farger og design på fx Tribus.

For å få diskusjonen videre fra nettforumene kunne det kanskje være en ide om styret lagde et forslag som kunne trykkes i Tox sammen med invitasjon til årsmøtet. I det hele tatt burde kanskje også forslag om dameklassen og flest mulig andre forslag også komme der?

ps - blir vekk ei uke, kos dere :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar