Felles klasse for herrer og damer.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Lurz »

Den der tror jeg nesten jeg støtter, Jæger :)
Forøvrig mener jeg (bortsett fra at det var synd at Kartago ble ødelagt) at hvis det skal stemmes på årsmøtet over om dameklassen skal vekk, så bør det vurderes om ikke bare damene bør ha stemmerett i den saken :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Lurz skrev: 02 sep 2017, 18:54 Den der tror jeg nesten jeg støtter, Jæger :)
Forøvrig mener jeg (bortsett fra at det var synd at Kartago ble ødelagt) at hvis det skal stemmes på årsmøtet over om dameklassen skal vekk, så bør det vurderes om ikke bare damene bør ha stemmerett i den saken :twisted:
Det har du helt rett i Lars.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

GreenMan skrev:
Lurz skrev: 02 sep 2017, 18:54 Den der tror jeg nesten jeg støtter, Jæger :)
Forøvrig mener jeg (bortsett fra at det var synd at Kartago ble ødelagt) at hvis det skal stemmes på årsmøtet over om dameklassen skal vekk, så bør det vurderes om ikke bare damene bør ha stemmerett i den saken :twisted:
Det har du helt rett i Lars.
For det første er jeg litt usikker på hvordan vi skal handtere det i forhold til vedtektene til NL, men det er en annen sak. Dette er en sak burde vært til høring i hele organisasjonen, men siden vi ikke har noe lokalorganisasjonssystem er det vanskelig. Derfor blir debatten begrensa til de som deltar via dette forumet og evt fb- gruppa. Det blir litt smalt, og danner ikke nødvendigvis noe godt grunnlag for vedtak om dette skulle fremmes til årsmøtet. Greier vi å få til en bedre prosess?
Forøvrig er forslaget til Jæger verd å tenke over.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Are »

Jæger kom meg i forkjøpet. Jeg hadde selv tenkt å fremme det :-). Personlig mener jeg det er riktigere at alle kan sammenliknes i en liste.
Er også enig i Lurz' forslag. Hva med å eventuelt å fremme forslaget som todelt. Først stemne over om kun damene får stemmerett. Deretter la damene stemme over forslaget hvis de får den.

Hvis vi setter rekrutteringsproblematikken under et litt annet lys:
Hvis toppresultatene i mannsklassen skal skremme damer fra å skyte, burde det ikke også skremme dårligere mannlige skyttere fra å delta. Det er langt fra alle mannlige skyttere som har mulighet til å vinne. Skal damene ha en egen klasse, burde vi nesten hatt en egen rekruttklasse for menn også hvis vi skal følge den logikken :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Lurz »

Min mening så langt:
Beholde dameklassen, med rekrutteringsargumentet.
Skal klassen fjernes vil jeg foreslå at bare damene har stemmerett. Kan ikke se det som noe problem ut fra vedtekter, så lenge årsmøtet vedtar det.
Følge Jægers forslag om konge/dronning og prins/prinsesse. Dvs to premieringer sånn som det er nå.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Jæger »

Jeg er vel egentlig for tre premieringer: Konge eller dronning samt prins og prinsesse. Her kan man eventuelt finne på egnede titler :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Tuva »

Jeg synes vel heller ikke konge, dronning, pris, prinsesse ideen er så dum. Har du en link til reglementet denne ideen er hentet fra Jæger? Så vi kan se på ideer om hvordan noe sånt bør formuleres.

Svar til Are på argument om rekrutteringsklasse. Ja skal vi være helt rettferdige på vinnersjanser burde en man ha en klasse man starter i og en eliteklasse man rykker opp i etter å ha scoret over X et Y antall ganger. Når jeg tenker på at dameklassen er bra for rekruttering tenker jeg ikke utelukkende på vinnermulighet for egen glede av å vinne noe. Jeg tenker vel så mye på at dameklassen synliggjør damene... Når en egen dameklasse står på listene og vi er garantert iallefall en dame på bildene av norgesmestere. Jeg er redd at damene hadde blitt mye mindre synlige uten den. Jeg tror det er viktig at det er tydelig at det er kvinner med.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Jæger »

Jauda, bare litt flere deltakere på Landsskytterstevnet. De har også klasseinndelinger og mange skytegrener men hovedkåringa sånn sett utenfra er vel Kongelaget som normalt vises på NRK1 på torsdager samt finalene i Stang- og Felthurtig som går fredag kveld i beste sendetid. De sistnevnte har nok større publikumsverdi og kan bedre sammenliknes med vår finale i Tribus Sagittariis. Uansett, ved en tredelt premiering i NL og om kvinneklassen består (som jeg forøvrig håper, her tror jeg rekruttering får gå foran likestilling) vil beste kvinne enten bli norgesmester totalt og dronning eller vinner av kvinneklassen og prinsesse.
Merk at jeg mener at juniorklassen også kan vinne konge-/dronningtittel såfremt de konkurrerer på like vilkår som i dag. Beste junior får vel premie i dag? Skulle beste junior bli dronning eller konge bør nest beste bli knekt eller svein ;-) Da kan man ende opp med totalt 4 premier: Konge/Dronning, Prinsesse, Prins og Junior - men likevel bare en mer enn i dag - riktig?

Sakset fra Skytterboka 2017-2018:
"Vinner på LS er Skytterkonge eller Skytterdronning. Videre:
a.
Ved Skytterkonge, og kvinne nr 2: Nr 2 er da Skytterprinsesse – nest beste mann er Skytterprins
b.
Ved Skytterkonge og mann nr 2: Nr 2 er da Skytterprins – beste kvinne er Skytteprinsesse
c.
Ved en Skytterdronning og kvinne nr 2: Nr 2 er da Skytterprinsesse – beste mann er Skytterprins
d.
Ved en Skytterdronning og mann nr 2: Nr 2 er da Skytterprins – nest beste kvinne er Skytterprinsesse"


Var det oppklarende?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Lurz »

Siden vi er "litt" færre :D
Konge eller dronning pluss prinsesse (vinner dame hvis konge) eller prins (beste herre hvis dronning)
Får da greie seg med royalisme :twisted: Kan vi finne på andre titler?
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Ingis »

Likestilling blir for meg feil når vi diskuterer dette tema. Historisk i f.eks. OL har det vært delte klasser. Tror ikke man finner mange damer som ønsker felles klasse, men jeg kan selvsagt ta feil. Argumentet for en eventuell rekrutteringsklasse for herrer syntes jeg er unødvendig. Kanskje bør skytterene heller fokusere på å forbedre seg fra konkurranse til konkurranse. Viktigst framover er å få rekruttert flere damer til bueskyting. :)
"Back to nature!"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Nå er vel Konge, Dronning, Prins og Prinsesse godt gyldige titler i historisk kontekst og forslaget er bedre enn å kåre kun ėn norgesmester, men da bør navnet på stevnet også endres ettersom man i et norgesmesterskap kårer norgesmestere. Forøvrig er det min mening at dagens klasser bør bestå, og vi bør premiere minst de tre øverste plassene i hver klasse.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Are »

Er det bare jeg som syns vi er litt vel gammeldagse. I mange idretter spiller forskjellen mellom kjønnene stor rolle i hvor lett det er å vinne. Spydkasting vil for eksempel aldri kunne ha en jevn konkurranse mellom kjønnene. Andre sporter som ridning, skyting og seiling konkurrerer kjønnene på lik linje. I våre vanlige konkurranseformer mener jeg ikke kjønnenes fysiske forskjeller påvirker mulighetene til å vinne. Unntaket er blinkskyting på langhold der det er en fordel å beherske kraftigere buer som f.eks. 50#. Men da er vi igjen tilbake til menn med handicap som ikke kan trekke 50# buer. Er det riktig at de skal konkurrere med mennene som klarer det?
Jeg anser en egen dameklasse som bakstreversk...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

Are skrev:Er det bare jeg som syns vi er litt vel gammeldagse. I mange idretter spiller forskjellen mellom kjønnene stor rolle i hvor lett det er å vinne. Spydkasting vil for eksempel aldri kunne ha en jevn konkurranse mellom kjønnene. Andre sporter som ridning, skyting og seiling konkurrerer kjønnene på lik linje. I våre vanlige konkurranseformer mener jeg ikke kjønnenes fysiske forskjeller påvirker mulighetene til å vinne. Unntaket er blinkskyting på langhold der det er en fordel å beherske kraftigere buer som f.eks. 50#. Men da er vi igjen tilbake til menn med handicap som ikke kan trekke 50# buer. Er det riktig at de skal konkurrere med mennene som klarer det?
Jeg anser en egen dameklasse som bakstreversk...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Det er fint dette kommer opp igjen, altså hva som er grunnen til at vi har denne diskusjonen: det er vanskelig å finne noen god -biologisk- grunn til å praktisere kjønnssegregering. Følgelig kan er det logisk at historisk bueskyting hører til idrettene der menn og kvinner konkurrerer sammen.

Det er lov å meine at dagens ordning bør bestå av andre grunner, som t.d. rekruttering av kvinner, men jeg synes en bør tenke nøye gjennom om det er et hensiktsmessig virkemiddel til nettopp det.

Jeg er usikker på det med langhold: det er mer enn bare pundstyrke som påvirker pilas bane. Slik jeg forstår deg, Are, meiner du at det er en fordel med ei bue som gir flatere flukt på pila på langt hold, men sjøl 50 eller 60# vil måtte øke elevasjonen på 50 meter, så da er det snakk om grader av ulempe. Med optimalisert utstyr er ulempen mindre, mens med tunge piler eller treg bue er den større, sjøl med større dravekt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Are »

Kort fotalt så er det lettere å treffe jo flatere pilbanen er. For de som sikter, vil det være en stor fordel å se pil og blink i samme synsfelt. Men det jo andre faktorer enn buestyrken som tilsier hvor flat banen bør være. Små fjær og lette piler utgjør også mye for pilbanen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Sturlabuer »

Min mening er at det er best med delt dame- og herreklasse.

Stort sett ser jeg at menn bruker kraftigere buer. Det gir som nevnt flatere pilbane og gjør det lettere å sikte.
En annen ting som jeg har observert er at det på stevnene våre alltid er en del avhopper piler.
Det er de som bruker svakere buer som er mest plaget av dette, les damer og juniorer.
En medvirkende årsak er også at pilene de bruker er lette, men bruker de tyngre piler når de ikke frem (langhold).

Selvsagt er det jo også noen karer som skyter med buer som blir for tunge til sikting/skyter gjennom blinkene, men det får de ta på egen kappe.

En løsning er kanskje at kun damer diskuterer dette sammen og eventuelt tar med et forslag til årsmøtet.
De må gjerne få innspill fra alle de måtte ønske.
Ønsker damene da en felles klasse, ville det være vanskelig for oss andre å stemme nei til det.

Da er det vel heller ingen vedtekter som legger hindringer.
Svar