Felles klasse for herrer og damer.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Er det herre og dameklasse i krigføring også? Kvinner er på vei inn forsvaret og skal forsvare både gård og grunn hvis det blir aktuelt. Men de trenger vel bare å slåss mot andre kvinner. :mrgreen:
Krig og sportsskyting har hengt sammen i tykt og tynt siden tidenes morgen. Kvinner skal forsvare mann og barn med kuler og krutt i framtida. Sånn er det litt i idretten også. I noen idrettsgreiner har vel kvinner og menn godt av å være sammen. Så lenge det ikke handler om styrke men mer om intelligens. Skyting, syncronsvømming, sjakk, biljard, kurong, kappgang, stuping, rally, formel , bakkeløp, bordtennis, bodybuilding osv. Kommer ikke på noe mer akkurat nå. Jeg prøver å ikke være flåsete, selv om sikkert noen vil beskylde meg for det nå. Jeg prøver å se litt muntert på det. Handler det virkelig om at menn er sterkere i bueskyting, eller handler det om at vi menn er litt kørka når det gjelder kjønnssegregering? Jeg bare spør. Jeg kan bare ikke i min villeste innerste fantasi forstå at bueskyting handler om styrke og at menn har bedre muligheter her. Og hvorfor i all verden skal bare kvinner få bestemme dette? De skal selvsagt få være med å stemme. Kvinner fikk stemmerett for mange år siden, men vi menn har da ikke mistet vår av den grunn.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg synes fortsatt at denne diskusjonen har alt for mange menn og for få kvinner som mener ting.
Det spiller kanskje liten rolle for oss gutta om noen (litt for få) damer skyter i samme klasse.
Men det viktige her er vel hva damene selv ønsker?

Forøvrig når det gjelder stemming, fortsatt er det svært ulik kjønnsfordeling, så er det forskjell
på demokrati og flertallsdiktatur :wink:
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

Ikke bare mangler denne diskusjonen kvinnelige deltakere, den er prega av en utrulig gammeldags tankegang. Å stille spørsmål om hvorfor jeg som mann engasjerer meg i å oppheve kjønnssegregering er en til de grader avsporing av diskusjonen. Hvis jeg ikke har noe med å diskutere OM det skal finnes ei kvinneklasse eller ikke, så bør dere, mine meningsmotstandere, jammen holde dere for gode til å meine at den BØR finnes.
Jeg er svært overraska over at så mange menn i 2017 er opptatt av at kjønnene skal konkurrere hver for seg. Fram til 1913 hadde ikke kvinner stemmerett i Norge. Hvis ingen menn hadde stemt for det, hadde det ikke blitt innført. Det er mulig å anta et solidarisk standpunkt som ikke har konsekvenser for en sjøl, av hensyn til oss alle.
Argumentene som går rundt styrke og utstyr er helt innholdsløs. Det er ingen ting som hindrer alle i å skaffe seg bue som passer bra med tilhørende piler. Å meine at en burde ha utstyrsregler for å opprettholde likhet i konkurransen betrakter jeg som en stråmann.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Enig med deg Allan, men jeg tror egentlig ikke dette mannsdominerte forumet er stedet å ta denne diskusjonen. Mitt forslag er at det sammen med Tox neste gang sendes ut et høringsforslag som styret utarbeider til alle medlemmer - men URL´en til denne diskusjonen og at vi også får frem endel av argumentene som har kommet her for og imot på medlemssiden vår på Facebook.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Bra Allan. Det handler da ikke om at kvinner selv skal bestemme om de vil skyte sammen med de selvsagt langt sterkere og flinkere mannfolka. Vi skal liksom være gentlemen og ha kvinnfolka der de hører hjemme. For noe jævla vrøvl. Kvinner skal sidestilles med menn i størst mulig grad og det gjelder i høy grad bueskyting. Jeg vil gjerne være aktiv deltaker m h t likestillingsarbeid og ønsker å stemme og mene noe om dette. Sitte på gjerdet å la kvinnfolka få bestemme hvor de hører hjemme. «Dette overlater vi til kvinnfolka» utrolig gammeldags. For meg blir dette diskriminerende. Likestillingsarbeid må da utøves av begge kjønn. Denne diskusjonen kunne vært ført i NL s medlemside på Facebook. Der er nemlig kvinnene.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

Godt poeng, Stian. Som sekretær faller det kanskje på meg å skrive det du skisserer. Jeg skal lese grundig gjennom denne tråden og prøve å gi en ryddig framstilling av argumentene som er framsatt.
Det jeg kunne ønske meg mer av er argumentasjon som tar mer for seg dette med rekruttering. Jeg legger merke til at det antydes som argument for status quo, uten at det utdypes videre. Jeg er åpen for at det kan være et vektig argument, men jeg skulle gjerne hatt litt mer kjøtt på beinet. Ikke minst fordi vi midt oppe i prinsipielle diskusjoner bør prøve å ta inn det perspektivet om hva som vil være best for NL som organisasjon.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Bowman skrev: 18 okt 2017, 20:27 Denne diskusjonen kunne vært ført i NL s medlemside på Facebook. Der er nemlig kvinnene.
Nja - jeg prøvde å starte en debatt der eller invitere dem inn hit. Kun et svar. Og det var negativt.
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Sturlabuer »

GreenMan skrev: 18 okt 2017, 21:38
Bowman skrev: 18 okt 2017, 20:27 Denne diskusjonen kunne vært ført i NL s medlemside på Facebook. Der er nemlig kvinnene.
Nja - jeg prøvde å starte en debatt der eller invitere dem inn hit. Kun et svar. Og det var negativt.
Bilde
Igjen, hvis damene selv synes dette er en god idé, så har jeg ikke noe imot det.
Allan skrev: 18 okt 2017, 16:43 Ikke bare mangler denne diskusjonen kvinnelige deltakere, den er prega av en utrulig gammeldags tankegang. Å stille spørsmål om hvorfor jeg som mann engasjerer meg i å oppheve kjønnssegregering er en til de grader avsporing av diskusjonen. Hvis jeg ikke har noe med å diskutere OM det skal finnes ei kvinneklasse eller ikke, så bør dere, mine meningsmotstandere, jammen holde dere for gode til å meine at den BØR finnes.
Jeg er svært overraska over at så mange menn i 2017 er opptatt av at kjønnene skal konkurrere hver for seg. Fram til 1913 hadde ikke kvinner stemmerett i Norge. Hvis ingen menn hadde stemt for det, hadde det ikke blitt innført. Det er mulig å anta et solidarisk standpunkt som ikke har konsekvenser for en sjøl, av hensyn til oss alle.
Argumentene som går rundt styrke og utstyr er helt innholdsløs. Det er ingen ting som hindrer alle i å skaffe seg bue som passer bra med tilhørende piler. Å meine at en burde ha utstyrsregler for å opprettholde likhet i konkurransen betrakter jeg som en stråmann.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Nei, det er ingenting som hindrer noen i å skaffe seg bue som er godt tilpasset pilene, men det er vanskeligere å få til med en svakere bue enn en kraftigere en. Det finnes det gode anekdotiske bevis på :wink:

Hilsen en som er så forsteinet mannssjåvinist at han mener de som blir mest berørt kanskje bør ha mest å si i saken :twisted:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Sturlabuer skrev: 18 okt 2017, 22:06
GreenMan skrev: 18 okt 2017, 21:38
Bowman skrev: 18 okt 2017, 20:27 Denne diskusjonen kunne vært ført i NL s medlemside på Facebook. Der er nemlig kvinnene.
Nja - jeg prøvde å starte en debatt der eller invitere dem inn hit. Kun et svar. Og det var negativt.
Bilde
Igjen, hvis damene selv synes dette er en god idé, så har jeg ikke noe imot det.
Allan skrev: 18 okt 2017, 16:43 Ikke bare mangler denne diskusjonen kvinnelige deltakere, den er prega av en utrulig gammeldags tankegang. Å stille spørsmål om hvorfor jeg som mann engasjerer meg i å oppheve kjønnssegregering er en til de grader avsporing av diskusjonen. Hvis jeg ikke har noe med å diskutere OM det skal finnes ei kvinneklasse eller ikke, så bør dere, mine meningsmotstandere, jammen holde dere for gode til å meine at den BØR finnes.
Jeg er svært overraska over at så mange menn i 2017 er opptatt av at kjønnene skal konkurrere hver for seg. Fram til 1913 hadde ikke kvinner stemmerett i Norge. Hvis ingen menn hadde stemt for det, hadde det ikke blitt innført. Det er mulig å anta et solidarisk standpunkt som ikke har konsekvenser for en sjøl, av hensyn til oss alle.
Argumentene som går rundt styrke og utstyr er helt innholdsløs. Det er ingen ting som hindrer alle i å skaffe seg bue som passer bra med tilhørende piler. Å meine at en burde ha utstyrsregler for å opprettholde likhet i konkurransen betrakter jeg som en stråmann.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Nei, det er ingenting som hindrer noen i å skaffe seg bue som er godt tilpasset pilene, men det er vanskeligere å få til med en svakere bue enn en kraftigere en. Det finnes det gode anekdotiske bevis på :wink:

Hilsen en som er så forsteinet mannssjåvinist at han mener de som blir mest berørt kanskje bør ha mest å si i saken :twisted:
Jeg husker det Stian. Det ble anbefalt å diskutere det i en tråd på Bueforum, men der er jo ingen damer.
Sturlabuer. Du er nok ingen mannsjåvinist :D Kvinnene har jo stemmerett. De skal selvfølgelig få stemme. Men siden dette handler om å lufte likestillingstanken opp mot bueskyting så synes jeg det er greit at også herrer må få mene noe om det.
Kanskje det er greit å ta det på Facebook.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Sturlabuer »

Bowman, det bør selvfølgelig kunne diskuteres av alle. Jeg selv bare misliker sterkt å få ting tredd ned over øra
og synes andre også skal få slippe det :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev: 18 okt 2017, 19:10 Enig med deg Allan, men jeg tror egentlig ikke dette mannsdominerte forumet er stedet å ta denne diskusjonen. Mitt forslag er at det sammen med Tox neste gang sendes ut et høringsforslag som styret utarbeider til alle medlemmer - men URL´en til denne diskusjonen og at vi også får frem endel av argumentene som har kommet her for og imot på medlemssiden vår på Facebook.
Bra forslag Stian. Blir nok et skikkelig hett årsmøte, :shock: men en real diskusjon gjør vel ingen ting. Jeg er også enig i at dette med rekruttering eller mangel på rekruttering for den saks skyld er et godt poeng. At dette er noe damene får ta seg av blir for dumt. Det må jo stemmes blant begge kjønn. Men det er morsomt å konstatere at dette får meninger og følelser i gang. Vinn og tap med samme sinn. Dette avgjøres demokratisk. Det er uansett vanskelig å vite hvilke konsekvenser dette kan få for fremtidig rekruttering og det er det eneste som kan få meg til å snu. Jeg vet ikke om jeg tør å gamble med det.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

GreenMan skrev: 18 okt 2017, 06:28
Harald skrev: 17 okt 2017, 23:30 Jeg synes i tillegg det er rart at ikke plasseringer står på resultatlista, sånn det er nå så er det bare vinneren som teller tydeligvis.
Avsporing og saksopplysning. Resultatlista sorteres etter plasseringer.
Ah my bad. Jeg hadde mine opplysninger fra inne-NM, hvor vi begge gangene jeg har deltatt måtte telle selv på lista som ble hengt opp.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Harald skrev: 18 okt 2017, 23:03 Ah my bad. Jeg hadde mine opplysninger fra inne-NM, hvor vi begge gangene jeg har deltatt måtte telle selv på lista som ble hengt opp.
Men på nettsidene våre ligger de etter plassering - at noen (tm) ikke fyller inn plassering skal ikke jeg ta ansvar for ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Hvis vi nekter å innse at det er fysiske forskjeller som kan gjøre konkurransen urettferdig og samtidig trer avgjørelser ned over hodet på de det gjelder så er det ikke likestilling vi driver med, det er dominans. Vi kan ikke tvinge damene inn på grunn av missforstått likestilling. Jeg er helt enig i at forskjellene utgjør minimalt på kort hold, noe jeg har sagt flere ganger, men hvis utstyret skal være avgjørende for rettferdigheten i en konkurranse så må det reglement til.
Bowman skrev: 18 okt 2017, 20:27 Bra Allan. Det handler da ikke om at kvinner selv skal bestemme om de vil skyte sammen med de selvsagt langt sterkere og flinkere mannfolka. Vi skal liksom være gentlemen og ha kvinnfolka der de hører hjemme. For noe jævla vrøvl. Kvinner skal sidestilles med menn i størst mulig grad og det gjelder i høy grad bueskyting. Jeg vil gjerne være aktiv deltaker m h t likestillingsarbeid og ønsker å stemme og mene noe om dette. Sitte på gjerdet å la kvinnfolka få bestemme hvor de hører hjemme. «Dette overlater vi til kvinnfolka» utrolig gammeldags. For meg blir dette diskriminerende. Likestillingsarbeid må da utøves av begge kjønn. Denne diskusjonen kunne vært ført i NL s medlemside på Facebook. Der er nemlig kvinnene.
Hvem har sagt at mannfolka er langt sterkere og flinkere? At vi skal ha kvinnfolka der de "hører hjemme"? Ingen, så her er stråmannen din, Allan, og kilden til vrøvlet han snakker om selv. Dette kunne være en sunn diskusjon Bjørnar, men dette kalles stråmannsargumentasjon og hvis du skal dra debatten ned på dette nivået kan vi like gjerne gi opp.
Bowman skrev: 18 okt 2017, 14:56 Er det herre og dameklasse i krigføring også? Kvinner er på vei inn forsvaret og skal forsvare både gård og grunn hvis det blir aktuelt. Men de trenger vel bare å slåss mot andre kvinner.
Siden du selv begynte å snakke om vrøvl så får du ta en titt på dine egne innlegg. Vi skyter på blink, Bjørnar. Vi skyter ikke på hverandre. Enda hvertfall. Men ettersom krig ikke på noen måte er rettferdig så er kanskje ikke sammenligningen så dårlig likevel.

Edit: Skrivefeil, og det er sikkert fler...
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Mitt standpunkt i klartekst: Jeg har ikke noe i mot å konkurrere mot damer men ettersom jeg mener at konkurransen da blir urettferdig, om enn bare en anelse, i herrenes favør, mener jeg at avgjørelsen bør ligge hos damene. Men alle må få være med å diskutere, og det gjør vi jo i aller høyeste grad... 8)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Svar