Felles klasse for herrer og damer.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

dagsunde skrev:La meg minne om at jeg sa "har absolutt ingenting å si", jeg sa ikke at det "hadde lite å si"!

Da betyr det at det ikke har noe å si.

Rent bueteknisk/mekanisk er det kun et spørsmål om å tilpasse piler til buen man velger å bruke.

Tunes pil/bue riktig, har du den tilnærmet flat pilbane på 20 meters hold med en 25-30# bue, så styrke er rett og slett ikke en faktor her!

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Akkurat når det gjelder argumenter om styrke stiller jeg meg hundre prosent bak det Dag skriver her. Det er mange av oss som kunne skutt bedre i konkurranse med litt lettere buer enn det som brukes i dag, og jeg tør påstå at det er mange som hadde nytt godt av piler bedre tilpassa den bua de skyter med.
Som i all annen idrett er det ikke bare utøveren, men også utstyret det kommer an på. Å øke dravekt for å få en flatere bane på pila er heller ikke noe løsning i seg sjøl, da er optimalisering for å eliminere tap av kraft viktigere, men kanskje vanskeligere. Litt unødvendig tunge tupper, tung streng, unødvendig lange piler, høgere fjør enn høgst nødvendig etc vil alle bidra negativt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

Litt i forlengelsen av dette: det kunne vært interessant å prøve å finne ut hva som er suksesskriteriene i historisk bueskyting. Altså, hva kjennetegner de skytterne som gjør det veldig bra i våre konkurranser. Hva gjør de, hva for utstyr bruker de med mer. Jeg mistenker at antall timer med trening er den mest betydningsfulle faktoren, evt den mentale evnen til å takle konkurransesituasjonen, men jeg kan sjølsagt ta helt feil. Jeg trur ikke rå kraft kommer spesielt høgt opp, men det må noe data til for å gi noen svar her, synsing gir ingen svar.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Are »

Det bør vel også trekkes fram at da Bjørnar Burdal skjøt noen av de råeste poengsummene brukte han en bue med styrke på 20-tallet et sted. Husker ikke den nøyaktige styrken. Tror det var 28#. Det var en lang amerikansk flatbue. Han hevdet at det var mye lettere å treffe med den enn med en 40#.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Da jeg bare blir mer og mer sikker i min sak når det gjelder en felles klasse i bueskyting vil jeg hevde at dere som er for herre og dameklasse har tynnere argumenter enn oss.
Er det gammel vane som er problemet? Den kan være vond å vende. Are, Dag og Allan har svært fornuftige argumenter. Bueskyting handler ikke om styrke, og der det handler om styrke så har vi innført forskjellige klasser som passer for de fleste. Der tar man et valg m.h.t hvilken klasse som passer best.
Jo færre arenaer vi har som skiller herrer og damer jo bedre er det. Tungvektsboksing bør nok fortsatt ha egen herre og dameklasse. :?
Nå har de faktisk innført felles dusj på svømmehaller rundt omkring i landet. Litt usikker :shock: på hva jeg egentlig mener om det. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Kviljo »

Det absolutt viktigste argumentet må være rekrutteringen. Tror ikke det er smart å kjøre dette igjennom med mindre et markant flertall av de kvinnelige deltagerne ønsker det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev: 16 okt 2017, 20:48 Det absolutt viktigste argumentet må være rekrutteringen. Tror ikke det er smart å kjøre dette igjennom med mindre et markant flertall av de kvinnelige deltagerne ønsker det.
Og det er jeg 100% enig i. Foreslår at denne saken kommer godt ut på forhånd før årsmøtet og at vi på en eller annen måte kan trikse det til at det kun er kvinnene som kan stemme. Veit ikke hvordan det skal gjøres i praksis.

Ellers så er jeg jo egentlig 100% for en fjerning av kjønnsdelte klasser.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Vi får stemme over dette på årsmøtet. Skal bli interessant å høre hva kvinnene mener om dette. Det er uansett morsomt med en frisk diskusjon. Lenge siden vi har hatt rabalder og "dæven steike" og denslags. :shock:

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av dagsunde »

Går det an å la damene stemme over dette?
Eller at vi hannkjønn rett og slett avstår fra å stemme?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av dagsunde »

Legg ut noe på NL's FB-sider som får damene oppmerksom på problemstillingen...

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

Årsmøtesaker bør alltid forberedes godt. Forslaget, om det fremmes, bør ha en ikke for lang og balansert redegjørelse for intensjonen med forslaget og argumentene for. Så bør det i all anstendighets navn tillates en åpen debatt om saken, men fortrinnsvis med maksimal taletid for innlegg og replikker. Så må årsmøtet bestemme om saken skal avgjøres ved en avstemning der menn ikke har stemmerett. Forslagsstiller og/ eller styret kan anbefale en slik avgjørelse. Hele denne gangen i sakens behandling formidles årsmøtet før debatten starter.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Oddbjørn »

Høyst merkelig dette her, så vidt jeg vet har ingen av damene beklaget seg over at det er egen kvinneklasse. Så hvorfor i all verden skal noen mannebein på død og liv pushe det gjennom. Hvis dere er SÅÅ opptatt av likestilling burde det være en del andre viktige saker å ta tak i først.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Jæger »

Godt poeng, Oddbjørn!
Jeg mener fortsatt at forslaget om en vinner uansett klasse eller alder (konge/dronning) og videre prins/prinsesse/knekt e.l. i klassene kan fungere uten større endringer i dagens regelverk og muligens stimulere rekruttering.

Edit: Var det ikke noen som nevnte premiering til de tre beste i hver klasse også? Trenger ikke være voldsomme saker men 2. og 3. plass kan gå til det vi i kruttverdenen ofte kaller et 'dingsebord' og velge seg en dings, gjerne relatert til hva vi driver på med.
Videre er det et poeng at om damene ikke fremmer forslaget om fjerning av klasser så er det ikke behov for å debattere det for oss gutta?
Om det ikke kommer forslag til endring i klasseinnndeling så bør det komme et forslag om endring i reglene sånn at beste junior/kvinne/mann som skyter under like forhold vinner.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av olethearcher »

Jeg synes også forslaget til Jæger om en vinner uansett klasse og så klasseinndeling etter det er god ide. Og også det med topp tre premiering, hvertfall topp tre sammenlagt. Jeg har fått sammenlagt 2 og 3 plass på to ute NM (hamar og hønefoss), uten å bli nevnt med et ord under premieutdelinga :wink:
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Jeg registrerer at mine meningsmotstandere ikke har fremsatt noen andre argumenter enn at en beviselig forskjell i styrke, om den har lite å si eller ikke, kan kompenseres med utstyr. Da må vi ha et regelverk som regulerer hva slags utstyr kvinner og menn kan bruke. Klasser blir det uansett og den minst kompliserte måten å gjøre det på er sånn vi gjør det nå. Og Oddbjørn har evig rett; vi mannfolk skal vel for h...... ikke sitte her å fortelle kvinnene at de skal i samme klasse som oss. Og hvis jeg ikke husker feil var det jeg som foreslo å premiere 2. og 3. plassen i hver klasse også. Jeg synes i tillegg det er rart at ikke plasseringer står på resultatlista, sånn det er nå så er det bare vinneren som teller tydeligvis. Jeg liker heller ikke Konge/Dronning-prinsippet ettersom det da bør kompenseres på utstyrssiden. Vi må huske på at bueskyting er en mye mer fysisk sport enn rifleskyting, og rifleskytterene har virkelig kompensert med utstyr; dressene de skyter med utligner nesten all forskjell mellom kjønnene. Likevel er det fortsatt dame- og herreklasser i NSF sine grener.

Jeg kan faktisk ikke se én eneste grunn til at vi skal endre dette med mindre damene selv vil. Og jeg kan ikke se étt eneste argument for de skulle ville det.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Harald skrev: 17 okt 2017, 23:30 Jeg synes i tillegg det er rart at ikke plasseringer står på resultatlista, sånn det er nå så er det bare vinneren som teller tydeligvis.
Avsporing og saksopplysning. Resultatlista sorteres etter plasseringer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar