Felles klasse for herrer og damer.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Ingis »

Er det mulig å kontakte de damene som har deltatt i de seneste NM, og spørre dem hva de mener. Kanskje en jobb for styrets dame? :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Are skrev: 05 sep 2017, 20:59 Er det bare jeg som syns vi er litt vel gammeldagse. I mange idretter spiller forskjellen mellom kjønnene stor rolle i hvor lett det er å vinne. Spydkasting vil for eksempel aldri kunne ha en jevn konkurranse mellom kjønnene. Andre sporter som ridning, skyting og seiling konkurrerer kjønnene på lik linje. I våre vanlige konkurranseformer mener jeg ikke kjønnenes fysiske forskjeller påvirker mulighetene til å vinne. Unntaket er blinkskyting på langhold der det er en fordel å beherske kraftigere buer som f.eks. 50#. Men da er vi igjen tilbake til menn med handicap som ikke kan trekke 50# buer. Er det riktig at de skal konkurrere med mennene som klarer det?
Jeg anser en egen dameklasse som bakstreversk...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Jeg er enig med Are her. Det er litt bakstreversk med egen dameklasse, utdatert og litt misforståelser ute og går om hva som er diskriminerende. Kvinner blir fremstilt som det svake kjønn som må ha egen klasse for å hevde seg. Jeg liker ikke det. Rekrutteringsgrunnlaget er imidlertid det som kan få meg på andre tanker. Vi har ikke råd til å miste medlemmer på grunn av dette.
Dette med piler som ikke rekker frem handler om teknikk. Damer traff på svært langt hold med 35# buer i 1908 og 1912. Jeg når frem og treffer av og til fint på 100 meter med 44 pund og høy pilbane. Men det er jo ikke lett. Hva med å justere litt ned på avstandene vi skyter på. 30 meter på historisk runde er det ikke mange som behersker. 50 meter på langhold kan fint justeres til rundt 40.
Vi konkurrerer heller ikke på like vilkår, da noen av oss velger å skyte i klær som er svært upraktiske. Og veldig mange av oss øver og trener svært lite. Noen veldig gode skyttere bytter på å vinne hvert år. Det er fordi de øver og har gjort det i mange år. Kvinner kan også øve mye og bli veldig flinke. Jeg blir slått av kvinner hele tiden. Muligens litt rare argumenter, men vi er ikke en idrettsforening som driver med eliteidrett. I vårt miljø har en kvinne som satser like muligheter som menn. Det oppleves som mer inkluderende at vi skyter i en klasse. Jeg er heller ikke enig i at dette skal avgjøres av bare kvinner. Vi er da sammen om dette. Men det var nå dette med rekrutteringen da. Hvis kvinner skyter dårligere enn menn så burde alle kvinner havne bakerst og starte etter der hvor den dårligste mannen er plassert?????? :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Det er ikke diskriminerende med egen kvinneklasse. En gjennomsnittlig kvinne har mindre muskelstyrke enn en gjennomsnittlig mann. Hvis det skal kompenseres med mer avansert og "fin-tunet utstyr" må vi jo ha et ganske innviklet system med vektklasser og spineklasser og gud vet hva. En gjennomsnittlig mann vil alltid ha et fortrinn med større muskelstyrke og masse enn den gjennomsnittlige kvinne og hvis de skyter med identisk utstyr og med tilsvarende treningsmengde vil mannen få et bedre resultat. På de korteste holdene som tolv meter kanskje nesten ikke målbart, men i det lange løp vil mannen ha fordel av å være mann. Det er ikke likestilling å overse biologiske forskjeller. Det er heller ikke bakstreversk å ta hensyn til dem.
Konkurransene våre er kanskje uhøytidelige men de bør likevel være rettferdige.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Hva som er diskriminerende Harald er nok et nyansert begrep og vi tolker nok det litt forskjellig. :wink:
Jeg mener at bueskyting ikke handler om muskelstyrke men mer om psyke og teknikk. Jeg skal ikke sette meg opp over konklusjonene til NBF om prestasjoner innenfor skyting blant damer og menn. Men i vårt miljø hadde det funket med blanding av kjønn. Dette må avgjøres ved avstemming og hvis dette ikke går min favør så lever jeg godt videre som om ingenting har skjedd.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Og jeg lever godt med det motsatte hvis det er det damene vil. Men det er vel også en del av poenget mitt; damene bør bestemme dette selv.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Are »

Det er mye meninger i denne tråden. Men det virker som vi er enige om st det er opp til damene å bestemme.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Kviljo »

Lengdeskytinga i Polen ble gjennomført uten herre/dame-klasse, men med 35, 50, 70, fri, og overtrekk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev: 18 sep 2017, 10:47 Lengdeskytinga i Polen ble gjennomført uten herre/dame-klasse, men med 35, 50, 70, fri, og overtrekk.
Og det er jo ikke lengdeskyting vi diskuterer, men presisjon. Lengde har vi jo allerede ett kjønn og aldersnøytralt klassesystem.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Kviljo »

Er klar over det, Stian :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Oddbjørn »

Man skal høre mye rart før ræva detter av. Hva i all verden er bakstreversk og diskriminerende med egen dameklasse? Det virker som enkelte her biter seg selv i bakenden, de er både for og i mot samtidig.
Det sitter ei ved siden av meg som undrer seg om det i hele tatt ville blitt en slik diskusjon hvis det var motsatt, altså tre fjerdedeler kvinner og en fjerdedel menn som deltok i NM?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av nidrinr »

"Vil ikke ha hverken kjønns- eller aldersdelte klasser." -Hilsen Aili og Lilja. Lovte å videreformidle fra jentene hjemme.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av dagsunde »

Henger meg på...
Fjern kjønn og junior!

I Presisjon, der vi skyter på Max 30 meter har kjønn absolutt ingenting å si, kun teknikk og øving.

Og mer enn én junior minner oss stadig på at alder ikke har så stor betydning heller.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

dagsunde skrev: 02 okt 2017, 17:24 Henger meg på...
Fjern kjønn og junior!

I Presisjon, der vi skyter på Max 30 meter har kjønn absolutt ingenting å si, kun teknikk og øving.

Og mer enn én junior minner oss stadig på at alder ikke har så stor betydning heller.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Enig med Dag, men det vet dere jo allerede. Jeg stoler ikke på forskningen til sjåvinistene i Norges krutt og revolverforening. Egen dameklasse i langbueskyting er tøvete.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Litt lite substans i motargumentene fra de siste talere synes jeg. At styrkeforskjeller har lite å si på kort hold betyr jo ikke at det ikke har noe å si, og derfor vil ikke damene nå helt hundre prosent opp i det lange løp. Det vil altså ikke være helt rettferdig. Og så er vi ikke sjåvinister men realister her i Nåregs kule og kruttvåpenavfyringsforening
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av dagsunde »

La meg minne om at jeg sa "har absolutt ingenting å si", jeg sa ikke at det "hadde lite å si"!

Da betyr det at det ikke har noe å si.

Rent bueteknisk/mekanisk er det kun et spørsmål om å tilpasse piler til buen man velger å bruke.

Tunes pil/bue riktig, har du en tilnærmet flat pilbane på 20 meters hold med en 25-30# bue, så styrke er rett og slett ikke en faktor her!

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk


Sist redigert av dagsunde den 13 okt 2017, 12:34, redigert 1 gang totalt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar