Felles klasse for herrer og damer.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Ingis »

Jeg vet ikke om det er noe diskusjonstema i miljøet, men temaet ble luftet litt under NM av enkelte. En felles klasse for herrer og damer. Et av argumentene var at både herrer og damer skyter på samme avstand og at grunnen til at forskjellen resultatmessig, kanskje kun var at damer trener mindre enn herrer. Personlig tror jeg at felles klasse vil ødelegge damenes motivasjon til å delta og muligheten til å få en kvinnelig norgesmester er svært liten. Hva mener damene tro?
"Back to nature!"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Er jo ikke så mange damer som er aktive her inne, men kan jo komme med noen tanker allikevel. Rent prinsipielt er jeg for en felles klasse. Ingen ting som skal tilsi at damene skal skyte dårligere enn menn og på noen områder har vi jo utjevnet. Vi har fjernet dame, herre og junior på lengde og erstattet med vektklasser og sist årsmøte ble det vel bestemt at skjoldet går til den med best poengsum uavhengig av klasse i historisk runde. Men så kommer vi til det som taler mot. Rekruttering og motivasjon. Miljøet er sterkt mannsdominert og en egen kvinneklasse kan nok være med på å beholde de få vi har. Derimot kan det på ute-NM kanskje være en ide å kun kåre en vinner i hver øvelse, men ha klassedelt totalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Are »

Som Stian sier, er det ikke mange damer på forumet. Jeg håper at de få som er her kan uttale seg. I tillegg kan jo vi andre forhøre oss med kvinner som ikke er på forumet. Eventuelt kan fylkeskontaktene høre med kvinnelige skyttere i fylket hva de mener om saken. Dette er en typisk årsmøtesak, men bør drøftes først.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg synes vi skal beholde egne dameklasser. For en del år siden i NBF ble en felles klasse i jakt/felt nærmest tredd over hodet på damene. En av begrunnelsene var at det var så få damer som deltok så en egen klasse var unødvendig. NBF har opp gjennom årene vært mannsdominert. Jeg kan fortelle at dette hjalp ikke særlig på motivasjonen til de få damene som deltok. Jeg synes egentlig at damene i langbuelaget selv burde få bestemme om de ønsker en fellesklasse.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Jeg mener vi bør slå sammen klassene i presisjon. Det fungerer jo allerede fint i lengde når vi har innført flere vektklasser. Damer og herrer har like forutsetninger for å konkurrere sammen i presisjon. Dessuten er det et positivt tegn i tiden knyttet til kjønnsnøytralitet. Det blir noe gammeldags over dette så lenge mann og kvinne konkurrerer på like vilkår. Det blir også litt vrient å diskutere dette på et mannsdominert forum. Det bør sendes ut et skriv sammen med innkalling til årsmøte og settes av tid til en grundig diskusjon på neste årsmøte. Dette er en viktig sak.
Sist redigert av Bowman den 14 sep 2017, 18:00, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Jæger »

Det blir veldig interessant å høre hva jentene og damene mener. Det finnes nok gode argumenter for det meste, flott med debatt.Jeg har ikke noen bestemt mening, reglene er som de er men endring kan være bra. Eller vil det gå ut over interessen for å delta? Følger med på denne tråden :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Ingis »

Jentene bør absolutt få uttale seg. Selv tror jeg kanskje det ligger noe i forskjellen på mann og kvinne. Foreløpig har vel ingen kvinne skutt bedre enn en mann under NM tror jeg. Når det gjelder at menn trener mer, så tror jeg ikke at f.eks. menn i NBF trener mer enn damer, men heller ikke der kommer de opp på menns nivå resultatmessig. Ser fram til at jentene kommer med sine synspunkter. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Ingis skrev: 31 aug 2017, 18:34 Foreløpig har vel ingen kvinne skutt bedre enn en mann under NM tror jeg.
Nja, beste poengsum på innendørs de tre siste åra er det vel Siri som har med 142 poeng. Beste mann samme år hadde 140, og vinneren de påfølgende årene har skutt 141. De eneste som noensinne har skutt bedre etter et raskt overblikk er Trond som skøyt 150 i 2014 og Ulf Hansen med 151 i 2013.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Ingis »

Siri Møller er en fantastisk bueskytter og innehar et flott talent, men det er kun det året som hun vant, at damevinneren har skutt bedre enn herre. Alle øvrige vinnere har dårligere score.
2017: Herrer - 141 poeng , Damer 129 poeng
2016: Herrer - 141 poeng , Damer 124 poeng
2015: Herrer - 140 poeng , Damer 142 poeng (eneste gang en dame skjøt bedre)
2014: Herrer - 150 poeng , Damer 120 poeng
2013: Herrer - 151 poeng , Damer 112 poeng
Tror nok at Siri har et talent over gjennomsnittet. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av GreenMan »

Ingis skrev: 31 aug 2017, 19:29 Tror nok at Siri har et talent over gjennomsnittet. :)
Det er jo mulig, men det er ingenting vil jeg påstå som tilsier at kvinner skal gjøre det dårligere enn menn på kort hold og presisjon.

Forresten fra fjesboka:
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Allan »

Ennå en mann melder seg på diskusjonen!
Det som gjør at den statistiske sammenligninga av vinnere av hhv dame- og herreklassa ikke er helt god er jo den store forskjellen i antallet deltagere i de to klassene. Og der ligger kanskje noe av argumentasjonen mot å slå sammen klassene nå: vi bør rekruttere flere kvinnelige skyttere. Vil dette være mulig hvis vi slår sammen klassene jf. Ingar og Stians innlegg over. Jeg var veldig positiv til å droppe kjønnssegregeringa da temaet dukka opp tidligere i sommer, og prinsipielt står jeg på det, men jeg ser de utfordringene det kan medføre når det gjelder motivasjon og rekruttering.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Tuva »

Jeg er i prinsippet enig i at det ikke er noen egentlig grunn til at ikke damer og herrer skal skyte i samme klasse. Jeg var vel den som i sin tid fremmet forslaget om at vi skulle skyte på samme avstander i alle konkurranser slik at resultatene ble sammenlignbare.

Men i praksis er jeg usikker på om det er en god ide å avskaffe kvinneklassen. Jeg tror det er noe i det med å ta vare på de få kvinnelige deltakerne vi har samt å jobbe for å rekruttere flere og jeg tror selv om man godt kan si det er gammeldags og politisk ukorrekt at en egen dameklasse bidrar til at flere føler de har noe der å gjøre og at det er enklere for nye å prøve seg. Jeg ville personlig ikke følt meg mer motivert til å delta i skytingen igjen av en åpen seniorklasse for både damer og herrer, men det ville ikke holdt meg fra å delta heller. Jeg er villig til å skyte i en drakt som gir meg merkbare handikap, er godt etablert i miljøet og har minimale ambisjoner om å vinne ting så hva jeg gjør eller ikke gjør på dette punktet er nok ikke nødvendigvis noe å gå etter.

Jeg tror kanskje vi har gjort nok for øyeblikket med å gjøre konkurranseforholdene like slik at man kan sammenligne seg på tvers av herre og dameklassen. Da vet den dama som står på slutten av dagen med et høyere score enn vinneren av herreklassen utmerket vel at hun gjorde det bedre enn ham under akkurat de samme forutsetningen. Det har jo faktisk skjedd at vinner av dameklassen (Siri) hadde høyere score en vinner av herreklassen en gang selv om scoren i dameklassen jevnt ligger lavere enn i herreklassen. Jeg kan heller ikke se ut fra en skumming av resultatlistene for de siste årene at vi har noen deltaker i kvinneklassen som over tid har prestert på et nivå slik at hun kan føle at hun ikke har noen reel konkurranse i dameklassen. Men om noen føler det slik håper jeg hun retter på meg og sier fra i denne diskusjonen.

En ting jeg også tenker på som kan spille inn i denne saken er fordelingen av teknisk kompetanse mellom menn og kvinner i miljøet vårt. Spesielt tenker jeg da i forhold til de lengre holdene der en lettere bue stiller større krav til godt tilpassede piler. Ut fra det jeg har lest om bueskyting i viktoriansk periode der det ble regnet at rundt 35 pund var en passende bue for en dame var det et veldig fokus på godt tilpassa piler for å få rettest mulig pilbane på de lange holdene det da var vanlig å konkurrere på. Det er en ennå tydeligere mannsdominans blant dem som lager buer og piler enn blant dem som skyter buene. Selvfølgelig er det ingen ting i veien for at en kvinne like så vel som en mann kan bli en god bue og eller pilmaker eller at man kan kjøpe det man trenger fra dem som har kompetansen, men slik situasjonen ligger kompetansen på dette området stort sett hos menn. Utstyr er selvfølgelig bare en del av bildet, men jeg tror kanskje at fordelingen av teknisk kompetanse også har noe å si. Og igjen det er samme som med trening, det er ingen ting i veien for at en kvinne kan gjøre det men allikevel tror jeg dette er en faktor.

Jeg synes på en måte også at lengeskytingen litt annet med sin inndeling på vektklasser.
Det er ganske interessant å titte på fordelingen mellom klassene:
Standardpilklassen er med noen veldig få unntak fullstendig mannsdominert
I under 35 pund er deltakerene stort sett damer, juniorer og minier med et unntak her og der
I 35-50 mer normal for NL kjønnsfordeling med en junior her og der
50 pund + totalt mannsdominert
Walisisk klassen som ble testet under årets nm også kun menn
Da får man en fordeling der fysisk styrke + teknikk avgjør hvilke klasser som er oppnåelige å stille i, men man får i praksis noen klasser som i praksis så godt som er herreklasser. Og en slik vektklasse inndeling kunne jo ikke blitt rimelig å bruke på presisjon uansett.

Det er en annen sak så jeg skal ikke komme nærmere inn på den her, men det har også vært snakk rundt miniklassen om man skal holde seg til reglene for barneidrett også på lengdeskytingen. Reglene våre der er ikke entydige på det punktet. En annen faktor som kommer inn her er i forhold til junior klassen. Vi har ikke hatt denne problemstillingen med noen kvinnelig junior, men vi har tillatt mannlige juniorer som har gjort det veldig godt å stille i herreklassen etter eget ønske. Så det kan se ut som om vi trenger en debatt opp mot årsmøtet om alle klasseinndelingen.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Bowman »

Laaaaange innlegg. Damer og herrer bør likestilles i presisjon. Det er ingen grunn til å diskriminere kvinner inn i en egen klasse annet enn at man er redd for rekrutteringen. Det er et viktig poeng. Vi ønsker ikke å miste medlemmer og vi ønsker å rekruttere kvinner. Men ærlig talt. Kommer vi til å ødelegge for rekrutteringen? Kvinner skyter like godt som menn. Jeg mener det er diskriminerende å opprettholde egen kvinneklasse. Jeg er forøvrig feminist.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Harald »

Vi må ikke i denne diskusjonen miste kontakten med en del faktiske forhold. Innen skytesporten har dette vært diskutert ved en del anledninger men resultatene taler for seg selv. I de grener som begge kjønn skyter under identiske forhold er herrenes resultater utvetydig best. Det skorter ikke på verken treningsinnsats eller talent men forskjellene er der i skytesporten også. Årsaken er som i alle andre idretter fysiske forskjeller. Hvorfor de spiller inn i utpregede presisjonsidretter som vi snakker om her er vanskelig å si men forskjellene er der uten tvil og NSFs kildemateriale er meget stort. I og med at bueskyting er mer fysisk enn for eksempel pistolskyting er det vel nærliggende å tenke seg at forskjellene kan være større der uten at jeg egentlig har noe belegg for å påstå det. Uansett mener jeg at det ikke er diskriminerende med egen dameklasse, heller tvert om. Dameklassen må bestå.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Felles klasse for herrer og damer.

Legg inn av Jæger »

Bare for å komme med et løst innspill basert på Det frivillige skyttervesens kåring av årets presisjonsskytter; skytterdronninga/skytterkongen. Den beste av de beste kåres uanvhengig av kjønn. I tilfelle hvor det kåres en skytterdronning sår det heder og ære til den beste mannlige skytteren som skytterprins og den nest beste kvinnen blir skytterprinsesse. Eller skytterkonge, der nest beste herre blir prins og beste kvinne prinsesse. Er dette noe å tenke på for oss? Videre er det min mening at den beste skytteren blandt juniorer, damer og herrer skal få vinnertittelen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar