Hvem er eller var buemakeren R.K.?

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Brunders
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 04 feb 2016, 15:12
Bosted: Gol

Hvem er eller var buemakeren R.K.?

Legg inn av Brunders »

Hei,

Jeg har ikke vært inne på forumet før, og kjenner ikke til skikk og bruk her,
men jeg har et par spørsmål som jeg svært gjerne skulle ha hatt fornuftige svar på, så jeg gjør et forsøk. Here goes:

Jeg sitter med en langbue i barlind. Riktignok er jeg gammel bueskytter, men på recurve-fronten, så jeg vet ikke mye om langbuer.
Min hensikt er å hjelpe enken etter eieren med å avhende den.

Før jeg kan gjøre det, ønsker jeg å vite mer om opphavet, spesielt hvem som bygde buen.
Den informasjonen jeg har er følgende:

Barlind heltre, bortsett fra en ekstra laminering på innsiden av grepet. Strengefestene er forsterket med horn som er sikret med sener.
Grepet er i råhud.
Lengde: 68", trekk: 40lbs / 28", byggenr.:133 - 2010, signaturen til byggeren er R.K.

Buen har antakelig aldri vært brukt,og har vært lagret nedspent i papprør. Eieren var en svaksynt / blind våpensamler.
Det følger med streng og 3 piler av en annen tresort, med plastnokker, stål "field tips", og svarte og hvite styrefjær (naturfjær).

Det er antakelig en proff som har laget buen, siden det er byggenummer 133, og jeg antar at vedkommende holder til et sted i Sørnorge.

Mine to spørsmål:
- Hvem være byggeren?
- Hva kan en slik bue være verd, som beskrevet?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hvem er eller var buemakeren R.K.?

Legg inn av MalaWolf »

Heisann, vi snakket på telefon tidligere i dag. Som jeg sa - aner ikke hvem RK er .. men en barlindbue er vel verdt 4-5000 kr skulle jeg tro. Andre medlemmer av forumet får korrigere!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvem er eller var buemakeren R.K.?

Legg inn av Allan »

Jeg tipper det kan dreie seg om Reidar Korneliussen. Han nummererer buene sine I alle fall. Jeg trur ikke han selger buene sine fullt så dyrt som nevnt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hvem er eller var buemakeren R.K.?

Legg inn av MalaWolf »

Er det ikke vanlig pris - ca 5k - for en barlindbue? Ser Kviljo selger for 4k <

Fant en referanse til RK her inne:

http://www.bueforum.no/forum/viewtopic.php?t=370#p3030
Reidar er pensjonert styrmann, buejeger, fra Sande i Vestfold. Han hadde med seg sine Rolls Royce buer av barlind, einer og pyramide-eike-buer. Setter nummer på alle sine buer..solgte barlindbue nr 118 i går.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvem er eller var buemakeren R.K.?

Legg inn av Kviljo »

Ah, jeg tror kanskje jeg kan koble dette opp mot en telefon jeg ikke fikk tatt imot i dag :) (beklager! - hektisk i dag)

Det er vanskelig å si hva den kan være verdt uten å ha sett den direkte.

Om man bestiller en ordentlig barlindbue hos en anerkjent buemaker i England, kommer det på rundt 11000,-, avhengig av type og spesifikasjoner. Som med mye annet er det gjerne en sammenheng mellom kvalitet og pris, og siden dette er håndlagde ting av naturmateriale er det mange variabler som kan påvirke prisen.

Hva med å forsøke å legge den ut for salg her på forumet?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hvem er eller var buemakeren R.K.?

Legg inn av Oddbjørn »

Det er Reidar Korneliussen fra Vammen i Sande. tel 45283821
Han var en av de første jeg viste hvordan lage en bue for ca 25 år siden. Oddbjørn
Svar