NL i sosiale medier

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av GreenMan »

He he - du vet det er veien å gå. Slik jeg ser en Facebook side så er det et suplement til nettsiden og ikke ment å overta. Vi kan velge å sette opp siden slik at den kun fungerer som en informasjonsside, og ikke kan kommenteres på - eller den kan brukes slik at man kan svare på innlegg. Jeg snakker altså om en side (pages) ikke en gruppe.

Sånn ser det foreløpig:
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av dagsunde »

Jeg så for meg en side der alle medlemmer kunne poste ting vi gjør og holder på med.
Alle de flotte prosjektene til medlemmene, bildeserier fra arrangementene våre og nysgjerrige kunne stille spørsmål.

Dette er én mediekanal vi kan bruke til aktiv markedsføring/misjonering.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av Bowman »

Enig med Dag. En mulighet for å legge ut buerelatert stoff, bilder og ting vi driver med. Med edruelige moderatorer burde jo det gå greit. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av Vibeke »

Ingis skrev:Ser at facebook-feberen herjer. Det er muligens veien å gå, og jeg har ingen motforestillinger mot dette egentlig, men jeg ønsker nok personlig at dette eventuellt blir en sak vi kan diskutere på årsmøtet, selv om det ikke trengs noe årsmøtevedtak. Skal siden være en ofisiell NL-side, bør vi ha klare kjøreregler for hva og hvem som skal gi uttrykk for styrets mening om forskjellige ting. Skal forøvrig ta saken opp i styret omgående. :)

I teorien kan hvem som helst opprette en facebook gruppe og navne den i Langbuelagets navn, men personlig setter jeg pris på at ingen har gjort det.
Jeg er enig meg Ingar i at det ikke trengs noe årsmøtevedtak for å gjøre dette, men... Det er hensiktsmessig og fornuftig med en diskusjon rundt kjøreregler og ansvar. Min holdning heller mot; når vi ikke er på facebook enda, så kan det vel ikke skade om vi venter 1,5 måned til...?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av GreenMan »

Her er jeg ganske uenig med dere gutter. Ting forsvinner fort på Facebook og er vanskelig å søke på - dessuten så får vi da utfordringen med at litt mer holdbare ting slik som dette forumet sakte men sikkert tappes for aktivitet. Jeg tror det for NL sin del er mye bedre å ha en informasjonsside med 3-4 relativt aktive moderatorer/sideredaktører som legger ut stoff og påminnelser. Vi har en slik side for MK-avdelingen på skolen (i tillegg til skolesiden) - https://www.facebook.com/lillestromMK/?fref=ts

Eksempel på grupper (som etter min mening ikke fungerer)
https://www.facebook.com/groups/7795188 ... 7/?fref=ts
https://www.facebook.com/groups/4955861 ... 1/?fref=ts

Selvfølgelig kan vi ha en slik gruppe i tillegg til en infoside - men som sagt jeg er stygt redd for at forumet da fort vil dø ut.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av Lurz »

Enig med Vibeke og GreenMan.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av Bowman »

Vi kan fint vente med dette i en og en halv måned til. Du har et poeng Stian når du tror at denne siden kan tappe forumet for aktivitet. Jeg tror at den prosessen er igang allerede dessverre, og det må vi gjøre noe med. Det er fullt mulig å ta vare på Bueforum parallellt med at vi lager en facebookside for NL. Det er et ansvar aktive buemakere og tildels skyttere bør ta i langt større grad enn vi gjør idag. Men langbuelaget har jo mange medlemmer som sjelden eller aldri er på Bueforum. Jeg blir hvert år kontaktet av minst ett medlem (ofte to) som lurer på når skytingen starter på lørdag. "Det står jo ikke noe sted,----joda pleier jeg å svare, men du må se på de rette stedene" mrgreen:
Selv om NL og Bueforum henger sammen så henvender vel forumet seg til "buemakere og skyttere med både historisk og tradisjonell forankring" og ikke primært NL medlemmer. Jeg så for meg en facebookside noe i likhet med den som Borre vikinglag har etablert. Den fungerer både som informasjonskanal, diskusjonskanal og en mulighet for å legge ut fagstoff. Den er åpen kun for medlemmer i Borre vikinglag.
Society of archers antiquaries har en facebookside hvor det er muligheter for å diskutere og legge ut ting. Det er ikke så veldig mye aktivitet der, men det som blir lagt ut er svært interessant. Videre så har svenskene en side "Yngve trøtt" om også ser ut til å fungere greit som både informasjonskanal og diskusjonskanal.
Jeg prøver å forstå skepsisen og det kan godt hende at en rein informasjonsside er tingen for oss. Men la oss nå i allefall ta en prat om dette på årsmøtet.
Aktiviteten må opp igjen på Bueforum.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: NL i sosiale medier

Legg inn av Lasse »

Som fagmann fra kommunikasjonsbransjen kommer jeg med mine 2 cent:

Forumer a la dette er kommunikasjonsdinosaurer som fremdeles lever pga den flotte søkbarheten. Fantastisk til arkivering/samling/sortering av info av alle slag. Dårlig til informering og kommunikasjon - i allefall hvis man ønsker å få økt frekvensen og å spre det til de som ikke allerede er innafor.

Facebook er nesten det stikk motsatte. Elendig til å samle/arkivere/sortere ting man ønsker i biblioteket, men fantastisk til den sosiale delen; 1-1kommunikasjon, kunngjøringer, diskusjoner og drøs. Mye av "limet" skapes her. Hafrsfjordvikingene bruker Facebook veldig aktivt - daglig...

Instagram fungerer på mange av de samme premissene som Facebook, men målgruppen er nesten stikk motsatt. På Facebook snakker man kun til venner/medlemmer - på Instagram snakker man til et publikum hvor brorparten er vilt fremmede (såfremt man bruker #) Har selv allerede begynt å hekte på #norsklangbuelag hvis jeg legger ut noe buerelatert...

Min anbefaling er "ja takk, begge deler" såfremt man har noen admins som er på Facebook ofte og man setter opp siden slik at kun medlemmer kan publisere etc. Viktige ting man ønsker søkbart og arkivert legges som før på forumet og linkes til på FB - da får alle det med seg uten å måtte aktivt lete etter det selv...

Som referanse kan jeg f.eks ta astromech.net. Her møtes hundrevis av R2D2-builders fra hele verden. Forumet funker som hub - arkiv og åsted for detaljdiskusjoner, planlegging av treff, deleproduksjon, byggetråder etc. Facebook er der den daglige drøsen foregår, der "vi stikker på puben - noen som blir med?" foregår etc etc. Funker brillefint. Før Facebook ble tatt i bruk foregikk alt dette våset også på forumet - ofte litt p.i.t.a hvis det var noe spesielt man lette etter, men ikke huska navnet på etc. Etter facebook gikk selvfølgelig aktiviteten på forumet litt ned, men vi ble sittende igjen med et mer saklig og ryddig forum, samt at den sosiale aktiviteten i klubben raskt vokste ettersom Facebook er tilrettelagt for akkurat dette...

Lykke til rundt styrebordet!
Svar