Rytterbue - Hva er det?

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Rytterbue - Hva er det?

Legg inn av Ingis »

Kunne tenke meg en liten diskusjon på tema rytterbuer. Hva er det egentlig? Er det en hvilken som helst kort bue med recurverte tupper?
NL godtar "rytterbuer" fordi orginalene er for kompliserte å lage eller for dyre i innkjøp. Egentlig burde det kanskje kun være dokumenterte komposittbuer som skulle omsluttes av regeluntaket, d.v.s. en bue laget av trekjerne,horn og sener. En kort recurvert bue kan backes med sener. Skal en indiansk "rytterbue" med glassfiber godkjennes? Hva mener dere? :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rytterbue - Hva er det?

Legg inn av Kviljo »

I forhold til regelverket kunne man kanskje lagt til noe slikt: "glassfiberlaminater skal ikke være synlige". Det vil utelukke en del typer rytterbuer som ikke ser veldig historisk riktige ut.

Jeg syntes det er vanskelig. Kanskje vi kan legge til en ordning hvor man får lov til å delta med glassfiberbue på ett NM, og så får man bytte bue til neste gang? Det er dumt å nekte deltagelse for nybegynnere som ikke har fått med seg at vi har et obskurt regelverk som skuler på enkelte typer glassfiberbuer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Rytterbue - Hva er det?

Legg inn av Lurz »

Syns vel kanskje det bør være siyaher, alså tydelige stive "ører", for at det skal være "rytterbue". Det for å skille den fra en indianerbue, som har ganske svakt rekurverte tupper. Og som ikke trenger omfattes av noe unntak.

Komposittbuer, laget av trekjerne, horn og sener trenger vel ikke noe unntak? Har aldri hørt om en sånn bue som har glassfiber i tillegg. Det som skjer er vel at horn og sener erstattes av glassfiber, eventuelt med en trekjerne i midten. Eller at buen er helt i glassfiber.

Hvis unntaket skal vekk (noe jeg ikke nødvendigvis er enig i) har jeg sans for Ivars forslag om at iallefall blir godtatt på et NM for folk som ikke kjenner reglene. En annen tanke er at det i tilfelle kan være tillatt i mini og junior som en rekrutteringsbue. Mange som kjøper sånne buer på markeder, kan være ok å få dem inn i NL.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Rytterbue - Hva er det?

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg synes vel også at forslaget til Kviljo er bra. En del rytterbuer i glass ser ikke veldig historiske ut, men ved å sette på skinn, bark osv. ville det
hjelpe mye. Dette burde være en overkommelig oppgave for de fleste nykommere som dukker opp med en glassbue.
Noen av buene ligner litt på skytiske buer uten veldig markerte ører, så jeg vet ikke om det bør være et krav.
Har buene sort glass i buken synes jeg ikke det er et problem siden det ligner nok på horn.

En annen ting er at den relative prisen på en "ekte" hornbue har gått ned. Ja, det er fortsatt dyrt hvis man sammenligner med disse buene man finner på
ethvert marked, til under 1000-lappen, eller også buer til rundt 2000, men jeg ser at prisen på "vanlige" laminerte glassbuer fort tangerer 5-6000 kroner
og opp mot 10000 hvis man skal ha litt stæsj på den. Da burde terskelen for å skaffe seg en mer ekte hornbue være lavere.

Ikke alle buer i tre ser like historiske ut heller, så jeg synes vi bør være ganske romslige.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Rytterbue - Hva er det?

Legg inn av Bowman »

Synes at Ivars forslag høres fornuftig ut. Buene må se mest mulig riktig ut. At debutanten får et år på seg til å skaffe seg en trebue høres også fornuftig ut men dette blir vanskelig uansett. Glassfiber er glassfiber, uansett om det pakkes inn eller ikke. Et argument mot glass er at det er like stabilt i så godt som all slags vær. Når vi har en værtype som vi hadde på Borre så sliter buene i naturmaterialer. Skytteren med glassfiberbue vil jo da ha en fordel som også blir urimelig. Men hvis vi skal være fleksible og greie så synes jeg utsiden er viktigere enn innsiden. Pakk inn glassbuene i lær eller liknende. Det er viktig å tenke rekruttering også. Mange unge skyttere starter med en slik bue.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar