Forslag til årsmøtet

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Forslag til årsmøtet

Legg inn av Kviljo »

Jeg og Hardwood har pratet om å forslå dette til neste årsmøte, og kommer til å gjøre det med mindre andre allerede nå har forslag som gjør at vi kan forbedre dem:


Endringsforslag til lengdeskytingen ved utendørs NM.

Med det nåværende regelverket skyter man to runder á tre piler under lengdeskytingen. Selve skytingen tar kort tid mens det ikke er til å unngå at oppmålingen tar en del tid. For å kompensere for lite skyting og mye venting, ønskes det at man får skyte inntil 6 piler i hver av de to omgangene. Hver enkelt står uansett for å finne sin lengstskutte pil, og med nummererings-ordningen vi hadde på ute-NM2012 vil dette trolig ikke bety at arrangementet strekker ut i tid. Mer skyting = mer moro. I tillegg gjør man NM til en arena der man oftere vil se rekordskudd, siden arrangementet vil ligne mer på rene lengdeskytingsstevner der man oftest skyter et fritt antall piler.



Endringsforslag til utstyrsreglementet - tillatelse av historisk overtrekk

Regelverket vi har i dag har en intensjonsbeskrivelse som definerer historisk klasse til å gjelde alle verdens buetyper som har vært brukt opp til år 1900. Det står videre at det historiske perspektivet skal taes hensyn til i størst mulig grad. For å unngå bruk av ikke-historiske pilhyller på buene, innførte vi for noen år siden en regel som sier at pilen skal hvile mot hånden som holder buen. Denne regelen betyr også at historisk dokumentert bueskytterutstyr i form av overtrekksanordninger ikke tillates. Her menes kun historisk dokumenterte typer som tyrkisk siper, og det som blant annet har fått navnet kings guide. Disse gjør at man kan skyte korte piler med et langt trekk. Det foreslås at man åpner opp for bruk av slikt historisk riktig utstyr i alle konkurranser. Siden skyting med slikt utstyr innebærer en større risiko, bør det understrekes at det som all annen skyting utføres på eget ansvar. Kanskje bør man også forutsette at den som eventuelt ønsker å skyte med overtrekk har en klar avtale med en annen skytter på feltet, som umiddelbart kan kjøre til legevakten dersom en ulykke skulle skje. Regelen som omfatter pilhylle i dag, foreslåes derfor å utvides til:

"Pilhylle på buer fra før 1900 er tilnærmet ikke-eksisterende. Pilen skal derfor hvile mot hånden som holder buen. Historiske overtrekksanordninger i form av siper og kings guide, tillates brukt på eget ansvar mot forutsetning om en klar beredskapsplan dersom det skulle skje en ulykke, og at skytteren er over 18 år."
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Forslag til årsmøtet

Legg inn av Are »

Høres ikke dumt ut.

Men for å prøve å holde historien ren, ønsker jeg ikke at overtrekk skal brukes på andre buer enn de det har vært brukt på historisk sett (lang setning gitt :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forslag til årsmøtet

Legg inn av nidrinr »

Enig der. MEN, det igjen gjør kanskje at behovet for litt mer definerte klasser i langdeskytinga innføres.. En god Tyrker med overtrekk blir noe helt anna enn ei heltrebue uansett form. Jeg tenker da at vi enten må innføre en egen klasse for overtrekk, eller en egen klasse for laminerte horn/tre/sene-buer. Og at man kan delta i begge om man ønsker det.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Forslag til årsmøtet

Legg inn av Kviljo »

Ser poenget ditt Are, men samtidig ser jeg ikke hvorfor slikt utstyr skal forutsette ekstra historisk korrekthet. Vi har det jo ikke slik for de mange trebuetypene.

Enig Daniel, men hvordan kan vi ordne dette slik at vi ikke gjør det tyngre å arrangere? Kan vi tillate oss å dele opp i flere klasser dersom det bare er to deltagere i den?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forslag til årsmøtet

Legg inn av Moen »

Hvorfor ikke? Kan ikke være så mye vanskligere å få til to (eller tre) klasser, enn dagens ene? Dere klarer da å skille flight, std, quarter og mr piler.... så da klarer dere vel å skille ett par-tre buetyper også? Og når jeg skriver tre klasser, mener jeg langbue, recurve og horn. Jeg tipper sånn løst at mange deltakere føler mere rettferdighet når de skal konkurere mot "like" buer..
Når det gjelder overtrekk...for NL gjelder 1900 eller før. Når startet de med overtrekk på andre typer enn hornbuer?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forslag til årsmøtet

Legg inn av nidrinr »

Kan fort hende det er få som kommer med egen hornbue, men om de som tar utfordringa med å lage egen pil og låner hornbue blir det jo fort litt fler deltakere.. Tilsvarende i standardpil, alle som har lyst til å lage (eller kjøpe) egne standardpiler skal gjerne få låne buer av meg. Det er vel også etterhvert fler som har tenkt å lage eller kjøpe seg hornbuer også.

Å skille piler fra hverandre er ganske grei skuring, det ser man i grunn. På NM er det foreløpig bare lengdepiler og standardpiler. Med en gang det er Livery, Standard, QP og lengdepiler må man være mer påpasselig, men det går også gerit å skille. Når man da skal skyte flere piler fra forskjellige buer må man holde styr på hvilke buetyper som har skutt hvilke piler dersom man skal måle opp alle piler samla. Det kan enten gjøres med å merke pilene med en HB for hornbue og TRE for heltretrebuer..
Svar