Draktkrav take 2...

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av SilentG2 »

GreenMan skrev:Er det noen som tar ansvar og lager ett forslag til årsmøtet?
Slik jeg ser det nå kan vi oppsummere med følgende:
- Vi ønsker draktkravet fjernet på ute NM
- Vi ønsker at det oppfordres til historisk drakt, også en sammenheng mellom bueustyr og drakt
- Det vil fortsatt kåres årets historiske skytter
- Vi ønsker at grilldressen blir værende hjemme
Prøver å formulere et konkret forslag til årsmøtet her jeg, så har man mulighet til å komentere/perfeksjonere forslaget.

Noen andre får finne fram hvor i vedtektene og slikt dette står.



Forslag til endringer av vedtekter.

Begrunnelsen for dette forslaget er at flere medlemmmer ønsker å sette bueskytingen i fokus, og ikke ekskludere personer som ikke har interessen, økonomien eller tiden til å lage seg en drakt som er historisk korrekt.

Forslag: Kravet til drakt på Norsk Langbuelag sine norgesmesterskap, faller bort.

Forslag til vedtektstekst: Norsk Langbuelag (heretter NL)arrangerer årlig to historiske mesterskap i historisk bueskyting. Fokuset på dette er de tradisjonelle buene, dvs buer med historisk forankring. NL oppfordrer alle på det sterkeste til å la grilldresser og annen moderne bekledning bli igjen hjemme, da NL vil dyrke fram det historiske perspektivet ved bueskytingen. Det kåres historisk bueskytter i begge mesterskapene og også historisk korrekt bueskytter (den som er mest gjennomført fra hud til bue). NL sine medlemmer med kunnskap om drakt og tekstil oppfordres til å dele av sine kunnskaper.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Bowman »

Dette ser veldig bra ut Egil. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Are »

SilentG2 skrev:
GreenMan skrev:Er det noen som tar ansvar og lager ett forslag til årsmøtet?
Slik jeg ser det nå kan vi oppsummere med følgende:
- Vi ønsker draktkravet fjernet på ute NM
- Vi ønsker at det oppfordres til historisk drakt, også en sammenheng mellom bueustyr og drakt
- Det vil fortsatt kåres årets historiske skytter
- Vi ønsker at grilldressen blir værende hjemme
Prøver å formulere et konkret forslag til årsmøtet her jeg, så har man mulighet til å komentere/perfeksjonere forslaget.

Noen andre får finne fram hvor i vedtektene og slikt dette står.



Forslag til endringer av vedtekter.

Begrunnelsen for dette forslaget er at flere medlemmmer ønsker å sette bueskytingen i fokus, og ikke ekskludere personer som ikke har interessen, økonomien eller tiden til å lage seg en drakt som er historisk korrekt.

Forslag: Kravet til drakt på Norsk Langbuelag sine norgesmesterskap, faller bort.

Forslag til vedtektstekst: Norsk Langbuelag (heretter NL)arrangerer årlig to historiske mesterskap i historisk bueskyting. Fokuset på dette er de tradisjonelle buene, dvs buer med historisk forankring. NL oppfordrer alle på det sterkeste til å la grilldresser og annen moderne bekledning bli igjen hjemme, da NL vil dyrke fram det historiske perspektivet ved bueskytingen. Det kåres historisk bueskytter i begge mesterskapene og også historisk korrekt bueskytter (den som er mest gjennomført fra hud til bue). NL sine medlemmer med kunnskap om drakt og tekstil oppfordres til å dele av sine kunnskaper.
I NL skilles det mellom vedtekter og regler. Vedtektene går på intensjonsbeskrivelse, valg, eksklusjon, styret mm, altså selve strukturen i foreningen. Reglene omhandler konkurranser mm. Draktkravet faller inn under regelverket. For øyeblikket lyder det:
NLs regelverk om Utstyr skrev:Bekledning

Bekledningen skal være historisk etter beste evne og gjelder spesifikt for deltakelse i utendørs Norges Mesterskap i historisk bueskyting. For deltakelse i andre konkurranser er krav til bekledning opp til arrangøren og skal således annonseres på forhånd.
Nytt forslag:
Bekledning
Under NM stilles ingen krav til bekledning. Dog oppfordres det til at deltakerne lar grilldresser/ seiljakker og Crocs ligge hjemme og prøver å stille i et antrekk med historisk forankring. Under andre konkurranser enn NM står det fritt opp til arrangøren å stille særskilte krav til påkledningen til skytteren. Kravene skal da annonseres på forhånd.



Innspill?

Editen gjaldt ordlyden i forslaget mitt
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av SilentG2 »

Mere enig med deg enn meg selv der are og det er jo bra, for det er jo diskusjonen jeg ville fram til her slik at dette ikke kommer til å ta 16 timer på årsmøtet.

Er litt usikker på den siste delen din om at andre konkurranser burde tas inn i regelverket i det hele tatt, for ettersom jeg skjønner det er jo konkurransen på Middelalderfestivalen i oslo, Hamar, Borre osv en del av festivalen og ikke under NL sin fane? Enig også at et eventuelt draktkrav eller utstyrskrav MÅ komme fram i innbydelsen til konkuransen om det avviker fra det som vi kanskje kommer fram til her som en "MAL" for historiske buekonkurranser. På den andre side vil vi med et for rigid regelverk komme inn mot Norges Bueskytterforbund osv som vi valgte å trekke oss vekk fra
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av SilentG2 »

Under NM stilles ingen krav til bekledning. Dog oppfordres det til at deltakerne lar grilldresser/ seiljakker og Crocs ligge hjemme og prøver å stille i et antrekk med historisk forankring.




Trenger vi egentlgi å utdype det mere enn dette? Husk at "keep it simple"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Jacob97 »

Vekker liv i denne tråden med et eneste spørsmål; Hvordan gikk det med dette forslaget?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Bowman »

Draktkravet opprettholdes.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av dagsunde »

bowman skrev:Draktkravet opprettholdes.
For utendørs NM.
Ellers er det opp til de som arrangerer de andre stevnene.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Are »

Og ikke bare opprettholdes det. Det skal også håndheves. Det vil si at du vil bli nektet å skyte hvis du ikke stiller i historisk drakt.

I førstkommende nummer av Toxofil vil det vare en innføring i historisk bekledning. Det vil si, hvor ligger lista for hva som godkjennes/ikke godkjennes som historisk frakt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Moen »

Hvorfor kommer ikke den innføringen også her? Eller gjør den kanskje dét? ...efter kvart...?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av GreenMan »

Den vil vel ihvertfall publiseres på nettsidene til norsklangbuelag.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Are »

Artikkelen er akkrat ferdig, Toxofil går i trykken snart. Så NLs medlemmer får dem skriftlig i posten snart. Vi tenker å utvide artikkelen med noen maler og legge den ut på NLs hjemmeside. Når det er gjort, kan vel Stian eller jeg informere om det i denne tråden. Evt opprette en ny.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av dagsunde »

GreenMan skrev:Den vil vel ihvertfall publiseres på nettsidene til norsklangbuelag.
Som bør gjentas & gjentas...
http://ny.norsklangbuelag.no/index.php
http://ny.norsklangbuelag.no/index.php
http://ny.norsklangbuelag.no/index.php
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Allan »

Are skrev:Og ikke bare opprettholdes det. Det skal også håndheves.(...) hvor ligger lista for hva som godkjennes/ikke godkjennes som historisk frakt.
Er langskip godkjent? Hest?;-)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Draktkrav take 2...

Legg inn av Are »

LOL

Regner med de fleste skjønte jeg mente hitorisk drakt, men det var en fin måte å gjøre meg oppmerksom på den :-)

Edit: rettet opp ny slurvete tastefeil. Tør ikke ha flere på en stund nå.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar