Draktkrav take 2...

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Draktkrav take 2...

Legg inn av nilstor »

Here we go again!

Draktkravet i historisk NM bør oppheves. Det er ganske mange som er interessert i historisk bue og pil, men som ikke bryr seg videre om å legge ned de nødvendige ressurser i en historisk klesdrakt. Og hva er historisk? Før 1940? 1900? 1850? 1800? 1700? Og slik kan vi fortsette! Man kan jo alltids klippe tre hull i en striesekk, reive leggene på olabuksa inn i tøyremser, og slik framstå som "historisk", men det blir jo bare tøys, egentlig.

På den annen side: Det ser flott ut med gjennomførte, tidsriktige klær, og de som ser seg råd for dette, bør belønnes og oppmuntres. Forslag: Årets Historiske Skytter kåres på følgende måte:

Den som er interessert i å delta, melder seg opp til bedømming av en kvalifisert jury, som baserer sitt valg på vurdering av klesdrakt og skyteresultat. Denne bedømmingen går parallelt med historisk NM, hvor kun skyteresultatet avgjør. Vi får dermed en førsteplass til, med de implikasjoner det måtte ha mht premier, men det representerer vel neppe noen stor utfordring?

Og dermed burde alle parter være fornøyd (?).

Kanskje burde det være en egen tråd for denne debatten?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bilder fra NM UTE 2012

Legg inn av MalaWolf »

Bare å delta på årsmøte og fremme forslaget det :) Eller bli med i styret...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bilder fra NM UTE 2012

Legg inn av Moen »

En egen tråd finnes faktisk allerede. Jeg har aldri fått med meg poenget med draktkrav i den skalaen som til nå har vært. Det ligger hinsides fra det jeg mener har noe som helst med bueskyting å gjøre. (Ooiii, er kløpper på oppbygging av setninger;)) Og som Are skriver... Hvorfor ha krav når det ikke følges eller følges opp av arr eller får konsekvenser for brudd? Det ser teit ut med jeans fra 2012 og resten er en kopi fra 1467. Hvorfor joine styret for å fikse problemet? Fiks et forslag til neste styremøte, avstem og ferdig med det. Men da må nesten de medlemene som ønsker forandring møte opp;) Synes Are's forslag er storveis. Fjern krav, premier beste historiske drakt. Klapp klapp:) Amen...

Edit: Ser nå at det kanskje var Nils jeg skulle refferert til. Men enig med Are også
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bilder fra NM UTE 2012

Legg inn av MalaWolf »

KJør på - så ser vi hvor det ender. Kanskje det kan bidra til flere aktive deltagere på årsmøtet og .. jippi! :twisted:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bilder fra NM UTE 2012

Legg inn av Hardwood »

Enig med deg, Glenn. Det er bueskytingen og bueutstyret som bør være hovedfokus fra Langbuelagets side. Kravet om drakt bør man ikke være så rigid på. Siden de fleste har drakt, vil man oppleve å skille seg ut hvis man ikke har. Noen er såpass nye også, at de må få tid på seg til både å bestemme seg for hva slags drakt, og til å skaffe eller lage den. Og så må vi ikke glemme at vi er en interesseorganisasjon, og unngå å være så opphengt i å håndheve regler til punkt og prikke. Da er det viktigere å ha faste, klare regler for gjennomføring av konkurransene, og hva som kåres og premieres. Plaketten for Historisk runde for eksempel, den ble glemt i år, som den også ble på Jørundgård. Heldigvis hadde Magne husket å ta den med, og minnet styret på den.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bilder fra NM UTE 2012

Legg inn av Bowman »

Makan. Vi får skjerpe oss. Juling, gapestokk og pilregn på de som stiller historisk ukorrekt. Dropp kravet, men oppmuntre til å stille mest mulig historisk korrekt. Premier de som får det til. U.t var definitivt ikke historisk korrekt :mrgreen: , men jobber med saken. Jeg tror nok det blir bra til slutt. Jeg har tenkt å bruke Are som konsulent. Han er dyktig. :-)Så fra idag så er "hollywoodarmbeskytteren" min parkert for godt. Hele armbeskyttærn kan dra seg i hekken-te hælvete me'n :twisted: Neste år skare bli mer kårrekt..... :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Bilder fra NM UTE 2012

Legg inn av Jacob97 »

Skyter mye med historisk bue, og synes at det er minst like morsomt som trad. Skyter jo like bra også ( =ikke så bra :wink: ) så jeg skulle gjerne deltatt i konkurranser, men jeg har ingen planer om å kjøpe, lage eller improvisere en drakt. Dette vil ta tid, penger og ferdigheter jeg ikke har. Draktkravet har hindret meg i å delta på flere stevner som jeg ellers ville hatt mulighet til å delta på. Elsker å drive med bueskyting, og det å stille i historisk drakt har ikke noe imot, men når det ikke gjennomføres skikkelig og de som ikke kan stille med drakt blir hindret fra å delta, da blir jeg trist..
Deltagere må gjerne bruke drakt, men når det er NM i BUEskyting, da forventer jeg at det er bueskytingen som står i fokus og ikke hva man er kledd i. Historisk bueskyting er det jo uansett når man skyter med godkjent bue.

Enig med det som er skrevet over. Det blir ikke akkurat historisk med et stykke filt sydd rundt overkroppen og en turbukse fra Bergans.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilder fra NM UTE 2012

Legg inn av GreenMan »

bowman skrev:Makan. Vi får skjerpe oss. Juling, gapestokk og pilregn på de som stiller historisk ukorrekt. Dropp kravet, men oppmuntre til å stille mest mulig historisk korrekt. Premier de som får det til.
Enig (sier han som helt uventet vant årets historiske skytter). Jeg synes det blir teit at man tillater slippers og striesekk, da er det bedre å fjerne kravet men heller oppmuntre. Unntaket er når konkurransen er i forbindelse med et arrangement som for eksempel Hamar/Oslo middelalderfestival e.l.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Are »

Draktkrav på utendørs NM er i regelverket til NL. Det kreves simpelt flertall på et årsmøte å få stemt bort det. Vi prøvde for noen år siden og det var såvidt jeg husker to mennesker som stemte mot. Begge sitter i NLs draktkomité. Så hvis det er flere som ønsker kravet fjernet er det bare som medlem å sende inn et konkret endringsforslag før årsmøtet, og stille opp med stemmen sin

@bowman. Det gleder meg at du som middelalderinteressert tar et skritt videre.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Hardwood »

Vi må unngå å fryse ut de som er nye og de som kun er interessert i det buerelaterte på ute - nm, ved å gjøre narr eller vise avsky fordi de ikke har drakt. Middelalderinteressert, ok , det er artig at mange er det. Men jeg for min del er ikke interessert i middelalderen egentlig, bare buemakeriet og skytingen. Mange andre har det nok slik også. Vi bør være mer åpne og inkluderende synes jeg. Også nedsettende kommentarer om FITA og de som skyter i det systemet bør unngås. Se bare på Jens Erik, han driver med begge deler og det ville være trist om vi ikke oppmuntret han til å fortsette med det også. Han er norgesmester i begge. Vi dyrker historisk bueskyting på NM, klart det, men vi bør vise respekt og forståelse for alle grener og interesser innen sporten vår.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Kviljo »

Enig, Hardwood.

Jeg syntes spesielt vi skal passe oss for å mobbe fita-skyting, siden det er i de lokale NBF-klubbene at hovedmengden av bueskyting foregår.

Jeg har tenkt hardt og lenge på dette med drakt nå, og tror jeg har konkludert med at det ville være greiere om man åpnet opp for å stille i moderne klær. - men jeg mener det er viktig at vi samtidig innfører et system som gjør at man oppfordres sterkt til å stille i klær som ikke forstyrrer det fine "gammeldagse" miljøet vi får til på NM. Jeg mener det blir feil å åpne det opp så mye at man potensielt sett kan vinne NM-tittel i historisk bueskyting i orange grilldress... Håper noen tar fatt i dette og formulerer et eller flere gode forslag til årsmøtet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Bowman »

Enig med Kviljo. Jeg er også redd for at åpningen kan bli for stor. Olabukse og varmejakke fra BILTEMA blir også litt i grenseland når man skal ta imot premie som beste skytter på nm i "historisk" bueskyting. Hvordan :shock: skal man egentlig få til dette? Jeg mener ikke å gjøre narr av de som ønsker og droppe drakt. Pilregnet var humoristisk ment :mrgreen: Men det er vel heller ikke så hyggelig å bli gjort narr av den andre veien, hvis man har vært litt uheldig og tolket middelalderen litt feil. De fleste gjør vel så godt de kan, men bommer i uvitenhet og sikkert litt dårlig råd også. Jeg er enig i at de laaaaange sjøstøvlene mine var litt i overkant. Men det var jo jævlig gjørmete i jaktløypa da. Det sto stemplet Viking på de. :mrgreen: Jeg tror alle må inkluderes. Vi som stiller i drakt får straffe hverandre for mer eller mindre historisk uvitenhet. :wink:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Moen »

@Bowman: Om du forandrer litt... Fra historisk bueskyting til bueskyting i historisk klasse, blir det ikke så gæli;) For det er nettopp dèt det er. Bueskyting.

Syns det Ivar skriver er meget fornuftig. Er enig med Bjørnar også.. Man kan jo ha en "kleskode". Sko, benklær og skjorte/gense/ T-Shirt skal være i "naturfarger" (hvis det er noe som heter dèt?) UTEN påtrykt skrift. Grilldressen fra 87 kan få ligge hjemme...det samme med giftgrønne Nike joggesko :lol:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Bowman »

Skal vi ha egen historisk klasse på nm i historisk bueskyting? :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Moen »

Nei! Det jeg med enkle ord prøvde å skrive, var: Historisk er ei klasse i bueskyting. Slik du skriver ang premieutdeling og biltemajakke, er dette fyfy fordi det er Historisk bueskyting. Det forsterker bare inntrykket bla jeg m fl har av NL. Man har større fokus på drakt og grunn enn på bueskytingen. Hvis du leser det du selv med fler har skrevet, så dreier det seg om hvordan man ser ut, hvordan drakta passer til ditt og datt... Ikke ett ord om hva nm er, nemlig bueskyting! Dette er siste gang jeg skriver det, jeg personlig har fortsatt ikke noe imot drakt. Men pointet er...det finnes MANGE BUESKYTTERE som kunne tenkt seg å delta i nm fordi de vil skyte piler, ikke endre livsstil!
Svar