Draktkrav take 2...

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Hardwood »

Akkurat, det er poenget ! Spiller det noen rolle hva man har på seg om man vinner en bueskytterkonkurranse med historisk bue, da ?? Vi har foreninger som Hamar middelalderforening, Historisk gjenskaping som Stian mfl er med i, reenactmentmiljøer.... i Langbuelaget bør det være buen, pilene og skyting med disse som er hovedpoenget. Det er mer enn nok ! Det finnes jo en drøss med design og materialer, og mange ulike øvelser å konkurrere i. Gøy ! Med eller uten historisk drakt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Bowman »

Jeg ønsker ikke at du skal endre livsstil. Jeg ønsker at du skal dukke opp på neste NM og delta i akkurat det antrekket du skulle ønske. Det sjenerer ikke meg. Nm i historisk skal være inkluderende. Men jeg håper at flere ønsker å anskaffe seg en historisk riktig bekledning. Det er hyggelig om vi klarer å bevare den delen av NM. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Jacob97 »

Klart det! Må for all del oppfordre folk til å stille i historisk drakt, men de som ikke har det må jo allikevel få skyte. Det er jo som det er skrevet tidligere her, det er bueskytingen som bør stå i fokus. Vi har klubber og foreninger rundt om i landet hvor man er med for å bruke historisk drakt og "leke" seg litt med det, men jeg er ganske sikker på at flertallet av de som er medlem av NL driver med historisk bueskyting nettopp fordi det er bueskyting. Jeg tror at når de kommer på stevner så er det for å skyte, ikke for å ikle seg filt og turbukse/historisk riktig. Tviler ikke på at det er fint å være en del av fellesskapet med fin drakt, men alle skyttere bør jo få delta uten at det de har på seg kritiseres og sørger for at de ikke får delta. Er enig i at oransje grilldress fra Biltema kanskje ikke passer helt inn, men har vedkommende riktig utstyr med seg bør han vel få en plass på linja? :)
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av nilstor »

For å summerer opp mitt syn på saken:

Historisk NM i bueskyting dreier seg først og dremst om bueskyting, altså må det utstyret som er vesentlig for skytingen stå i fokus. Drakten er ikke vesentlig for skytingen, og spiller følgelig i denne sammenheng en underordnet rolle. Det er nok ganske mange skyttere som i likhet med undertegnede ikke er særlig interessert i å bruke ressurser på å forske i gamle draktskikker, jeg er interessert i å lage buer og piler og skyte med dem!

På den annen side har vi dem som setter sin ære i å lage det flotteste og riktigste kostymet. Jeg innrømmer uten videre at de er sabla flotte å se på, og jeg synes slik innsats skal oppmuntres og belønnes. Det må bare ikke blokkere for dem som gjerne vil skyte historisk, men ikke nødvendigvis kle seg sånn.

Jeg har sagt det mange ganger før, men gjentar det gjerne: Det er bare en vei ut av dette uføret: Opphev draktkravet, men oppmuntre til å stille med tidsriktig drakt, samt premiere beste/riktigste/mest gjennomførte. Og så kan man jo anmode om at neonfargede grilldresser og andre uhyrligheter blir liggende hjemme! Videre må det bli slutt på ertingen, uansett hvilken vei den går! Det er ingen av oss tjent med, og fører ikke noe godt med seg! Jeg viser ellers til mitt tidligere innlegg i denne tråden.

Jeg har talt. Ugh!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Hardwood »

Dere taler med kloke tunger, hvite brødre. Ugh ! 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av nidrinr »

Til konkurranser på historiske treff forstår jeg at alle skal stille i (tilnærma) tidsriktige klær. Arrangør av treffet bør stå for krav og gjennomføring.

Til NM i historisk bue bør utstyret være i historisk orden, hva slags klær man bruker bør ikke ha noe å si. La det gjerne oppmuntres til bruk av historisk drakt med premiering, men fjern kravet.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Are »

Det virker som en reell enighet mellom oss som har innlegg i dene tråden. Jeg blir rent imponert.

Men slik jeg seg det vil det da bli nødt til å komme en endring i forbindelse med NM. En del NM har vært arrangert i forbindelse med andre arrangementer, (bl.a. Stiklestadspelet og Oslo middelalderfestival). Slike arrangementer krever at man stiller i tidsriktig drakt. Går vi bort fra et krav på NM, mister vi også disse arrangementene. Ikke vet jeg hvordan steder som Jørungard og Maurenga stiller seg til at det kommer bueskyttere i mer eller mindre moderne drakter. Kommer de til å åpne dørene på like vidt gap da?

Norsk Langbuelag har i sin intesjonsbeskrivelse at de skal være en inkluderende forening, og det er den på mange punkter. Den bør ikke ekskludere de som ikke er interessert i historisk drakt på årets viktigste arrangement. De historiske arrangementene bør være for de som er virkelig interessert. Oslo-, Hamar- og Tønsberg middeladerfestival kan sette strenge krav til deltakelse på konkurranser under sine festivaler. Da kan de sette krav til hele skytterens utstyr. Slik jeg ser det er det feil å kreve at skytterne på NM skal stille i historisk drakt, samtidig med at buer og piler som ikke har sett sitt like i historien er hjertelig velkommen. En bambus/ipé bue i pervertert holmegårdstil har like lite å gjøre på et historisk arrangement som et par joggesko. Tillater vi den ene på NM, bør vi også tillate det andre.

Are, som sitter og tøyker virtuell fredspipe
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av dagsunde »

Du store!
Enighet over hele linja...? (Mee too, btw!) :D

(Jeg må få tak i noe av det stoffet du bruker i den virtuelle fredspipa di, Are) :wink:

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av dagsunde »

Og som et lite postskript...

Undertegnede er et eksempel på en av de som ikke er så interessert i drakt-delen
av hobbyen vår i det hele tatt, men som etter fattig evne har prøvd å få økonomi og tid
til å strekke til så jeg kan stille i noe som likner på historisk drakt (Uten å lykkes nevneverdig) :)

Med denne holdningen (Oppmuntrende og inkluderende, men ikke krevende) får jeg veldig lyst til
å gjøre litt mer for at vi alle skal se "Stilige" ut sett med publikums øyne.

Det som også skal huskes, er at den gjennomsnittlige familien som tar seg en lørdagsvisitt på våre stevner
ikke ser forskjell på et par "Dr. Martens" og etpar håndsydde bronsealder-sko. Kappe, serk og reiving rundt leggene
så er vi tatt rett ut fra "the 13th. warrior" for alt de vet.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Kyujin »

Hvis jeg som utenforstående får komme med et innspill:

Bueskyting med asymmetriske langbuer som vi bruker dem har i Japan en fysisk dokumenterbar historie tilbake til det 3. århundret og kulturelle røtter i kinesisk konfutsianisme flere hundre år før det. Likevel er kyudo, som det praktiseres i dag, blitt standardisert på 50-tallet, og det samme er draktene. Ingen går i disse sammenhengene rundt i samurai-kostyme hverken studenter i konkurranser

http://www.youtube.com/watch?v=llgO6Z2RhoA

eller fremskredne lærere ved formelle anledninger

http://www.youtube.com/watch?v=zjfwUHWoOx4I


Likevel bevares det i noen miljøer (som vårt) også historiske skyteteknikker og -former, både fra slagmarken og til seremonielt eller rituelt bruk. Disse gjennomføres av fremskredne utøvere autentisk i henholdsvis rustning eller meget forseggjorte og "utdaterte" kimonoer.

http://www.youtube.com/watch?v=BIPKz5OZDWA

http://www.youtube.com/watch?v=brta1CeXL2o

Så vidt meg bekjent har langbuelaget promotert grunnleggende buebygging med et nybegynnerset/oppskrift for en enkel "tradisjonell" bue som var praktisk brukbar, men neppe i denne formen i bruk, hverken i steinalderen, vikingtiden eller middelalderen. Hva med et lignende tiltak for en basisdrakt som minimumsutstyr?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Bowman »

Et meget ryddig og oppklarende innlegg. Hvorfor i all verden kan vi ikke foreslå noen enkle standardplagg som ikke behøver å koste skjorta. Hvis vi skal oppheve draktkravet så må alt være lov. Selv oransje grilldresser, selv om jeg tror at en slik problemstilling er helt marginal. Et standardisert antrekk, en enkel tunika i lin kan da ikke være noe verre å dra på seg enn en t-skjorte. Men for all del. Det må ikke være tvang. Jeg tenker bare at de som er mest allergiske for historiske drakter, trenger å bli få presentert noen enkle og smarte løsninger. Da slipper vi adidas, bergans og hagløfs og alt det derre som er verre enn å ikke treffe helt riktig på den historiske stilen.m :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Grauten »

Jeg kan ikke si meg annet enn 100% enig med Moen. Selv stiller jeg ikke til utendørs NM på grunn av kleskoden. Jeg har vært på en del innendørs NM, og
har fått oppleve mye rar skyting, fra folk i veldig detaljerte drakter. Innimellom, har jeg lurt på om jeg har vært med i et karneval, hvor buen er et tilbehør, og
ikke et NM i historisk bueskyting. Da blir det litt feil, etter min mening, at de som er opptatt av bueskytingen, holdes utenfor, på grunn av manglende ineresse
for tekstilhistorie.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av GreenMan »

Er det noen som tar ansvar og lager ett forslag til årsmøtet?
Slik jeg ser det nå kan vi oppsummere med følgende:
- Vi ønsker draktkravet fjernet på ute NM
- Vi ønsker at det oppfordres til historisk drakt, også en sammenheng mellom bueustyr og drakt
- Det vil fortsatt kåres årets historiske skytter
- Vi ønsker at grilldressen blir værende hjemme
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av nilstor »

Jeg føler meg litt anvarlig for at dette spørsmålet kom opp igjen i slik bredde, så jeg får vel bare ta konsekvensen av det! Jeg blir gjerne med på å arbeide fram et forslag til neste landsmøte (når og hvor er det?), men jeg vil gjerne ha med meg noen til. Moen? Are? dagsunde? Grauten? Andre?
Sist redigert av nilstor den 11 sep 2012, 14:55, redigert 1 gang totalt.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav take 2...

Legg inn av Are »

Årsmøtet avholdes som vanlig på innendørs NM der det ikke finnes draktkrav. For at man skal ha noe å si der er det et krav at man er medlem i Norsk Langbuelag. Det nytter ikke å sitte på sidelinjen og rope høyt.

Dette avgjøres på årsmøtet og er man forhindret fra å komme kan man gi skriftlig fullmakt til en av de tilstedeværende. Ingen kan ha mer enn en fullmakt.

Vi kan gjerne diskutere oss fram til et forslag her. Fint at du tar tak i det Nils. Jeg hjelper gjerne til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar