Forslag til forbedring av den historiske blinken

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av dagsunde »

Er ikke NL's nye blinker bare førsteutgaven i en prosess, da?

Denne diskusjonen er jo bare et fortsettelse av denne prosessen, som har som mål å
få på plass en NL/Historisk standard blink.

En senter-flekk som virkelig kan skille eliten fra oss i bermen er uproblematisk for min del,
og det er alltid gøy å ha noe å strekke seg etter...

en 2Cm kontrastring i midten som teller 5 poeng kan tenkes.

Den kan også bare telle 3, men være til personlig nytte for de som virkelig ønsker å
utvikle seg til skarpskyttere med historisk utstyr.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Kviljo »

Tanken bak blinkene vi har nå er vel som følger:

* distansere oss fra poengjaget man har ved vanlig Fita-blink

* en blinktype som er enkel, som alle kan lage for å trene hjemme

* en blink som er mer historisk nøytral

* et skyteopplegg som er enkelt å gjennomføre både for skyttere og arrangører

* en blink og en konkurranseform som er enklere å forstå for publikum

* en blink og konkurranseform som ikke favoriserer de som skyter ofte på 60-18-Fita i like stor grad


Med vår firkant syntes jeg vi har oppnådd alt dette, og historisk runde er et bra opplegg som begynner å bli et par år nå. De som er gode til å treffe er det uavhengig av blinktype.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Christian »

http://i.ebayimg.com/00/s/MzkxWDI4Nw==/$(KGrHqZHJFIE88e5UQNBBPYTKKWVb!~~60_35.JPG

Noe sånt gir jo både et senter og sikte etter og praktisk stridsaplikasjon :wink: noe politisk ukorekt kan det jo dog være...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Hardwood »

Ingen dum tanke !
Mitt forslag er ikke ment å endre på noe som helst annet enn å være et hjelpemiddel for skytterne når de sikter på blinken. Det trenger ikke være større enn at det akkurat kan sees fra 30 m. Og dette vil ikke bare være til nytte for de som er gode, men alle. Man trenger bare å treffe plata som før, men man bør ha et PUNKT å fokusere på. Det var min tanke. Men blås, jeg har ingen problemer med å fortsette med den eksisterende blinken. Derimot synes jeg vi kunne spritet opp mesterskapet ved å ha ett sett morsomme dueller, utslagningskonkurranser og f.eks snurrende blinker og hva annet de bruker i Trøndelag ! Høres vanvittig moro ut.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av nidrinr »

Hva med å tegne et fjes med et eple på hue.. Minus ett poeng for fjeset, 5 poeng for eple.. :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Moen »

Det som skjer rundt om på div skytebaner er at folk blir bedre og bedre til å skyte. Seff kommer dette av forbedringer på utstyrsfronten, men nye rekorder vil bli satt uansett gren. Ingen forening/ lag har forandret sine standardiserte blinker, men legger til f eks 2 omganger på siste hold for å prioritere bakover og kåre en vinner uten en haug med omgangskytinger som trekker ut i det uendelige. Da synes jeg det vil være på sin plass å lage den blinken slik at den ikke trenger å fornyes på 100 år. Dagens synes jeg ser kurrant ut, men sleng på en innerblink. Dere trenger ikke å bruke forskjellige poeng alt ettersom hvor man treffer. Man har ytter og innertreff. Innertreffene blir kun brukt for å skille to, eller flere med samme antall treff. Og man prioriterer bakover. Altså hvis jeg og Bjørnar har likt antall treff OG INNERTREFF, (Som om dèt noen gang kommer til å skje) ser man bakover på holdene og ser hvem som mistet innertreff først. Helt likt hva som praktiseres i jaktfelt, forresten. Da har dere en blink som kan være uendret i "gud-vet-hvor-lang-tid", muligheten til å skille skyttere og til slutt et siktepunkt som netopp vil gi et siktepunkt. For jeg tviler på at noen klarer å fylle på med kun innertreff under hele den historiske runden.
Nå husker ikke jeg målene på blinkene, men hvis den f eks er 30x60cm, kan innerblinken være 1/3, altså 10x20cm. Eller om man bruker 1/4 av ytermålene. Det er fortsatt kun for inner/ ytterblink... Lager man en "sjablon" (eller hvordan dèt skrives) av f eks tynn x-finèr, er det überenkelt å spraye på innertreff på blinkene. Det er også enkelt å få laget papirutgave.
Denne vil både være enkel for arrangøren, enkel å forst for publikum, enkel å fikse hjemme i hagan osv osv...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av nidrinr »

..Poeng til Tangen.
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Jedi Jordal »

bowman skrev:Jeg kjører også en relativ nøytral tilnærming til denne debatten. Jeg blir sist uansett. :mrgreen: Jeg synes likevel at det er gøy med pil og bue. :wink:
Sist uansett? Hmm etter min prestasjon i ute NM tror jeg du har fått deg en konkurrent når det gjelder å komme sist :P
Uansett jeg synes som deg bueskyting er utrolig gøy selvom jeg ikke er i nærheten av å bli norgesmester ennå (om noen år folkens en 10-15 år da skal jeg.kjempe om norgesmestertittelen be sure :P). Uansett vi kan godt endre blinken for min del (treffer jo ikke bra uansett så kanskje en blink forandring vil hjelpe ?), eneste jeg egentlig ønsker meg etr at bueskytterklubben jeg er med i kunne legge litt større vekt på historisk bueskyting (vi de historiske bueskytterne er stort sett forvist lengst mulig ned i salen..). Hmm kanskje på tide å danne Kristiansand HISTORISKE bueskytere? :) Eller etr det noen i Kristiansand bueskyttere som vil stille som trener i det å skyte riktig med langbue? Lønn kam jo utbetales i buer og piler :)
Archers ignite!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Jacob97 »

Christian skrev:http://i.ebayimg.com/00/s/MzkxWDI4Nw==/ ... ~60_35.JPG

Noe sånt gir jo både et senter og sikte etter og praktisk stridsaplikasjon noe politisk ukorekt kan det jo dog være...
Dette må vel kalles praktisk stridsaplikasjon : https://www.jvd.nl/product/16254-eleven ... ldier.html :twisted:
Svar