Forslag til forbedring av den historiske blinken

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Hardwood »

Jeg foreslår at vi gjør en liten forbedring, om vi kan kalle det det, av den historiske blinken: jeg mener den bør ha et senter, som på den nye innendørsblinken. Grunnen til dette er prinsippet
"aim small, miss small". Man må kunne feste blikket på et punkt for å kunne treffe dette punktet, og slik blinken er nå, er dette umulig. Det vil si, en dyktig skytter vil kunne fokusere på et TENKT punkt i senter av blinken, og dette vil forbedre mulighetene for å treffe i nærheten av senter. Alle andre blinker har dette, også dyreblinker egentlig; om man ikke ser ringen i hjerteregionen så er det som regel andre detaljer man kan feste blikket på. Herved innbyr jeg til en liten diskusjon !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes det å kunne finne et imaginært senter av blinken kan være del av konkurransen, også liker jeg at opplegget er enkelt og skiller seg ut fra andre konkurranseformer. Samtidig syntes jeg ikke det er noe mål for oss å gjøre konkurransen lettere.

Men, jeg tror det er bedre om andre som er mer interesserte i konkurransen får utforme den.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Hardwood »

Det har jeg full forståelse for. For de fleste er sikkert blinken grei. Selv bruker jeg et tenkt senter, men når jeg trener hjemme bruker jeg ofte en gjenstand som er så liten som mulig. Papirlapp, bruskork....
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av nidrinr »

hehe, jeg bruker en fotballbane, og sikter på noe jeg legger i midten hvis jeg skyter på "blink".. :lol:

Jeg må innrømme at jeg er litt nøytral i denne debatten. Jeg ser ikke noe feil med de blinkene som brukes, men om det legges en bruskork i midten gjør det meg heller ikke noe.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av dagsunde »

Neinei... ikke noe som hjelper Bjørnar! Han er god nok som han er! :wink:

Neida... Bare tuller, og er selv også helt nøytral i dette, men jeg ser absolutt Ivar's poeng.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av GreenMan »

Er det kun som hjelpemiddel, eller tenker du mer poeng for sentertreff? - Jeg synes blinkene er helt greie selv. Effektivt, enkelt og noe annet enn en standard rund blink.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Christian »

Personlig pleier jeg bare å sette den første pila midt i blinken og så skyte etter nokken på den. Eller, det vil si, rett ved siden av nokken altså. Det er jo så trasig å skyte av nokkene på pilene hele tiden... :roll:

Men jeg ser poenget, det kan være vanskelig å "søke inn i blinken".

Forslag: En horisontal og en vertikal senterlinje. Da har du et kryss som markerer senter (les: hjerte) uten å nærme deg poenginndeling av blinken.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Lurz »

Enig med Christian. :D
Bortsett fra det med krysset. Jeg syns det er fint med en blink som er litt annderledes enn det meste annet
"If it breaks you get to keep both parts"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av SilentG2 »

Dreiv vi ikke med dette på et møte etter innenm for snart to år siden... Vi ville vekk fra FITA blinken for å kvitte oss med poengene? og fordi det favoriserer den som skyter på den type blink hele året og fra 3-5000 skudd om dagen?

Vil gjerne at blinken skulle vært enda mere uforutsigbar enn den som er i dag.. Gjerne forskjellig fra bana til bane også, men det fordrer jo at man skyter i et annet mønster enn i dag.

Daniel treffer knapt en låvedør på 12 meter, men treffer bedre på 200... Hva om man har andre konkurranseformer i blink enn det man har i dag... se på hva man gjør på stiklestad..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Christian »

Hvis vi hever den horisontale linja på blinken litt så får vi jo et fint kors å skyte på. Det burde jo motivere en og annen neoviking :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Bowman »

Jeg kjører også en relativ nøytral tilnærming til denne debatten. Jeg blir sist uansett. :mrgreen: Jeg synes likevel at det er gøy med pil og bue. :wink:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Hardwood »

Det finnes ingen blink som ikke "favoriserer" de som trener på dem. Ellers synes jeg at vi burde oppmuntre de som faktisk skyter mye og ønsker å bli gode presisjonsskyttere, fordi det er en historisk og meningsfull del av det vi driver med. Det virker som om mange faktisk ugleser de som gjør det, og det er synd. Det er greit at kanskje de fleste er mer interessert i andre sider ved buemakeri og skyting, men det får være opp til hver enkelt. Den historiske blinken er ok, men jeg synes ikke den er så mye mer morsom å skyte på enn FITA. Derimot er jeg enig i forslaget om å ta i bruk slike morsomme konkurranser som de bruker i det Trønderske mesterskapet ! Det virker fantastisk gøy !
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av SilentG2 »

En god bueskytter vil treffe blinken uansett om det er en låvedør eller en fjernkontroll er min påstand..

La oss se litt på andre sporter som driver med presisjonsarbeid.. Ta Orientreing. Der er det løpsforbud i terrenget det arrangeres VM i, det siste året før mesterskapet.. Vil dette si at kanskje arrangøren skal stille med en "usett" blinktype?

Normalt er jo blinken vår som to a4 ark oppå hverandre, hvorfor ikke trekantet, rund, orkformet eller noe annet.. De beste, deg inkludert bjørnar, vil jo treffe denne blinken uansett, og daniel vil fortsatt ha problemer med å treffe låven selv om den står 50 meter unna.... (ikke for å mobbe daniel, men han sier nå det slik selv)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Moen »

Samtlige forbund/ lag som har noe som helst skyterelatert i sitt program, har standardiserte blinker.. (Da inkluderer jeg alt fra pil til kuler) Men ikke NL! Er noen redd for at en eller noen få skal komme til å gidde å trene seriøst og i værste fall vinne to eller tre år på rappen? Hvis f eks NJFF hadde forandret sine blinker hvert bidige år og aldri kommet til enighet om hvordan den jæ..a papirskiva skulle se ut, hadde det ikke vært mange som gadd møte på stevner!
Hva er grunnen til at det benyttes forskjellige blinker ute/ inne? Håpløst spør du meg.
Få på plass standardiserte blinker slik at folk gidder å satse. Gjerne med senter og delt ytter/ innertreff. For slik skiller dere effektivt hvis noen skulle være uheldige å skyte likt :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Forslag til forbedring av den historiske blinken

Legg inn av Hardwood »

Her må jeg bare si meg helt enig med deg, Frode.
Svar