Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Norsk Langbuelag sin informasjonskanal på bueforum.no
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Ingis »

FORSLAG 2: Undertegnede foreslår at NM-konkurransen 60 piler/18m på 60 cm FITA-blink utgår og erstattes med en mer "historisk" konkurranse.
Forslag til ny NM-konkurranse: (Utprøvd i Moss på stevne 29.1.2011.)
- Skyting på tre forskjellige avstander: 12 - 15 - 18 meter. Det veksles mellom de tre avstandene for hver serie.
- Blinken kan/skal være halmringer av to størrelser. Feks.: 25 cm og 35 cm i diameter + "grunnblink" på 60x60 cm.
- Det skytes 15 piler på hver avstand. Dvs.: Totalt 45 piler på største ring. (3 pil-serier)
- Deretter gjentas dette på mindre ring. Totalt skytes det da 90 piler i hele konkurransen.
Poengberegning: 3 poeng for treff inne i ringen .
2 poeng for treff på selve ringen.
1 poeng for treff på grunnplate.

Begrunnelse: Norsk Langbuelag bør stå for noe annet enn NBF i konkurransesammenheng. NL relateres i første rekke til viking/middelalder, og
våre konkurranser bør stå i stil til dette.
Tilbakemeldingene fra deltakerene på stevnet i Moss var meget positive.

Forslagsstiller: Ingar Abrahamsen.
"Back to nature!"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av SilentG2 »

Ingen fita blinker lenger?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Kviljo »

Det er forslaget :)

Jeg har ikke bestemt meg ennå, men jeg er redd for at halmringene kan være vanskelige å få tak på ved senere anledninger. Fordelen med blinkene i historisk klasse er at det enkelt kan lages. Å lage gode halmringer er ikke like enkelt. Er også spent på å høre hvordan man dømmer piler "inn/ut". En halmring er ganske diffus.

Skal man først bytte ut Fita-blinken bør det være til fordel for noe bedre, og noe som vi kan arrangere konkurranser i over lang tid.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Moen »

Kviljo skrev:Skal man først bytte ut Fita-blinken bør det være til fordel for noe bedre, og noe som vi kan arrangere konkurranser i over lang tid.
Lar det seg ikke gjøre å bruke de samme blinkene inne som ute?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av nidrinr »

vidjespenning :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av MalaWolf »

Jeg stiller meg bak dette forslaget fullt og helt ;-)
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Ingis »

Kviljo skrev: "Å lage gode halmringer er ikke enkelt". Hovedpoenget med å fjerne oss fra FITA-blink, var tanken om noe mer "historisk". Hvis man er veldig opptatt av at "halmringen" skal være 100% lik, så kan man jo lage ringer av et materiale anno våre utendørsblinker i Historisk Runde. Da har man jo muligheter til å lage en riktig adelskalender. Det at "halmringen" skal være av halm er ikke mitt store poeng. Selvsagt kunne man benyttet Historisk Runde-blinker,men en variasjon fra uteskytingen kan jo være bra.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Kviljo »

Jeg er nok mer for at vi har samme blinktype både inne og ute. Det er jo staselig å skyte på halmringer, men de bør vel være like store og ha samme grad av "fluffyness" slik at det blir likt for alle. Jeg tenker at presisjonsskytinga først og fremst bør utformes slik at de som er gode til å treffe, trives med hvordan konkurransen er lagt opp. Der faller naturlig nok jeg av, men jeg vil tro at det er kjekt for topp-10 at man på objektivt vis kan dømme piler inn og ut. Fjerner man halmringene sitter man vel helst bare igjen med en rund blink som like godt kunne vært printet ut på et ark, og da syntes jeg egentlig vi like godt kan beholde fita-blinken.

Etter å ha sett på adelskalenderen for historisk runde utendørs, syntes jeg forsovidt at det er grunnlag for forbedring. Mange står oppført med identiske poengsummer, og man risikerer vel fort at det kan bli 5-delt tredjeplass rent poengmessig. Det kan løses ved å la adelskalenderen telle for dobbelt antall piler, eller man kan dele opp i to treffsoner på blinken.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Lurz »

Ser problemet med at det kan være vanskelig å lage mange like nok halmringer. Men jeg ser også et problem med å bruke samme blinker som ute. Vi har en del folk som er troendes til å skyte fulle hus runde etter runde fra 18m på de blinkene. Det må iallefall på en eller annen måte være en indre og ytre sone for å skille. Eller så må blinken være en annen og mindre. Bør tenkes på fram mot årsmøtet.

En annen ting i forslaget som bekymrer meg litt er antallet piler. 90 piler til sammen er en halv gang fler enn vi skyter i dag i fita-runden. Kan ikke se for meg at hver serie vil ta kortere tid, heller lengere siden det skal byttes avstand. Hva vil det ha å si for avviklingen av stevnet?
"If it breaks you get to keep both parts"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Moen »

Jeg skjønner ikke greia med at det skal være forskjellige blinker ute/inne..!? Å dele de historiske uteblinkene bør jo være en god løsning? Jeg trodde forresten ganske lenge at det VAR slik.. :roll: Nå husker ikke jeg målene på disse, men deler man disse med f eks innertreff og yttertreff ala blinkene som benyttes til feltskyting (1/3), skulle ikke det gjøre det vanskelig å skille. Er blinken f eks 30x60cm, blir innerblinken 10x20cm Har man skutt fullt hus, sier det seg selv at det blir omskyting hvis to eller flere har oppnådd dette. Hvis de to beste har en yttertreff og resten "inne" prioriteres den som satte yttertreffet sist. Easy.. 8)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Hardwood »

Den historiske blinken er for stor til å brukes som den er på 18 m. Da må den i så fall ha flere soner. Jeg synes ideen med halmringene er god, men jeg ser Kviljo sitt poeng. Hva med å lage dem i et annet materiale ?
Hvor lang tid tok denne konkurransen i Moss ? Med 40 skyttere må det vel ta lenger tid enn dagens 60 FITA. Men hva så ? Mere tid, mere moro :D
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av MalaWolf »

Med en stor nok passer kan man vel få skjært ut dette i egnet materiale... Ser poenget med at halmringene kan bli problematisk å få fatt på over tid. Selv synes jeg det er en langt større utfordring med en rund blink, kontra stubbene vi skyter på ute.. Så derfor bør være runde inne :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Moen »

Egentlig så skal jeg holde kjeft som ikke skyter på blink. Men...siden dere mener at dere er kapable til å sett 60 piler på 10x20cc@18m og det blir for liten utfordring, kan man vel dele inn den historiske blinken med tre soner? Så vidt jeg har sett er det ikke alle som treffer den historiske på 6m heller... :wink: Tenk litt på at det kanskje er greit med en enkel blink som er lett å lage, med lite penger. Da kanskje det er andre som gidder å arrangere konkurranser utenom NM inne og NM ute... Ikke tror jeg det er en ulempe at folk "kjenner igjen" blinkene heller. Med en rund styroblink f eks, blir det masse kapp og dertil masse materiale som sløses bort. Alternativet kan være å arrangere inne-nm i en større hall. Full historisk runde... Det ligger bla. en på Stange som er klar til bruk. Hamar også.. Det er ikke bare hallen i Moss som virker :wink: Kruttet er allerede oppfunnet, det som er utfordringen er å finne nye måter å bruke det på... 8)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Hardwood »

Vel talt, Moen. Men du mener vel ikke at den historiske blimken er 10 x 20 cm ? Den er tross alt 60 cm høy og 30 cm bred !!!! Det er flere enn meg som har skutt Fita 60 piler uten å ha en eneste pil dårligere enn innerste blå. ( 6 poeng ). Blinken som velges, bør være såpass vanskelig at de beste ikke klarer fullt hus. Og såpass enkel at de fleste klarer å treffe blinken på mange av pilene.
Det hadde ikke falt i god jord om f.eks distanseskytingen i ute nm ble arrangert på et 370 m jorde ? :mrgreen: Hold på den historiske, med 2 soner f.eks.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forslag til Årsmøtet 2011 (2)

Legg inn av Moen »

Hardwood skrev:Vel talt, Moen. Men du mener vel ikke at den historiske blimken er 10 x 20 cm ? Den er tross alt 60 cm høy og 30 cm bred !!!! Det er flere enn meg som har skutt Fita 60 piler uten å ha en eneste pil dårligere enn innerste blå. ( 6 poeng ). Blinken som velges, bør være såpass vanskelig at de beste ikke klarer fullt hus. Og såpass enkel at de fleste klarer å treffe blinken på mange av pilene.
Det hadde ikke falt i god jord om f.eks distanseskytingen i ute nm ble arrangert på et 370 m jorde ? :mrgreen: Hold på den historiske, med 2 soner f.eks.
Hehe.. Nå skuffer du meg, Bjørnar :wink: I de siste to innleggene mine har jeg foreslått å dele den historiske blinken, som måler ca 30x60cm, i både 2 og 3 soner... Bruke den historiske blinken. Dele inn i to eller tre soner. innertreff/yttertreff eller 1,2 og 3 poeng. Innertreffsonen kan være mye mindre enn 10x20cm, det var bare et forslag. 5x10 cm..? Enkelt av den grunn at man kun trenger et "stempel" eller sjablon som tilsvarer den innerste sonen. Stemple eller spray på en ramme med/med sort lakk...finito :D Poenget er fortsatt enkelhet. Bruker man 60x120cm styro, går målene opp med bredde/lengde, det blir ikke kapp, alle kan lage en til selvbruk, du trenger ikke lure på hva slags blink du møter på neste års stevne... :lol:
Svar