"Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

"Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg var så heldig å få en hyggelig telefon fra barnebarnet til den danske store buejeger Carl Dreyer. Barnebarnet bor i Telemark og er arkitekt. Han sendte meg den tykke bok på nesten 300sider av sin bestefar, boken "Med bue og pil" Steen Hasselbalch forlag gitt ut på 30tallet. For en bok!! Denne boken er skrevet på en tid da folk hadde tid...ikke hastige WWW-opplysninger...for meg var det mye nytt og spennende stoff.. Boken er delt i to, en krigsdel og en jaktdel, mest europeisk. Av den første delen, mye vikingetid, forbausende mange norske norrøne buehelter, Einar Tambarskjelve er jo bare en, det er mange fler... og kommer man til middelalderen: Historien om den norske Hr. Alenhard, korsfareren, som skjøt løver fra hesteryggen...kjenner du den historien? Masse flotte bilder og historiske bue-tegninger!! Løp og kjøp!! Nei, det er ikke så lett...er du meeeget heldig så kan du få fatt på den i et...helst dansk antikvariat...eller om du har for mye penger..ta kontakt med undertegnede så får vi laget et rimelig lite scannet "nyopptrykk", barnebarnet til Dreyer vil nok si gratis ja...boken vil kunne glede mange toxofile.
Bilde
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av jamar »

Hadde ikke hørt om den før, men den ser interessant ut.
"Bogen, der næsten har kultisk status indenfor buejægerkredse, gennemgår buens historie set med danske øjne. Bogen har et integreret appendix om buemageri, skrevet af Gregers Ahlefeldt-Laurvig-Bille." Fant sitatet mens jeg lette rundt, så det er nok flere interessenter der ute. Antikvariatpriser fra 498,- til ikke særlig sympatiske 1.250,-. Klarer du å lage et lite opplag med brukbar trykkvalitet og kommer under 300-350,- så før meg opp på lista.
mvh jamar
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av woodstick »

I am in for it!
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av Truls med bogen »

Kultbok ja....slik litt poetisk "Gammel Dansk" setter meg i humør, litt romantisk...litt til..oversettelse fra Dr. Pope:
Finder du et Takstre(barlind), maa du gøre op med dig selv, om du har den moralske ret at felde Træet,for Takstær er en gave fra Gud og vokser kund for at anvændes for buer....osv

Altså...finnes det noen idealister, helst på Østlandet som kunne tenke seg å scanne 300 sider? Som PDF fil, så er vi et stykke på vei..

ps...jeg fant en uhyre spennende utalelse skyteteknisk i boken, tar det opp under skyteteknikk..
Bilde
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av Gøtrevøter »

Høres veldig, veldig interresant ut. Dersom det ikke er noen hastesak, kan jeg nok si meg villig til å scanne den inn. Burde gå greit å gjøre det mens jeg sitter på pcen og gjør andre ting.
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av Gøtrevøter »

Har du den boka fortsatt?
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av Brage »

MartiN
Brukeravatar
Gøtrevøter
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 13 jan 2006, 18:46

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av Gøtrevøter »

Ja, fant det ut for en uke siden, faktisk. Så har har lest en god del i boka og det står veldig mye interresant der. Må si jeg blei spesielt fasinert av historien om Saxton Pope og grizzlybjørnen :o
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: "Med bue og Pil" av Carl Dreyer

Legg inn av Griffin »

Hänger en bild av Dreyer och en fin bock han fällt inne i OBS klubbhus. :D

Ser ut som en "historisk" båge han använder.
Svar