Noen bøker om trær

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Noen bøker om trær

Legg inn av Jorarn »

Etter hvert som min interesse for trearbeid har vokst, har jeg etter hvert også utviklet en ikke ubetydelig interesse for trær.
Ikke minst har det blitt interessant å kunne identifisere trær i skogen. Ikke fordi man nødvendighvis skal hugge trærne (de fleste av mine buer bygges av plank). Men det gjør skogsturen mer interessant hvis man kjenner trærnes egenskaper, og kan se buene i trestammene mens man går. Mang en mental langbue er bygd i mitt hode mens fruen febrilsk forsøker å få kontakt så vi kan komme oss videre :roll:

Det fins sikkert et hav av bøker om emnet, men dette er noen av de norske jeg har "lest":

"Våre skogstrær"
Ragnar M. Næss; Svein Grønvold
64 sider, ISBN: 9788252926712
En hendig liten bok til å putte i lomma når man skal på tur. Gir god hjelp til identifikasjon av de vanligste norske treslagene (39 arter). Boken har både sommer og vinternøkkel, som gjør det mulig å identifisere arter også om vinteren. Nyttig både for nybegynnere og mer erfarne.
Anbefales :!:

"Trær og busker"
Helge Vedel; Jette Dahl Møller
239 sider, ISBN: 9788249604951
En litt større bok med grundigere beskrivelse av 130 arter. Mer kompleks bestemmelsesnøkkel som tar utgangspunkt i treets blader, noe som gjør den lite anvendelig om vinteren.
Boken er opprinnelig utgitt i Danmark og er derfor ikke ideel for Norske forhold, men jeg har likevell hatt stor nytte av den. Fine illustrasjoner av relevante plantedeler og gode beskrivelser.

"Trær i Norge og Europa"

John White; David More
831 sider, ISBN: 9788204085177
Dette er boka for spesielt interesserte, en murstein på 831 sider, ikke akkurat noe du stapper i sekken. Boka er fantastisk detaljert både i illustrasjoner og tekst. Den dekker alle trær som er å finne i Europa, i alt 1890 arter og kultivarer. Ikke så godt egnet til artsbestemmelse, men fin som oppslagsverk, eller hvis du vil lære mer om en spesiell art. Blant annet inneholder den 60 sider bare om lønnefamilien :shock:

"Tre, naturens vakreste råstoff"

Bohumil Kucera; Ragnar M. Næss
248 sider, ISBN: 9788252921670
Denne boka er spesielt interesant fordi den er en av få som tar for seg både treet som sådan og trevirket (veden). Dekker 30 Norske treslag med innformasjon om alt fra artskarrakteristikk til anvendelesområder og kjærringråd.
En flott bok med gode bilder og interessante avsnitt om de ulike treslags annvendelse opp gjennom historien. Inneholder opplysninger om basisdensitet, strekkfasthet etc. som kan være nyttig for buemakere (selv om ulike tabeller ofte oppgir ulike verdier).
Anbefales :!:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Svar