Thomas Duvernay - Korean Traditional Archery

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Thomas Duvernay - Korean Traditional Archery

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Her er en bok om koreansk bueskyting som kom ut for ikke så mange ukene siden.


Tittel: Korean Traditional Archery
Forfatter: Thomas Duvernay (med Nicholas Duvernay)

Antall sider: 147

Forlag: Handong Global University

ISBN: Ikke oppgitt noe ISBN-nummer.

Format: Heftet. Formatet er 21 x 29,5 cm (altså A4).
Et format som burde være kjent for dem som har vært innom et universitet og lest sin porsjon kompendier.

Informasjon- og bestillings-side: http://koreanarchery.org/bookorder.html



Forfatteren Thomas A. Duvernay er en amerikaner bosatt i Sør-Korea hvor han underviser i engelsk. Han burde bl.a. være kjent
som en ivrig bidragsyter på diskusjonsforumet til Atarn (www.atarn.org) og som driver av www.koreanarchery.org.

I introduksjonen gjøres det klart at boken er ment som en inføring og ikke en endelig beskrivelse av et ellers stort tema.
Han indikerer videre at det vil komme fremtidige korrigeringer og sikkert tillegg da noen deler er kortere beskrevet enn andre.

En kopi av innholdsfortegnelsen finnes på informasjonssiden så jeg gjentar ikke den her. De som tidligere har kikket rundt på
www.koreanarchery.org vil i boken kjenne igjen enkelte artikler og endel bilder. Det er viktig å nevne
at boken er mer enn det materialet han har liggende på web-siden.

Innledningsvis redegjør forfatteren kort om det koreanske språket og litt om regler for uttale samt hvilke valg han har gjort
med hensyn til skrivemåter. Ord/begreper er som regel skrevet både med latinske bokstaver, koreansk skrift men også på kinesisk
der hvor det er relevant.

Deretter følger en kort gjennomgang av koreansk bueskyting opp gjennom historien.

I kapittel 2 er det utstyret som beskrives både med tekst og bilder. Det er ikke bare det ferdige utstyret som beskrives men også
fremstillingen av det. Jeg synes han klarer å få med mye informasjon i forhold til lengden på teksten.
I dette kapittelet vil du bl.a. finne igjen fotoserien om fremstilling av bambuspiler som han har liggende på web-siden sin. Dette
er bilder som stammer fra en video han lavet på nitti-tallet.

Kapittel 3 er en kort innføring i teknikk. Bortsett fra det en kan forvente under en slik overskrift så vil jeg nevne beskrivelsen
av hvordan vikle buefuteralet rundt livet slik at det fungerer som en holder for pilene dine under skyting. Dette kapittelet inneholder
forøvrig også informasjon som er tilgjengelig på web.

Kapittel 4 omhandler skytebaner og klubber. Du får en liten innføring hvordan et slikt klubbområde er lagt opp.

Kapittel 5 omhandler konkurranser. Her gies det en kort oversikt over de konkurranser som er vanlig med tradisjonelle buer.
Personlig så har jeg sansen for de litt uformelle lagkonkurransene innad i klubben. Her fordeles lagene før konkurransen starter
ved at et medlem holder en bunt piler over hodet (en pil fra hver deltager) slik at han ikke ser dem. Han kaster så en pil vekselvis til
høyre og venstre slik at man får to lag.

kapittel 6 omhandler etikette og filosofi.

Kort så begynner Apendix A på side 97. Det en 38 bilders steg-for-steg-beskrivelse av hvordan strenge en koreansk hornbue.
Ellers utgjør Appendix D den største delen av tilleggene. det er en "koreansk ordliste" over relevante ord/begreper med
engelsk oversettelse/forklaring (i noen tilfeller også fotografi). Ordene er skrevet med latinske bokstaver, med koreansk skrift
samt kinesisk der det er relevant.
Appendix B er forbundet sitt reglement osv., appendix C er konkurranseregler og appendix E er en ordliste over engelske ord/begreper
i bueskyting.

Boken har 314 illustrasjoner (er vel kun tre som ikke er fotografier) alle i sort/hvitt. Her kunne jeg ønsket meg litt skarpere
bilder, litt større bilder og selvfølgelig helst farvebilder. Forhåpentligvis kommer det en gang i fremtiden.

Boken gir en grei innføring i koreansk bueskyting når det gjelder utstyr og teknikk. Språket er lettlest.
Fint er det også at forfatteren bruker tid på å plassere koreansk bueskyting i dagens Korea og prøver å formidle hvordan
koreanere bruker denne tradisjonen i dag.
Hvis man er litt nyskjerrig på koreansk bueskyting, kinesisk bueskyting eller er interessert i rytterbuer generelt, asiatisk bueskyting
eller rett og slett bare bueskyting så tror jeg man vil finne noe interessant her.
Prisen på USD 25 (hjem i postkassen) er det heller ikke noe å si på.
Stig Losnegaard
Svar