Mary Rose

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Mary Rose

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant video om Mary Rose buene på Bad Ass Archer
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mary Rose

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mary Rose

Legg inn av Are »

Artig liten video. Fint innspill i debatten om trekklengde på krigsbuer. Pilene var hovedsaklig 28" og 30", mens dagens krigsbueskyttere regner 32" som standard trekklengde.

Sjekket derfor akkurat gjennomsnittshøyden på sjøfolkene ombord på MR. Den ble i The Times oppgitt til å være 5'8" (172,7cm). Kan jo være verdt å ha i bakhodet når man diskuterer trekklengde i dagens krigsbueskyting.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mary Rose

Legg inn av Allan »

Jeg er så enig, Are. Jeg er 176, noe som er nesten eksakt dagens gjennomsnittshøgde på britiske menn (5'10"). Med samme teknikk og stil på trekket vil jeg ikke tru at jeg trekker to til fire tommer lenger enn en person som er tre og en halv cm lavere enn meg. Følgelig anser jeg at 30- 30 1/2 vil gi meg omtrent riktig historisk lengde (det er i alle fall bak øret med grei margin).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mary Rose

Legg inn av Kviljo »

Noe annet interessant som ble nevnt på Facebook, er spørsmålet om hvorvidt lengden er oppgitt som pilenes totallengde, eller bueskytteres definisjon av pillengde (fra bunn av nokk til skulder på pilspissens fal). Jeg har ikke sjekket, men det ville ikke forundret meg om det var totallengden som er oppgitt - og da er det fort snakk om en tomme mindre. 27 og 29 istedet for 28 og 30, gir mye mer mening i forhold til de korte viktorianske pilene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mary Rose

Legg inn av Are »

Kanskje skillet på pillengde var definert ut fra skytterens høyde? Høye skyttere, lange piler, og motsatt. På samme måte som man fikk lang sovepose hvis man var 190 eller høyere i militæret da jeg var inne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mary Rose

Legg inn av Allan »

Jeg trur at 28" og 30" som oppgis er lengde fra skulder til botn av nokken, men noen andre lengder som warbow wales har omtalt på sine nettsider dreier seg om hele lengden. Jeg kan slå opp i Weapons of warre for å dobbeltsjekke.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mary Rose

Legg inn av Are »

Siden jeg er over 5" høyere enn skytterne den gang da tror jeg uansett jeg holder meg til min vanlige trekklengde på 32".
Men det er spennende å rote i historien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Mary Rose

Legg inn av Jæger »

Fra en utenforståendes synspunkt:
Alle piler skulle være like lange fra nokk til spissen (altså tuppen på spissen). Brann- og nålespisser kort skaft, og så lengre skaft alt etter spissens beskaffenhet? Eller brannpiler aller lengst skaft for å unngå å svi bue og neve? Standarder fantes da som nå, tenker jeg. Se bare på hva de kan si om hva bueskytteren hadde med seg på felttog: en bue, fem stenger og minst en sheaf med piler, sannsynligvis to. Men om de bare kunne finne noen skriftlige kilder på pilenes totale lengde hadde mye vært løst. Kanskje.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mary Rose

Legg inn av Allan »

Ok, nå har jeg sett etter. Det følgende er mitt sammendrag av informasjon på s. 667-8 i Weapons of warre:

En har studert 1051 piler (46% av de intakte pilene som er funnet, men de representerer bare 11% av skipets totale antall piler iht hva som er skrevet om MRs utstyr før forliset). Utvalget baserer seg på praktiske forhold.
Nokkenden samt surringa (og fjøra som den holdt på plass, åpenbart) har ganske konstant lengde i hele utvalget. Variasjonen i lengde forholder seg i det store og hele til lengden fra fjøra til skulderen.
Det er en viss spredning i totallengde (og følgelig dralengde) men det er, som ofte sitert, to grupper som skiller seg ut med betydelig større antall i materialet, som er 28 og 30" lange (tallet er beregnet ved at en tar totallengde minus gjennomsnittlig nokkdybde og lengde foran skulderen. Det er klart flest i gruppa på 30" med et forhold på 4 1/2 : 1.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mary Rose

Legg inn av Bowman »

Magen Klomp trekker 36". Jeg tror neppe han ville fått jobb i marinen i 1545 Han hadde fått beskjed om å oppsøke et sirkus eller noe i den duren. Han er svær som en bjørn. Det er jo logisk at buene er tilpasset folka, og menn på størrelse med Allan var nok gjennomsnittet. Er det funnet piler som er 32" i det hele tatt?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mary Rose

Legg inn av Allan »

Jeg er faktisk en liten tanke høgere enn det som er oppgitt som mannskapets snitt(?)høgde. Hva som var snittet for befolkningen i 1545 veit jeg ikke. Det virker umiddelbart logisk at de lengste soldatene har brukt de lengste pilene. Det er synd vi ikke veit noe om hvordan piler ble distribuert til skytterne når behovet meldte seg. Gikk de og rota i kassene sjøl? Var kassene eller buntene med piler merka?

Nå husker jeg ikke helt tabellen, men noen piler er jo litt lenger enn de som kan trekkes til 30", men 32"? Jeg trur ikke det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mary Rose

Legg inn av nidrinr »

De bevarte buene varierer fra ca 187 til 211cm lengde. Ei pil på 32" blir for lang til ei bue på 187cm like mye som ei pil på 28" blir unødvendig kort for ei bue på 211cm

-For meg virker det innlysende at det ble brukt både piler og buer som var tilpassa hverandre og skytteren. -At det ble operert med forskjellige standardlengder på piler er nok sannsynlig, men at det ellers var lengder over og under dette.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mary Rose

Legg inn av Bowman »

Ei bue på 211 cm har blitt brukt til å skyte piler som er lengre enn 29" Godt argument. Men den lengden er snarere unntaket enn regelen.Buene har selvsagt vært tilpasset størrelsen på folka.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar