Vikingernes Bue og Pil

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Vikingernes Bue og Pil

Legg inn av Lurz »

Kjøpte boka til Dan Høj da vi var på Moesgård. Noen som lurte på om det var mest nybegynner. Har fått lest den raskt.

Hovedinnholdet i boka er en gjennomgang av historiske kilder til vikingbuer. Skriftlige kilder, som nordisk mytologi, sagaer og heltesagn blir gjennomgått og diskutert. Det blir også samtidige illustrasjoner som blant annet Bayeux-teppet. Også arkeologiske funn av buer fra steinalder, jernalder, vikingtid og middelalder, fram til Ørbyhusbuen fra 1700-tall blir omtalt. Blandt annet Holmegård, Nydam, og Hedebybuene, og flere mindre kjente funn. Det er også et fyldig kapittel om funn av pilskaft, pilspisser og koggere, også her med mange tegninger av gjenstander. Dette opptar de 77 første av bokas totalt ca 150 sider.

Så følger ca 40 sider om å lage bue, pil, streng, kogger, armbeskytter og tab. Selve bue og pilmakingen er på et greit, veldig grunnleggende nybegynnernivå. (Av de ca 18 sidene om å lage bue er f. eks. bare ca 4 sider tekst, resten fotografier). Det som kan være nyttig for flere er skissene som følger etterpå med måltabeller med omtrentlige mål for forskjellige buetyper, som barnebue, vikingbue, steinalderbue osv.

Siste del av boka består av en kort innføring instinktiv skyting, en test av piler mot replikaer av vikingskjold, og noen artikler om pil og bue i andre sammenhenger. Et avsnitt gjengir reglene for Danmarksmesterskapene i vikingbueskyting.

Dette er nok ikke boka du kjøper for å lære å lage buer generelt, selv om det er en grei innføring for nybegynnere.

Men det har vel heller aldri vært meningen fra forfatteren. Der boka er interessant er der den tar for seg hvordan vikingenes buer og piler var, og setter dem i en historisk sammenheng. Det er mange opplysninger, og ikke minst tegninger, jeg tror kan være veldig verdifulle for mange som ønsker å lage mer historisk typeriktige piler og buer.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vikingernes Bue og Pil

Legg inn av Are »

Tar du den med på Buemakerseminaret?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Vikingernes Bue og Pil

Legg inn av dagsunde »

Ja gjør det, Lars! :)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vikingernes Bue og Pil

Legg inn av Lurz »

jaddajaddajadda.....
(Bare jeg husker det :D )
"If it breaks you get to keep both parts"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vikingernes Bue og Pil

Legg inn av MalaWolf »

Jeg plukka med meg denne boka da jeg besøkte Holmegårdbuen i Kjøben i sommer. Den er informativ og fin.
Svar