Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av Truls med bogen »

Den første Robin Hood filmen ble gjort i 1908, det er laget nærmere 40 filmer og serier til, om denne fascinerende legenden. Mest kjent Errol Flynn (1938) i sine grønne tights, eller har du sett filmen fra 1976 om den aldrende Robin og Marion, spilt av Sean Connery og Audery Hepurn?? Og nå endelig i 2010, Russel Crowe som Robin Hood. Jeg så filmen i går sammen med 5 andre bueskyttere og vi var alle enige om at denne står til terningkast seks.
Ikke bare pga mye bueskyting, men både story og bilder var av høy klasse. Skuespillerne har trent mye med buen og det kan man lett se. Skuespillerne sier at de har lyst til å fortsette privat med bueskyting, og endelig etter 100 år men mannsbue-dominans tar også Marion buen fatt. Filmen legger opp til en fortsettelse, en trilogi muligens.
Løp å se…bueskytter…det er den verd….
:D

Så Robin Hood er ikke død selv om man fant stein i det 17. århundrede der sto det innhugget: "Here underneath this little stone, lies Robert, Earl of Huntington. No archer was as he so good, and people called him Robin Hood..

ps. og vi mener vi så Per Onsurd som kompis av RH på filmen??...løp å se...
Bilde
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av bueeirik »

Jeg er litt enig i det du sier her, MEN i den tiden så kan dem ikke ha hatt så svake/veike buer. Eks: Når Cate Blanchett (Marion) spenner opp buen sin (på starten) så kan den ikke være mer en 20 - 30 ib tung. Skjønner selvsagt at dem ikke kunne ha sterkere buer for det hadde tatt skuespillerne lang tid å lære å skyte med, men man drar ikke i krig med 20 - 30 pund.

Jeg vil gi filmen ternikast 5.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av bueeirik »

Det er det eneste dumme jeg kan si om filmen.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av nidrinr »

..Den som hadde hatt tid til å dra på kino... :roll:
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av bueeirik »

Vis det er til noe trøst så har jeg sett den 2 ganger :twisted: mohahah
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av nidrinr »

Får nok sett den en gang jeg og.. Når den kommer på dvd. :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av Moen »

Rart dette med unger og filmer... Når de finner en de liker, kan de se den igjen og igjen... :lol: :lol: :lol:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, det er nok litt pinglete buer i filmen...det ville jo vært lett å lage noen 200 punds "look a like" på 30 pund....jeg savnet også mer ekthet i artilleri skytingen mot de historisk evig dumme og tapende franskmennene og de heroiske engelske bueskyttere. Et par salver pilregn og "drop shots" er ikke ekte nok...hvor er 10 piler i minuttet pr. mann og hvor er hele denne infrastrukturen med 40 000 piler i hver vogn...nei nå ble også jeg for kritisk...dette til tross jeg står på terningkast seks.....

Mal apropos...er det noen som vet om man kremerte riddere på denne tiden? ..Robins svigerfar (Max von Sydow) ble det på filmen...stusset litt på det....
Bilde
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av bueeirik »

Moen skrev:Rart dette med unger og filmer... Når de finner en de liker, kan de se den igjen og igjen... :lol: :lol: :lol:
Unger?? :evil:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av Grauten »

Unger kjennetegnes av schnørrete neser og at buksa truer med å falle av! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av bueeirik »

ÆÆÆÆÆÆ :evil: :lol:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av nilstor »

Og da har også jeg sett Ridley Scotts versjon av Robin Hood. Jeg vet sannnelig nesten ikke hva jeg skal mene om den, men i det store og hele var den verdt bryet! Men sekser, nei. Mer en bra firer, tror jeg. Typene var forsåvidt gode, og tidskoloritten troverdig, stort sett, men jeg stiller meg undrende til at franskekongen så til de grader foregrep den allerte landgang i Normandie! Hadde du satt motor i landgangsfartøyene i filmen, hadde de nesten til forveksling vært lik de som ble brukt på den motsatte kysten 750 år senere! Jeg er også i tvil om et par andre skipstyper, men det skal jeg la ligge. Litt verre var det å se at minst én av langbuene i filmen var laminert med hickory - så det ut som - i ryggen, og en annen detalj var at de knaket stygt når man trakk dem opp ... Jeg satt og ventet at de skulle ryke hvert øyeblikk!

Historien var vel sånn høvelig troverdig, om sånt kan sies om en oppdiktet historie omkring en person som neppe noen gang har eksistert. Men den ga iallfall et greit bakteppe for sequel'en! Som jeg regner med kommer før eller senere.

Skuespillerne gjorde en god innsats, særlig vil jeg framheve Cate Blanchett som Marion og Oscar Isaac som prins John. Men ingen av dem kommer opp mot Max von Sydow, han tok luven av alle de få gangene han var i bildet.

Men var dette den ultimate Robin Hood-filmen? Den er bedre enn de fleste, men etter undertegnedes mening rager fremdeles Errol Flynn et hode over Russell Crove. Og bueskytingen i filmen fra 1938 var ekte! Men, vi venter i spenning på toer'n! Den ligger liksom i luften!

Gå og se den, men ta også en titt på Robin Hood fra 1938!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av Bowman »

Nå har også jeg sett Robin Hoodfilmen. Synes Russell Crowe er 200 ganger tøffere enn Kevin Costner. Jeg synes også at Cate Blanchett var realt tøff og Max von Sydow viser oss at de gamle er eldst. Meget bra. Veldig bra at de har med så mange stygge folk fordi jeg tror at det var veldig normalt på tolvhundretallet. Stygge, vulgære og møkkete. Richard Løvehjerte er fremstilt som en feit og lite empatisk gris, hvilket jeg også tror han var. Johan var fremstilt som en jålete, sjalu og lite sympatisk konge og alt var i det store og det hele ganske smakfullt. Ridley Scott begynner å få draget på dette her. Gladiator var bra og nå venter jeg bare på en ordentlig steinalderfilm med masse holmiser og kos rundt bålet. Gjerne en ordentlig vikingfilm som er spilt inn i Norge også. Hadde ikke gjort noe det. Lenge leve Robin Hood. Jeg må innrømme at plastnocker og masse funderinger rundt slappe buer hadde jeg ikke tid til
, så lenge Russel, Cate og selvsagt Max viste oss så bra håndtverk(skuespillkunst) Godt driv. Film er best på kino. Terningkast seks
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av nidrinr »

Ting tar tid oppi her, men her en dag fikk jeg tid til å se robbin hudd jeg og. Ikke direkte ofte jeg ser film, og stort sett blir jeg lei etter 1/2 time av alle filmer. Denne filmen var bra nok til at jeg ikke kjeda meg :lol:

-Men den bua hu dama bruker ganske tidlig i filmen, er det jeg som så litt dårlig, eller var det ikke barlindbue med brannpila..?

Ser ut for meg som det ikke bare er plankebuer, men en salig blanding. Alle pilene hadde nok heller ikke plastnokk.. 8)

http://www.youtube.com/watch?v=V0eOZbhCOb0&translated=1
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Robin Hood, en liten filmanmeldelse

Legg inn av Jacob97 »

synes jeg ser noe som minner om barlindbuer noen steder ja...
Svar