Pfeil und Bogen

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Pfeil und Bogen

Legg inn av Bowman »

Denne boken får terningkast 6 av meg. Er du lei av middelalderbuer i barlind og alm eller trenger du en pause så gå løs på mesolittisk, neolittisk, bronsealder, romertid og jernalder. Her er litt å velge i. Ikke la deg skremme av tysk. Den er ikke å få på engelsk , men tysk er forståelig for de fleste. Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Pfeil und Bogen

Legg inn av Allan »

Jeg stemmer i, boka er topp. Den er svært omfattende mtp steinalder, fra jernalder og framover er det tynnere, og boka har noe slagside på den måten at kontinentale funn (les: fra tysktalende område) behandles svært grundig, mens nordisk og britisk får en noe enklere behandling. Det er likevel ei grundig overersikt over nær sagt alle funn som var gjort fram til boka ble gitt ut.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pfeil und Bogen

Legg inn av Jæger »

Tiltredes, bra bok. Og som Allan nevner er det mye gammelt, kontinentalt som får hovedfokus. Når det er sagt så er det vel ikke kjent så himla mange buer etter eldre jernalder - med unntak av større funn som Hedeby og spesielt Mary Rose.

I de senere år er det jo funnet Åndfonnebuen samt et fragment (tupp) av alm i Breheimen, et antatt laminat av alm fra 1300-talletforuten minst ett buklaminatfragment av tennar som er fra merovingertid. Alt ganske interessant og det siste nærmet banebrytende uten at jeg kan se at det har fått den store oppmerksomheten.
I Danmark har vi Horsens(Hjarnø/Møllegabet) fra steinalder og sikkert flere. Om det er noen andre buer fra vikingtid/middelalder som har fremkommet har jeg ikke satt meg inn i.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Pfeil und Bogen

Legg inn av Allan »


Jæger skrev: et fragment (tupp) av alm i Breheimen, et antatt laminat av alm fra 1300-talletforuten minst ett buklaminatfragment av tennar som er fra merovingertid. .
Det er spennende med nye funn, kan du si noe mer om disse, eller evt hvor du har det fra så en kan lese om dem?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Pfeil und Bogen

Legg inn av Jæger »

Jeg har kommet over dem i mine vandringer på unimus sine sider. Tord Bretten og kona står vel for alle de tre jeg nevnte. Litt opptatt akkurat nå, skal finne lenker seinere :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar