Dreiebenk?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Dreiebenk?

Legg inn av Kviljo »

Har lurt litt på å investere i en dreiebenk, men har aldri vært borti dette før.

Tenkte kanskje det var noen her som visste litt om hvilke typer som er mest hensiktsmessige til all-round bruk. Og ikke minst hvor man bør handle?


Kom gjerne med andre synsinger omkring temaet :)
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Tredreiing er både gøy og lærerikt, mye fordi du raskt kan få gode resultater med superb finish.
Min erfaring er ganske begrenset, men jeg har prøvd noen dreiebenker og siklet på mange. Jeg har enda ikke brukt en til bue/pilmaking, hvilke planer har du?

Hva slags benk du bør kjøpe kommer ann på mange ting, de finns i alle størrelser og prisnivå. En god start kan være å bestille katalogen til disse gutta http://www.verktoyas.no/
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Se der ja, der var det mye fint, men både lommeboka og lånekassen ler av meg :lol: :oops:

Kan ikke helt se for meg hva man skulle brukt benken til i bue-sammenheng. Kanskje greit å spenne fast piler i, for å pusse de ned, hehe.

Men denne her ville jo vært en god start vil jeg tro.

Så at det stod en liknende dreiebenk på Clas Ohlson i dag, på 550w, til 2500,-. Men det er vel kanskje lurt å gå for noe solid først som sist.
Gjest

Legg inn av Gjest »

Jeg eier en del Clas Ohlson verktøy, men snakker ikke høyt om det :oops:
Da ville jeg heller gått for en Delta mini 46-250til 3790,- den er også på 550w og betydelig mer presis vil jeg tro.

Eller så kan du jo prøve å elge deg innpå noen med tillgang, hvis du kjenner en sløydlærer eller no sånt.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg eier en del Clas ......eller no sånt.
hmm.. har du sett, trudde jeg var innlogga jeg, jaja det var i hvertfall jeg som skreiv det.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Jorarn skrev: hmm.. har du sett, trudde jeg var innlogga jeg, jaja det var i hvertfall jeg som skreiv det.
Og jeg trodde jeg hadde satt alle forumene til ikke å godta at gjester posta her. :oops: Glemte å endre rettighetene på verktøykassa gitt... Men det var forhåpentligvis siste gang du skreiv noe som gjest...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Anonymous skrev:Jeg eier en del Clas Ohlson verktøy, men snakker ikke høyt om det :oops:
Da ville jeg heller gått for en Delta mini 46-250til 3790,- den er også på 550w og betydelig mer presis vil jeg tro.
Hehe, clas ohlson er en grei plass det, om man er litt kritisk til hva man kjøper. Mye jalla og en del som fungerer bra.

Det er jo en grei størrelse på den Minien der, men jeg ser for meg at det er en fordel å kunne vri motoren ut til sida, så det blir mulig å prøve seg på de litt større emnene.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Hvis du bare skal dreie noen småting innimellom er det kanskje verdt å teste ut sånt minidreieutstyr du kobler på drillen. Jeg har hørt at det skal fungere greit, men jeg har ikke testa det selv.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, det har jeg aldri sett før :)
Vet du hvor slikt selges?

Tror kaaanskje jeg har en brukt dreiebenk på hånd nå.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jeg kan ikke huske å ha sett det til salgs på noen år, men så er det da også lenge siden jeg så etter det.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

errrrr, veeeeelllll jeg lagde en hardved-batong med en sånn drilldreiebenk når jeg var krigersk-guttunge. Hvis du ikke skal lage noe mye eller stort(diameter), så funker det rinelig greit
hvis du har det trangt på verkstedet er det jo ingenting å si på plassbruker på en sånn en da.

Kan ikke si jeg har sett sånne på en del år jeg heller

-Ole
Coxz
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 31 jan 2006, 23:24
Sted: Billingstad

Legg inn av Coxz »

Bøck skrev:Jeg kan ikke huske å ha sett det til salgs på noen år, men så er det da også lenge siden jeg så etter det.
har lett etter dette i et par år.. antagelig etter at jeg snakka med deg:-) den siste som sa meg noe vettugt anngående slike benker sa at de ble tatt av markedet pga EU regler...
Kan forsåvidt forstå det:-) for det er veldig lett å lage en veldig farlig greie med en kraftig drill og litt billig tillgeggsutstyr...
Men tips gjerne om du finner noen som selger under disk....
Det er ingen Tuuaaang å være bueskytter.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

[off topic]
Coxz skrev:har lett etter dette i et par år.. antagelig etter at jeg snakka med deg:-)
Det er litt slitsomt når du refererer til personlige samtaler uten å gi tilkjenne hvem som skjuler seg bak det kryptiske brukernavnet Coxz. På den annen side kjenner jeg bare to personer som bor på Billingstad og som er troendes til å putte så dårlige ordspill i signaturen :lol:, og deretter gjetter jeg på at brukernavnet har litt med ditt egentlige navn å gjøre.

Jeg ville egentlig bare benytte anledningen til å oppfordre folk om å ikke være mer anonyme enn nødvendig.
[/off topic]
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Hva med denne? Godkjent av EU og i EØS. men akk Claes Olson AB har tatt den ut av vareutvalget... Merk at buen kan brukes til mye..

Bilde
Bilde
Svar