Liten båndsag

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Oppdatert info om Record Power Bs300e

Legg inn av Batstat »

Da har jeg lest litt.
Jeg tror produktet lages i england (men er litt usikker).
Verktøy AS har muligens rotet litt med oversettelsen, når det gjelder produktegenskaper?
Se for engelsk produktark.
Max depth of cut: 190mm er oversatt med Max skjæretykkelse 190mm og
Throat depth: 305mm er oversatt med Max skjæredyde 305mm (mulig det er jeg som surrer, er ikke de norske benevnelsene byttet om)

Ytelsen er i det engelske databladet oppgitt til 800W eller 1hp (hk) - her der det vel engelskmennene som er litt upresise. 1hp er ca 745watt. Blir vel litt feil å runde opp til nærmeste 100watt. Bruker en motor watt, hva motoren trekker av effekt eller er det på sagbladet slikt måles? Litt snodig at denne kvalitets saga har såvidt mye lavere effekt en Luna og CO sine.

Woodworking review gir saga skryt (4 av 5 stjerner):
"Bs300e er en svært god sag, du får mye igjen for pengene. Bygget av solide komponenter som bærer bud om holdbarhet og god ytelse. Sagen er enkel å justere. Et godt mid-range valg for kvalitetsbevisste amatører og hobby brukere som ønsker en solid maskin uten å måtte betale ekstra for mindre viktig ekstrautstyr.
I england kommer saga også med en god instruksjons DVD." Følger ikke den med her til lands så finner en vel tilsvarende på youtube. Kanskje ikke så nøye om den er med eller ikke. I alle fall ikke åpenbart at den er med i den norske pakka.

Woodworking hevder forøvrig at en kanskje bør legge seg på 170mm som max skjære dypde og ikke 190mm som oppgitt. Dette er kanskje en forskjell mellom oppgitt maks og maks i praksis som gjelder alle leverandørene? Hvem har ikke hørt om 400Wats bilstero høytalere, som er mindre en melkekartoengen din. Alt i alt, det ser jo nokså bra ut. Får se om jeg kan finne ut mer.

Takk for info om én-fas Kviljo, klarte ikke å se det av noe av det andre jeg leste. Håper du sier i fra dersom det er noe du er misfornøyd med vedr 500 saga di. Er det feil på den, så er det vel ytterligere dårligere på 300 saga, klar over at jeg uansett ikke får halve kongeriket for 6000,- :)

Edit: Det oppgis ikke i noen av faktabladene hva RPM er. Woodworking oppgir at en kan bytte mellom to hastigheter, men ikke hvilke.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Liten båndsag

Legg inn av Batstat »

Jeg er litt bekymret for motoren på 750?watt. Ser av elektromotor oversikter at singel fase induksjonsmotorer i denne størrelsen har en virkningsgrad på 70 - 80+ %. Jeg har pt ikke funnet ut om oppgitt effekt er ut av motoren eller om det er max effekt den trekker ved full belastning. Er det det siste så kan jeg risikere at effekt ut bare er litt over 525watt, det høres ikke spesiellt mye ut.

Testen woodworking gjennomførte inneholder ikke kutting av hardwood, og når jeg ser nærmere etter så er det meste av testen basert på subjektive (jeg synes at) kriterier. I fra min verden innen IKT er det close to å ikke ha testet i det hele tatt. Ser at dette går igjen innen hele woodworking bransjen, få tester beregnet på konsummarkedet ser ut til å følge noen spesiell mal. Dvs det blir litt sånn mitt intrykk er... Mao vanskelig å gjennomføre samme test to ganger og komme til samme resultat, mye overlates til hvilke preferanser du har.

Ser nesten ut til at bedre testing av trebearbeidings maskiner kan være et eget nisje marked det vil kunne gå an å tjene penger på :)
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Liten båndsag

Legg inn av Sturlabuer »

Batstat, var bare å kikket på linken din. Ser at motoreffekten er oppgitt til 800W (1hp). Det er nærliggende å tro at
det er engelske hp som er avrundet litt, siden det går i sprang fra 1 til 2 hp.
Det står også oppgitt på databladene til de andre sagene at det er avgitt effekt fra motoren,så jeg regner med at det
gjelder den du så på også. Uten at jeg kan gå god for det.

Fra en som også jobber med strøm, men ofte litt mer enn i IKT :) .
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Liten båndsag

Legg inn av Batstat »

Roger that Sturlabuer, jeg la også merke til at det på de større modellene ofte var oppgitt effekt ut av motoren. Ringer morgen for sikkerhetsk skyld og forhører meg. Vil tro at de også kan legge til info om hvordan saga er i bruk mht hardwood.
Jeg burde ha litt å gå på, skal ikke bruke saga til type presisjonsarbeide som dette.

Vet at det i det lange løp ikke er billigere, men Surlabuer (hehe mulig du angrer på at du røpet at du jobber med strøm), men dersom det viser seg at saga er kjempe fine, men har likevel for liten motor. Vil det være umulig å bytte ut motoren med en f,eks en 2KW motor, sette på en RPM styring, så jeg kan variere hastigheten mellom 350 og opp på bladet?
Ser flere firmaer som selger motorer løst.

Basert på at jeg kan sikket leve med for liten motor i et eller to år, men da har jeg også penger til å oppgradere.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Liten båndsag

Legg inn av Batstat »

Verktøy AS er utsolgt for Bs300e, leverandøren Record er tom og Verktøy AS har ikke pt ikke fått informasjon om når neste forsendelse kan komme.
De bekreftet at oppgitt effekt er ut av motor.
Vedr om sagen egner seg til hardwood, jeg fikk muligens svar som fortjent, tja "det kommer an på hvor tykt emne du skal sage i". Etter litt tenke pause dristet jeg meg til å spørre om 15cm hardwood ville kunne gå. Kløyving av 15 cm emner vil ikke gå bra.
Glemte å spørre om dette med to hastigheter. Dersom jeg skal ha sag første uka av mai må jeg se etter andre alternativer. Luna er vel den jeg da detter tilbake på.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Liten båndsag

Legg inn av Batstat »

Luna prisen 6600 er oppgitt uten mva, argh
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Liten båndsag

Legg inn av Sturlabuer »

Kløyving av 15cm hardwood vil nok ta tid på den saga, ja. Men det kommer jo selvsagt også an på hvor hard hardwooden er :lol:

Om det går an å bytte til større motor med turtallsregulering? Selvsagt går det! MEN!!! Enten må du finne en motor som passer inn i festene,
eller så må du være ganske fingernem mekaniker for å få den på plass på en forsvarlig måte.
Så skal turtallsstyringen og motor kobles sammen på forskriftsmessig måte, og frekvensomformeren skal også programmeres.
Enten er du kyndig og gjør dette selv, eller så må en fagmann hyres inn. Husker heller ikke i farta hva forskriftene sier om slikt,
siden det er stikkontakt på sulamitten. Men jeg vet i hvertfall hva som skjer med garantien... he, he.

Motor: ca. kr. 1000-2000, kommer an på rabatter og slikt, +omformer ca. kr. 1000/kW = kr. 2000
Med en mekaniker og en elektriker for å gjøre jobben... Tilsammen mer enn ny Bs500 vil jeg tippe.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Brage »

Jeg var og henta en sag i dag, en som lå på Finn.no. Det viste seg at saga som var avbildet ikke var den saga de skulle selge, og bra var det, tror jeg.


Saga jeg kjøpte heter Rapid 400, og var tung. Sikker 150 kilo. Ca 180 høy, og 3-fase støm.
Jeg har jo ikke noe 3-fase stikk i kjelleren, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det?
Har vel sett at folk har lagd vanlig stikk av 3-fase? Eller har jeg ikke det?

Jeg hadde ikke med meg mere penger enn til saga, så jeg fikk ikke med de 10-12 ekstra bladene. Skal hente dem til uka. alt fra helt tynne til ganske feite.

Håper saga virker!
MartiN
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Moen »

3-fas til 1-fas.. Er usikker på om dèt går bra. Husker å mene jeg forsøkte det på en gammal haug av en dreiebenk en gang. Kondensator og slikt.. Men det er da vel en elektriker her..!? Tror i alle fall at du mister litt effekt av det.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Brage »

Her er saga: Har bare telefonen å ta bilder med for øyeblikket...

Er det noe jeg bør gå over generelt på en 20 år gammal båndsag? Noe å smøre eller lignende?

Bilde

Pluss litt detaljer

Bilde

Bilde

Bilde


Her er ledningene som jeg må finne ut av :?
Bilde
MartiN
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Moen »

På støttehjulene som ligger på SIDEN av bladet, skal det være enten ett lokk, eller en smørenippel. Både oppe og nede. Der skal du bruke olje..regelmessig.. Hjulet som ligger BAK bladet er egentlig smørefritt, men jeg lar stakkar`n få ett par dråper samtidig.. Ellers er det egentlig ikke noe som skal smøres/oljes. Hvis det da ikke er nipler på hjul-lagrene, da.. Gir du saga litt stell, og snakker pent med den, har du sag i laaaang tid fremover. Pass også på når du justerer sidehjulene så de ikke ligger helt inntil bladet. Jeg skrur alltid de inntil bladet, til de begynner å snurre rundt, så skrur jeg de en "liten kvart en" ut igjen. Hvis disse hjulene får spinne fritt, så tar det ikke mange dagene før de må byttes. (veldig mange skrur de helt inntil)
Gratulerer. Ser ut til å være en fin sag du har kjøpt. Håper du får orden på strømmen, da.. Kjedelig med pedaler òg :wink:
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Liten båndsag

Legg inn av Sturlabuer »

Først bør du sjekke om du har 3-fas inn til sikringsskapet ditt. Mange har det uten at det er tatt i bruk. Har du det kan du få en elektriker
til å legge opp en 3-fas stikkontakt til saga di.

Alternativ:
Du kan løse problemet med en kondensator, slik som det blir gjort på støvsugere, hårtørrere, vedkapper osv. Pris noen hundre kroner, ikke mange.
Men du må ha riktig type og størrelse på den ellers kan det gå lukt åt skogen. Du taper også nærmere 1/3 av effekten hvis husker jeg rett?
Dette bør gjøres av en som er fagkyndig.

Eller, du kan bruke en frekvensomformer. 1-fas inn, 3-fas ut. Du taper ikke effekt, bare du har kraftig nok sikringskurs.
Pris litt over 1000/kWatt. Her må man også ha en som er kraftig nok.
Har du litt peiling kan du få tak i brukt fra firmaer/fabrikker. Den bør også kobles og programmeres av kyndig person.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Brage »

Jeg tror vi skal få en elektriker til å legge opp en ny kurs, ja. (så ble ikke saga så rimelig allikevel...men men :D )
Vi har tre-fas til komfyr. Og det er nok av strøm inn til huset, så jeg håper det går bra.
MartiN
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Brage »

Saga er oppe og går nå!! :D
Superfin sag. Måtte legge opp en trefase. Fikk med meg Malawolf på å bære saga ned i kjellren, og det var sinnsykt tungt, selv med stropper... Den kommer aldri opp igjen av kjelleren

Fikk også med 12 nyslipte bånd/blad til saga. Fra ganske breie, til helt tynne..
MartiN
Svar