Liten båndsag

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Liten båndsag

Legg inn av Brage »

Jeg sliter med plass. (og penger)
Er det noen som har erfaring med små båndsager til buemaking?
Hva er minstemål, hva bør man styre langt unna etc.

Jeg skal ikke kløyve svære stammer på den. Men ellers så mye som mulig egentlig..

Jeg skulle gjerne hatt en på toogethalvt tonn fra 1953... men kjellerboden min har begrensninger.
MartiN
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Liten båndsag

Legg inn av Christian »

Ring nærmeste skole! De med sløydsal har oftest ei bandsag ståandes :) noen ganger hender det til og med at du kan få lov til å bruke den...

Men en kompis av meg har ei bandsag fra clas ohlson :shock: og den funker helt fint faktisk, bordmodell rettogslett :P
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Moen »

Se på Finn. Elekra Beckum, eller hva de nå heter, DeWalt, Rapid, Inca, er gode sager, for å nevne noen.
Pleier alltid å stå en håndfull båndsager der. Jeg har en Inca som jeg har brukt nesten hver dag i 17 år. Og den holder fortsatt. (selv om den nå er sliten, stakkar)
Saga fra Claser`n ser grei ut, men er veeeldig skeptisk til kvaliteten. Men nå er jo jeg også en traust, og litt skeptisk hedmarking med hendene godt planta laaangt nedi bukselommene... :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Liten båndsag

Legg inn av nidrinr »

Har en CO- sag som har jobba jevnt og trutt i et par år. Den brukes stort sett til småjobber på piler eller til grovskjæring av horn til nokker. Øks er som regel kjappere til buer.. (Båndsag fikk med ett ny mening etter å ha lånt saga til mr. Moen.. 8) )
Ellers må du skifte ut bladet som følger med på CO-saga.. Det funker ikke til noe større oppgaver enn å skjære brødskiver.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Liten båndsag

Legg inn av Christian »

hehe det kan godt hende, som sagt er den ikke min. Men sånn med tanke på at den er fra clas så var jeg overaska over hvor greit den skjærte.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Liten båndsag

Legg inn av nidrinr »

Har mye fra CO jeg. Mye av det funker greit, og en del kunne jeg sikkert spart meg for...
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Liten båndsag

Legg inn av Stein »

Jeg har arvet en sag fra Biltema. Den sager. Men ikke helt beint.
Etter avlagt doktorgradsstudium i båndsag-justering, kan det kanskje være mulig å få det til....
Skifte av blad gjorde resultatet vesentlig bedre. Men fortsatt er det justering det går i. For den saget fint i starten av sin karriere, så vidt jeg har forstått.

Ja ja.

Her en sag som nettopp er lagt ut, ifra Oslo:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16914868
Her er det bare å by...

Og hvis noen har fått igjen på skatten, er det bare å hive seg rundt:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16399375
.... :)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Moen »

Nå snakker vi... Ta opp konkurransen med Norske Skog & Co :D Den Rapiden så fin ut. Gode sager er det også.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Brage »

Christian skrev:Ring nærmeste skole! De med sløydsal har oftest ei bandsag ståandes :) noen ganger hender det til og med at du kan få lov til å bruke den...
Jeg jobber i skolen, og sager ofte på den sinnsykt fete Griggio-saga vi har der. Bare si trist at den står litt for nærme veggen til at de lengste emnene får plass :cry:
Men det er noe annet å ha det hjemme når man trenger den!

Har sett på biltemasaga og synes den så vel skjør ut. Men hvis den funker er det jo supert.
Takk for kloke ord!
MartiN
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Liten båndsag

Legg inn av Stein »

Det jeg vil si er; sag fra Biltema eller CO, er helt greitt. Hvis en gjør som det står i manualen, skifter til skikkelige blad, eller skifter hele tiden. Og justerer og justerer.
Og de er billige.

Men som nevnt tidligere her, det er sikkert lurt å investerer i noe litt dyrere, dersom en ønsker full valuta for pengene. Tipper det å bruke en sag som faktisk gjør det en planlegger, og i noenlunde tempo, gir en helt annen opplevelse, enn de små gjør. Det eneste problemet er at en da får lyst til å sage hele tiden. Våkner om natten, og må jobbe mot lengselen etter å gå ned og sage litt.
Det kan jo være litt plagsomt.

:-)

Finn dot no er et kjekt sted, og det kommer hele tiden inn båndsager av eksvis typen Inca.
Jeg vil nok følge med der, når jeg planlegger neste sag.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Liten båndsag

Legg inn av Batstat »

Hei
Har lenge tenkt på å anskaffe båndsag. Trinn 1 er gjennomført, jeg får lov til å lage et lite verksted i kjelleren. Kan dog ikke kjøre familieøkonomien i grøfta og må ha noe billig. Bør eller ikke være for tungt, jeg skal tross alt "bære" det ned en kronglete trapp for å komme ned. Jeg foretrekker å kjøpe nytt, da jeg ikke har kunnskap nok til å vurdere brukt utstyr.

Har prøvd å sammenligne CO sin Cotech 14" til 5000,- kr og Luna sin Nr 20004 til 6600,- kr.
Link CO http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=50760628
Link Luna http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat ... ektnr=2598

Begge er 1. fas 230V
Sagbladhastighet Luna kan stilles mellom 380/820 mot CO sin 440/900 <- en liten fordel til Luna da jeg mener å ha lest at hardwood skal skjæres på lav hastighet.
Saghøyde Luna 235mm mot CO 180mm <- det er vel en grei fordel for Luna, men hovedbruksområdet er jo standard mye mindre.
Luna sin motor er noe kraftigere 1.1KW mot 1KW - nesten dødt løp
Luna veier 90Kg mot CO 88Kg - Dødt løp - begge sliter med å nå opp til idealet om 1,5tonn (heldigvis)
Hjul diameter Luna 350mm mot CO 355mm. Ser ut til å være en liten fordel til CO (har forksjellen på 0,5cm noen praktisk betydning?)

Men det jeg lurer på, Luna er vel egentlig en medium til dyr butikk, CO er medium til billig. En skulle da tro at en ting som koster omtrent det samme i billig butikken er av bedre kvalitet en det som omtrent koster det samme i den dyrere butikken? I så fall favoriseres CO, eller?

Noen som har råd, vedr disse to, evt noe helt annet? Bør være med butikk i nærheten av Oslo Ski.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Are »

Har prøvd saga til to båndsager fra Co. Bladføringene var grusomme. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe den.

En sag jeg har langt mer tiltro til er DENNE til 6000. Det virker som en sag der du får mye for pengene. De har også en mindre modell som er en god del billigere, 3750,- så vidt jeg kan huske. Men den blir kanskje litt i minste laget.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Liten båndsag

Legg inn av Stein »

Jeg støtter det Are skriver.
Ikke nødvendigvis detaljene, for de har jeg ikke peiling på, mtp hvilken maskin som er best.
Men gå for god gjennomføring av hvordan sagbladet styres og justeres.
Det er viktigere enn prisen.
Og CO er en billigbutikk. Ville derfor vært mer skeptisk til det merket.
Kviljo har tydeligvis god erfaring med Verktøy AS, så det teller en del.
Luna ville nå jeg gått for, dersom du vil kjøpe lokalt.
De 1600 tror jeg du vil ha igjen for rent opplevelsesmessig.
Jeg vet ihvertfall det at en billig sag ikke alltid gjør det du vil. Kvalitet er ikke dumt i det lange løp.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Liten båndsag

Legg inn av Batstat »

Tusen takk begge to - fint å få korreksjon når en holder på å gjøre noe dumt. Da skal jeg lese :) Det kommer vel på en lapp ekstra i transport, men blir ikke mye dyrere en Luna sin uansett. Nettsiden er i alle fall sexy og informativ, hvilket Luna og CO ikke er i nærheten av.
Litt rart at de oppgir ytelse i HK, burde vel ikke være nødvendig når vi snakker om elektisk utstyr. Kommer heller ikke alltid helt klart frem om det er 1 fas eller 3 fas. Har bare 1 fas, vet at det kan moddes med noen kondensatorer og ikke koster all verden, men håper nå at dette er 1 fas likevel. Igjen takker og bukker.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Liten båndsag

Legg inn av Kviljo »

Selv BS500 fra verktøy AS er én-fas, så 300 er nok også det.

300-en ser ganske lik ut som 500, om man ser bort fra størrelsen. Kvalitetsmessig virker Record bra, uten at jeg har mer enn et førsteinntrykk av merket.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar