Båndsag?

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Båndsag?

Legg inn av Kviljo »

Skal kjøpe meg ei skikkelig båndsag. Vil ha ei stor og stabil sag, som blant annet må kunne brukes til å sage rygglaminater. Hvor er det greit å handle, og hvilken sag kan anbefales? Prismessig ser jeg for meg mellom 8 og 16 000,-.

www.verktoyas.no har flere. Er det noen her som har erfaringer med noen av de?

Flere forhandlere og erfaringer?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Moen »

Kjøp ei sag som veier en god del. Tyngde og stabilitet er viktig. Og for guds skyld...sørg for at den har standard styrehjul oppe og nede. Og har den korkbane, og ikke gummi, så teller det noen gode poeng. Jeg har ei gammal sugge fra tidlig 60 tall. Tror jeg betalte 2-3000.- for den. 260 cm høy, og veier 1,5 tonn. Fungerer like bra på syltynne laminater til kløyving av digre stokker.
Lykke til :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Kviljo »

Hmm, er det slik at du heller vil anbefale å finne ei stor gammel sag, heller enn å handle nytt?

Hva vil standard styrehjul si? At de er like store oppe og nede?

1,5 tonn? :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av GreenMan »

Moen skrev: og veier 1,5 tonn. Fungerer like bra på syltynne laminater til kløyving av digre stokker.
Lykke til :D
Vil være noe å sende med posten, og ikke minst få bært ned på snekkerrommet ;)...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Moen »

Hmm, er det slik at du heller vil anbefale å finne ei stor gammel sag, heller enn å handle nytt?
Helt klart. Jeg hadde heller brukt 3-4000 daler på en gammel stor sag. De nye kommer ikke i nærheten når det gjelder stabilitet. Hjulbanene er 50-60mm brede, så du kan sette på et "Woodmeister" blad og kløve tømmer på de...eller et 4 mm blad og skjære ut brikker til puslespillet ditt. Men dette er jo smak og behag. Jeg anbefaler deg på det varmeste å prøve gammel/ny sag før du handler.
Jeg skal stikke ned i verkstedet å ta noen bilder. Da ser du litt bedre hva jeg mener ang styrehjul...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Båndsag?

Legg inn av nidrinr »

Blir solgt noe brukt i ny og ne.. Bare å følge med på bruktmarkeder.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Moen »

Her ser du...
Bilde
Hjulet som støtter ryggen har en rund-bolt som klemmes fast. Diameteren på denne bolten har lett for å være ukurant på noen sager. Og ikke sjelden er de laget bare av et vanlig kulelager som er skrudd fast på bolten. Den løsningen får du garantert problemer med hvis du skjærer litt kraftige saker. Samme type styring bør også sitte under bordet. På den ene sagen hos verktøy.no, så det ut som det var det samme systemet som her, men mye mindre hjul på sidene.

Rimelig bra kapasitet på tykkelse... Vinkelen er 25 cm.
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Moen »

Og hvorfor det pokkers bilde la seg på siden, vet jeg bare ikke :?

Her er en.. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16560397
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det ser ut som en kjekk størrelse på den saga der 8)

Hva er dimensjonen på innfestinga til den styringa? - om det er noe jeg bør kontrollere.

Jeg tenkte vel helst at fordelen med nytt var at det er lett å få tak på slitedeler, men kanskje finnes det enkelte gamle merker som det fortsatt er kurant med deler?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Båndsag?

Legg inn av GunnarE »

Jeg ville ikke gått for mindre enn 80 cm hjul. Men du kan få fine 60 cm sager. Min sag er fra rundt 1920, har brukt den siden 85, og ikke hatt behov for deler.
En fordel hvis det er gaffeloppheng på overhjulet også. Mer stabilt og slitesterkt. Men man skal selvfølgelig ha plass. Dessuten, gamle sager kan være møbler.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Are »

Sier meg engh med Moen. Gode bladføringer ope og nede er viktig. Men jeg mener du kan gjøre deg god nytte av noe som ikke veier et tonn. EN del gamle sager er gode, andre er ikke gode. De gamle har tyngde og stabilite, men ikke alle er like godt vedlikeholdt.

Personlig ville jeg nok godt for DENNE. Det virker som en god sag, men du kan ikke kløyve tømmerstokker med den. Men er det målsetningen ville jeg nok heller tatt en titt HER Sitter selv på en M7 og den har kløyva stokker opp i 50 cm diameter
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Oddbjørn »

http://vela.no/
Dette firma selger både nytt og brukt.
Selv har jeg en Scheppach hbs 500 med hjuldiameter 45 cm som har fungert utmerket i mange år.
Den er stor nok i masse vis for en buemaker og mange barlindstokker har gått gjennom i årenes løp.
Skal man ha et båndsagblad som er fantastisk til laminatskjæring er woodslicer et fantastisk blad.
Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Oddbjørn »

http://www.highlandwoodworking.com/inde ... tegory=295

Woodslicer blader kan bestilles i forskjellige lengder hvis standardlengder ikke passer.
Man skulle kanskje tro at jo bredere blad jo bedre til laminatskjæring, men det er ikke bastandig riktig.
1/2" blader er utmerket og woodslicer bladene skjærer fantastisk. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Moen »

Bredden har ikke så mye å bety, så lenge saga er riktig justert. Tanning derimot har alt å si. Fin tanning=slalomskår og :evil: Grov tanning= :D
Det er også verdt å slipe opp igjen gamle blader. Viggingen på de nye er alt annet en liten. Etter en omgang sliping, er bladet SKARPERE enn nytt (Nye blad blir slipt først, så vigget), og viggingen er litt mindre.
Her er ett par forhandlere som jeg bruker:

Haka Slipeverksted AS
Maridalsveien 3
0178 Oslo
Telefon: 22 11 40 09

eller

http://www.goj.no

Haka selger 5 stk som minste ordre. Men så betaler en ikke riktig så mye som i de verktøybutikkene. Slipper fort ett ledd i næringskjeden.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Båndsag?

Legg inn av Kviljo »

Kjekt! :)

Må prøve et slikt blad, Oddbjørn! Men er det virkelig mulig å sage ut 9" breie laminater på under 1mm tykkelse...? :shock:

Hørte med Verktøy A/S, og de ville helst anbefale Record BS500, da den hadde litt grommere bladstyring enn SWB4800. - ut fra at jeg sa at jeg skulle sage laminater.



Det spørs om det ikke blir nytt likevel. Har ikke kommet over noe gammelt i nærheten her, og nå frister det med båndsag 8) (har en hel måned på meg til å stille håndverksabstinensen :D )
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar